Vi är ett par, 38 och 40 år, med två barn 16 och 9 år, som idag bor i ett radhus på ca 127 m2, men känner oss trångbodda.

I några år har vi pratat om att bygga hus, och flera vänner har redan gjort det med lyckade resultat. Vi har kikat på massor av tomter, och nu har vi hittat en vi är intresserade av. Ett litet stenkast från där vi bor idag.

Den är på 2040 m2 och är en hörntomt i ett helt nytt område. Inget hus är på plats ännu, men det är flera tomter sålda. Det ska byggas ytterligare 2 etapper under 2012 och framåt. I de etapperna (som ligger en bit norr om "vår" tomt), ska det förrutom villor byggas 3 lägenhetshus om 3 våningar, och 2 radhuslängor.

Tomten vi kikat på går på 540 000 kr, och då ingår indragning av fjärrvärme, indragning av kommunalt vatten och avlopp samt indragning av el och bredband.
20 000 kr tillkommer om man kopplar in sig på kommunens dagvattennät (och det vill man väl? Eller blir stenkista bättre?).

Tomten är redan grovschaktad (dvs alla träd, stubbar osv är borta, samt att större sten är bortfraktade. Alla ledningar är dragen till tomtgräns. Själva gatan som vi kommer ha ingång och garageinfart från är redan asfalterad. Tom gatubelysningen är på plats!

Man får bygga 180 m2 på ytan (360 m2 i två våningar). Dessutom får man bygga sidobyggnad om 70 m2.

Vi har tänkt oss ett tvåvåningshus på ca 170-200 m2. Sedan troligen ett enkelgarage med carport och förrådsdel. Vi vill köpa det helt nyckelfärdigt. Kan möjligen tänka oss att färdigmåla huset och bygga altaner och veranda själva, men i övrigt ska varje list sitta på plats när vi får nyckeln!!

Är det viktigt att altaner och verandor finns med i bygglovsansökan?

Har kikat igenom varje huskatalog som finns tror jag, och favoriterna är Myresjöhus, Trivselhus och någon enstaka till.

Stilen vi vill bygga är lite new england inspirerat. Helst med en amerikansk veranda på framsidan (norr), och en öppen altan på baksidan (syd). Dubbeldörrar och lite större (än standard på de hus vi kikat på) spröjsade fönster och dubbelaltandörrar vill vi också ha.

Viktigt är att huset upplevs som rymligt och ljust. Både på övervåning och entréplan.

Tvättstugan, kök/matplats och stora badrumet är prioriterade vad gäller utrymme. Vi vill också ha ett eget vardagsrum på övervåningen till barnen.

Kontor och gästrum kan kombineras, men helst ska det vara två separata rum. I gästrummet vill vi nämligen kunna få plats med en motionscykel och en crosstrainer.

Klädkammare/dressingroom i anslutning till föräldrasovrum är inte heller dumt. Alternativt kan den ligga i fil med tvättstugan (om föräldrasovrum är på nedervåningen). Barnen ska ha varsit rum.

Har ni byggt något liknande? Vilka erfarenheter? Trivselhus vs Myresjöhus? Vad kostar det om man vill få hjälp att rita sitt eget hus, jämfört med att göra massa ändringar i ett kataloghus? Kan man ändå få det nyckelfärdigt på totalentreprenad?

Tycker jag bara hittar gamla inlägg från 2007 och äldre när jag söker olika saker i forumet. Vill gärna ha lite mer aktuella uppgifter om tex kostnader för tillägg på husen.
Bör man tilläggsisolera? Bör man välja fjärrvärme ( som inkopplingen ingår till på vår tomt) eller ska vi välja bort det och borra bergvärme? Hur väljer man KA? Tips på fina bloggar där man byggt new england inspirerat.

Vi är helt nybörjare på att bygga, och vill veta ALLT:)

Mvh Susanne
 
Jag har "bara" byggt i egen regi i lösvirke så kan bara svara på 2 av frågorna.
Kommunens dagvatten är bättre än egen stenkista, alla dagar i veckan :)
Vi har fjärrvärme, enda nackdelen är att man blir bunden till en enda leverantör så kostnaden blir vad den blir så att säga. Jag skulle inte byta ut fjärrvärmen mot en egen värmepump av nåt slag frivilligt eftersom fjärrvärmen är sällsynt bekymmersfri (sök på värmepump så hittar Du oändligt med trådar om problem med värmepumpar)
Sen kan det vara så att kalkylen gör att bergvärmen blir så pass mycket billigare att Ni väljer det ändå, men det skulle jag verkligen kolla noga i så fall det är inte riktigt alla kalkyler som håller i verkligheten :rolleyes: men det finns många kunniga på forumet när det gäller bergvärmepumpar så lägg en fråga/tråd på det forumet om för/nackdelar kontra fjärrvärme så borde Ni få svar på det mesta i den vägen.

