Daniel_N skrev:
Jo, det funkar bra, gör precis så själv. Har aldrig skarvat (har köpt långa skenor istället) men är 99% på att de passar, skenorna är otroligt lika.
Du är inte 100% säker på att det passar? ;)
Kör du TS 55 på Makitas skenor?
Har du någon Festoolskena att jämföra med?
 
Springare skrev:
Du är inte 100% säker på att det passar? ;)
Kör du TS 55 på Makitas skenor?
Har du någon Festoolskena att jämföra med?
Jag kör TS55 på makitaskenor. Jag har jämfört med en festoolskena. Men jag har inte kunnat koppla ihop en makitaskena och en festoolskena eftersom jag har sålt mina skarvstycken. Därav 99%.
 
Har du en kort mak-skena så kan vi reda ut saken en gång för alla. Jag har tre skarvstycken.
 
Tack för det.
Ska till min Festoolhandlare på måndag och se om han kan matcha priset :)
 
mattiasp skrev:
Har du en kort mak-skena så kan vi reda ut saken en gång för alla. Jag har tre skarvstycken.
det ordnar vi, tar med en 800
 
Ja, eller så svänger du inom min källare Daniel :)
 
har aldrig riktigt förstått mig på tjusningen med en 3m skena.

Ok, den kanske "bara" kostar 1500 i inköp men...

1. Du behöver skaffa släp för att frakta skenan
2. Du behöver skaffa dubbdäck till kärran om du tillhör den gamla dubbdäcksgenerationen
3. Du måste skaffa en låååång stege för att kunna putta in skenen genom ett fönster på 3e våningen
4. Du behöver antingen bygga ett nytt garage för att få plats med skenan alt bygga någon form av konsol anording i ditt befintliga garage/verkstad.
5. Du behöver öka på ditt drulleskydd i försäkringen pga av ditt velande o vinglande med skenan bland kristallvaser o akvarier....


allt för att i vissa fall få ett 2,5m snitt som är 0,04mm rakare än med kopplade skenor.
:wow:
 
Nimajneb skrev:
har aldrig riktigt förstått mig på tjusningen med en 3m skena.

Ok, den kanske "bara" kostar 1500 i inköp men...

1. Du behöver skaffa släp för att frakta skenan
2. Du behöver skaffa dubbdäck till kärran om du tillhör den gamla dubbdäcksgenerationen
3. Du måste skaffa en låååång stege för att kunna putta in skenen genom ett fönster på 3e våningen
4. Du behöver antingen bygga ett nytt garage för att få plats med skenan alt bygga någon form av konsol anording i ditt befintliga garage/verkstad.
5. Du behöver öka på ditt drulleskydd i försäkringen pga av ditt velande o vinglande med skenan bland kristallvaser o akvarier....


allt för att i vissa fall få ett 2,5m snitt som är 0,04mm rakare än med kopplade skenor.
:wow:
Fast du var väl lite tveksam till om en Hultaforskofot kunde vara värd sin pengar i förhållande till en Biltema också? Åtminstone innan du provat den...? ;)

Men visst är en 3m-skena en specialpryl. Exaktheten blir dock enl+igt min erfarenhet mer än 0,04mm bättre än kopplade skenor. Dessutom behöver man inte alls vara så rädd om skenan när man flyttar den - kopplade skenor är känsliga.
 
Nimajneb skrev:
har aldrig riktigt förstått mig på tjusningen med en 3m skena.

Ok, den kanske "bara" kostar 1500 i inköp men...

1. Du behöver skaffa släp för att frakta skenan
2. Du behöver skaffa dubbdäck till kärran om du tillhör den gamla dubbdäcksgenerationen
3. Du måste skaffa en låååång stege för att kunna putta in skenen genom ett fönster på 3e våningen
4. Du behöver antingen bygga ett nytt garage för att få plats med skenan alt bygga någon form av konsol anording i ditt befintliga garage/verkstad.
5. Du behöver öka på ditt drulleskydd i försäkringen pga av ditt velande o vinglande med skenan bland kristallvaser o akvarier....


allt för att i vissa fall få ett 2,5m snitt som är 0,04mm rakare än med kopplade skenor.
:wow:
1. Den enda gången den behöver fraktas är när den beställs, då tar speditören hand om det...
2. Se punkt ett, om det är riktigt jävligt väder kanske dom får lägga på kedjor, men sannolikheten är liten.
3. Bor i 1½-planshus, men där ska den inte in iaf...
4. Garaget finns redan, skulle kunna använda 5-metersskenor utan problem.
5. I garaget där skenan används finns varken kristallvaser eller akvarium, fast en bra drulleförsäkring kan ju behövas iaf eftersom jag vistas där och ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.

Skämt åsido, jag tycker det är en bra produkt som antagligen kommer att beställas så småningom. Är lat av naturen och att hålla på att koppla skenor för dom långa snitten är inte kul i längden. Och sen är ju precisionen bättre, det gör inte saken sämre.

Vill man ha en mobil lösning så är ju kopplade skenor ett bättre val, men för mer stationärt arbete så ser jag inga större nackdelar med att ha en lång skena. Och Makitas skena har man ju till och med råd att köpa utan att pantsätta sin njure.
 
Daniel_N skrev:
Fast du var väl lite tveksam till om en Hultaforskofot kunde vara värd sin pengar i förhållande till en Biltema också? Åtminstone innan du provat den...? ;)
Tove....... my dear Watson, inte Hultafors..;) , har förvisso även ett litet Hultaforsbräckjärn åxå.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/129925-kofot-vilken-ska-man-koepa-3.html#63

Visst ser jag fördelar i den längre skenan, ville bara på ett smålustigt sätt "varna" för dess otymplighet.
 
Insåg att jag faktiskt kan ta med en tremetersskena i bilen, efter att ha kört fyrskäringar 6" 6/15x15cm som var över 2,70 och de kom inte riktigt fram till
instrumentbrädan, så om den låg PÅ instrumentbrädan och bakåt skulle det faktiskt gå.

Ni som kör med kopplingsbeslagen, blir det mycket bättre än att flytta skenan längs första snittet?
 
Daniel_N skrev:
Jag kör TS55 på makitaskenor. Jag har jämfört med en festoolskena. Men jag har inte kunnat koppla ihop en makitaskena och en festoolskena eftersom jag har sålt mina skarvstycken. Därav 99%.
När du växlar mellan Festoolskenor och Makitaskenor, måste du ställa om sågens justerrattarna till skenorna eller är det bara att växla mellan?
 
End skrev:
När du växlar mellan Festoolskenor och Makitaskenor, måste du ställa om sågens justerrattarna till skenorna eller är det bara att växla mellan?
På en av skenorna ställer jag om rattarna något, annars inte. Det beror inte på att de är olika fabrikat, har haft samma problem när jag bara körde festoolskenor. Å andra sidan går det otroligt fort att ställa om, och hade det varit så att jag varit tvungen att göra det så fort jag gick från makita till festool och vice versa hade det inte avskräckt mig alls.
 
Okej, jag har aldrig behövt ställa om rattarna mellan Festoolskenorna, å andra sidan är skenorna relativt nya. Hur upplever du Makitans glidskydd och splitterskydd jämfört med Festools?
 
Hur vet man om en sken passar? Till min såg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.