Jag ska lägga vattenburen värme i mitt lilla gästduschrum. Golvet är stabilt med 30 mm träspont, men isoleringen är endast c:a 11 cm tjock mot torpargrund. Jag skulle vilja lägga en 1 cm tjock hård cellplastskiva underst för att förbättra isoleringen och därefter ett armeringsnät innan 12 mm värmerör läggs och sedan flytspackla minst 30 mm tjockt ovanpå det hela.

Finns det något problem med detta?
 
Låter inte som ett problem men jag har ingen erfarenhet av det.

Bästa är att kolla med flytspackelleverantören vad de säger...
 
Tack för svaret. Det kanske till och med finns en fördel med att göra så, genom att man isolerar den armerade flytspackelplattan från eventuella rörelser i det underliggande trägolvet./Gunnar
 
Jag skriver det med bakgrund av att jag vid ett jobb för ett drygt år sedan råkade ut för ett problem...


Jag skulle renovera ett kök till en kund och vi hade kommit överens om att limma golvgips och lägga klinker innan det nya köket monterades, men när vi rivit ut det gamla köket och laminatgolvet så visade det sig att det gamla brädgolvet som fanns undertill var så jä*la ojämnt och dåligt så det fungerade inte med att limma golvgips för att sedan kunna lägga klinker.

Då kontaktade jag min leverantör av flytspackel, kakel, klinker m.m och rådfrågade dem.

Det slutade med att de kom ut och la ett flytande golv av flytspackel då de ansåg detta vara det rätta.

De fäste provosoriskt med lite silicon en 12mm distans utmed alla väggarna gjord av remsor från LIP-boards skivor och sen la de ut en fiberduk över hela trägolvet varpå de häftade fast armeringsnät och sen flytspacklade de i detta varpå jag kunna lägga klinkern.

Distansen plockades ju sedan bort för att där skulle vara rörelsemån när brädgolvet rör på sig och fiberduken la man bara för att inte spacklet skulle rinna genom golvet.

Det blev en ganska tjock kaka spackel då golvet slog så mycket som 35mm på en sträcka av 5m i köket så jag antar att flyter du tjockt ska det hålla men ändå är det aldrig fel att kolla med leverantören av spacklet för ifall något skulle hända så har man en backup där man kan kräva dem på ersättning för att de sagt att man skulle göra på ett visst sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.