Vad ska du ha det till? Det är ju så litet så det kan på sin höjd driva en läslampa.
 
Jag tänkte mest på själva konstruktionen som inte liknar andra vindsnurrur. De vänder sig till hyresfasigheter och andra i tex stadsmiljö, så mer än driva en läslampa måste den väl klara? Beror väl på modell och storlek?
 
Jo, själva principen med vertikala vindsnurror är säkert utmärkt. Savoniusrotorn tex, är ju väldigt robust och används för att driva obemannade relästationer och liknande.
Just denna turbin finns, så vitt jag kan se på deras hemsida, bara i en storlek, och den är liten.
 
ni har lite här med
http://www.youtube.com/watch?v=DS6LJb3gHNg

men om jag mins rätt så är den fixt så den är lämplig i kustområden där man riktar den ut mot vattnet då man får högre vindstyrka när man har öppet men det betyder också att blåser det från andra håll så får man inte nån effekt alls men i vissa lägen så kommer största delen av vinden från samma håll och också då den är starkast men det gör den inte så lämplig för inlandet där vinden är ungefär lika stark från alla håll och den ändrar riktning

men vist är tanken inte så dum för vissa situationer men frågan är vad det skulle kosta med (sen har jag inte kollat närmare på det på ett tag så de kanske har ändrat lite då de skulle sammarbeta med olika program på en högskola )
 
Energytower "finns" inte ännu, man håller på att sätta ihop de första verken för skarpt test enligt lokaltidningen.

Enligt uppgift så ska de ligga på 43 av 57 möjliga % verkningsgrad.
Storleken är inget problem, det är väl bara att beställa den storlek man vill ha.

Finessen med denna typ är att den inte ger någon "pulserande" skuggning av solen, och det är klart, tycker man en oljecisternsliknande glasfiberburk är bättre så.

Sedan tycker jag principen är lite fel, luften ska vinklas om 2 ggr vilket ger förlust. Burken vänder en stor del rakt mot vinden. Utloppet sitter i toppen och där är det redan fullt med luft som måste trängas undan (förlust). Bakom burken får man ett undertryck men det utnyttjar man inte.

Den effekt man kan ta ut måste bero på öppningens storlek och det måste bli svårt att få till öppningar som är i paritet med svepytan för ett vanligt rotorkraftverk (propellerverk).

Frågar ni mig så är jag skeptisk till om det blir något kommersiellt av detta.

Protte
 
Ett kommunalt bostadsbolag här i Göteborg testade några sådana monterade på taket på flerfamiljshus. Efter en tid började klagomålen ramla in från de som bodde i huset, framför allt dom på översta våningen. Som jag förstod det så var det så pass mycket oljud/missljud från konstruktionen att det ej var acceptalbelt, efter att försökt minska oljudet så gav dom upp och monterade ner dom. Fabrikatet på snurrorna vet jag ej, men det var vertikalvarianten iallafall.
 
Betydligt bättre vertikala vindverk är de som utvecklas under ledning av Mats Leijon mfl på Uppsala universitet, då får man även del av deras mycket kvalificerade kunskaper vad gäller elgenereringen också. Betz lag gäller trots allt och den kubiska effektkurvan blir handikappande vid de medelvindar som råder på många platser.
 
http://www.windside.com/

3 stycken (W-S 0,30B,W-S 0,30C och W-S 4C) finns på universitetstaket några hundra meter hemifrån. Snurrar konstant, i alla fall de mindre.
 
MasMats skrev:
Ett kommunalt bostadsbolag här i Göteborg testade några sådana monterade på taket på flerfamiljshus. Efter en tid började klagomålen ramla in från de som bodde i huset, framför allt dom på översta våningen. Som jag förstod det så var det så pass mycket oljud/missljud från konstruktionen att det ej var acceptalbelt, efter att försökt minska oljudet så gav dom upp och monterade ner dom. Fabrikatet på snurrorna vet jag ej, men det var vertikalvarianten iallafall.

Nej, det var ett helt annat verk och leverantör, ja det var ett vertikalverk men av traditionell typ (Såg bild på verket i GP), har för mig att leverantören var från Kina.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.