Kanske ska ge mej på en fråga till, jag skulle vänta med uteplatser, altaner etc tills jag bott ett år eller 2 så dom hamnar där man verkligen vill ha dom. En hel del kommer man på när man bott in sej ett tag.
 
Tack Jan-Å!

Ang fjärrvärme, så jobbar min styvpappa på fjärrvärmeverket här i stan:) Jag vet nog vad han skulle svara, men tänkte att någon "opartisk" skulle få tycka till.
Det som skrämmer är ju att det är så dyrt att borra bergvärme, och nu när inkopplingen till fjärrvärme ingår, så känns det som ett bra val. Med Trivselhus vet jag att man kan installera solpaneler som komplement till exempelvis fjärrvärmen. Vi ska ha en kamin i huset också, och då vi har tillgång till fri ved, är ju också det ett trevligt och billigt komplement till vilken värme vi än väljer.

Ska dock fråga ang berg/fjärrvärme på det andra forumet också!
Tack för dina svar. Det blir kommunens dagvattenledning. Det låter ju rimligt. 20000:- är ju inte mycket för det man får anar jag?

Mvh
Susanne
 
Hej!
Förstår att ni har spännande tid framför er!
Bloggar: se på www.vibyggerhus.se. Ni får leta bland bloggarna, det finns ganska många som bygger New England inspirerat.
Myresjöhus har äkta totalentreprenad; ett kontrakt. Det har inte Trivselhus, tror jag. Trivselhus har jättefina hus, dock dyrare än Myresjöhus ju. Myresjöhus ger stor valfrihet att ändra i ritningar. Vill ni ha New England inspirerat kan ju t.ex deras Huvudskär eller Mästergården göras med liggande panel, amerikanska verandor o.s.v. Men visst, Trivselhus har nog fler hus som är mer attraktiva i den stilen. Ni får be om produktionskalkyler och se var ni hamnar!
De flesta husleverantörer erbjuder nu hus i New Englandstil eftersom det är på modet nu. Kolla även Eksjöhus, Götenehus, A-hus, LB-hus, Vårgårdahus, t.ex. De flesta erbjuder rätt stor frihet i att ändra i planlösning, förlänga husen o.s.v.

Även jag röstar på fjärrvärme..men ok, man blir låst till en leverantör.
Lycka till!
 
Tror aldrig det kan löna sig med bergvärme, i synnerhet inte som anslutningen till fjärrvärmen redan ingår.
Tilläggsisolera gör man bara på gamla hus. Men du ska naturligtvis ha ett hus med bra isolering från början.
Verandor och uterum etc är det lika bra att ha med på bygglovet från början. Annars får du bara söka nytt bygglov för dem senare.
 
Låst blir man ju vilket värmesystem man än har, vi hade oljepanna i vårt förra hus och inte kändes det speciellt fritt eller billigt bara för att man kunde välja leverantör direkt :rolleyes: det var i princip samma pris hos alla och dom som skilde sej från majoriteten var dyrare inte billigare.
 
Hej!

Jag kan bara tipsa om en kanske inte allt för ofta nämnd aktör - Ekeforshus - som har ett New England-inspirerat hus.

Finns att beskåda på http://www.ekeforshus.se/se/Startsida/Traditional/hus/NewEngland191

Tyvärr har de inga kontor norr om Uppsala, men som sagt, bara ett tips om inte annat för lite inspiration :)

Mvh,
Danne
 
sledgas skrev:
Hej!

Jag kan bara tipsa om en kanske inte allt för ofta nämnd aktör - Ekeforshus - som har ett New England-inspirerat hus.

Finns att beskåda på [länk]

Tyvärr har de inga kontor norr om Uppsala, men som sagt, bara ett tips om inte annat för lite inspiration :)

Mvh,
Danne
om det är new england så har värsåsvillan åxå tagit fram ett par stycken,även lb hus har väl något sånt ?
 
Tack för alla svar!
Just nu håller Trivselhus på att ta fram ett förslag efter vår budget, på ett hus till oss. Det är ursprungligen ett sluttningshus, men förslaget är på ett 2-planshus.
När banken sagt sitt, ska vi ta ett beslut, om vi ska bygga eller inte:)
Susanne
 
Var noga att kolla den beräknade energiförbrukningen som blir en stor del av månadskostnaden när huset är klart. Det är nu ni har chansen att lägga några extra kronor på bra fönster (energiklass A) och tjock isolering i alla sex riktningar. Ventilation med värmeåtervinning (FTX) och energisnåla vitvaror är andra bra investeringar. Vi betalade sammanlagt ca 65000 extra för att få fönster med bästa U-värde (0,7-0,9) samt tjock isolering (34cm i vägg, 30cm under grund, 60-100cm i tak). Sammantaget har vi nu väldigt låg förbrukning, vilket gör att både plånboken och miljön mår bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.