Vintern har kommit och sjön har börjat göra vissa försök att frysa. Jag har tidigare vintrar försökt hålla en plätt is skridskoåkbar och tänkte göra så även iår.

Ett problem är dock det eländiga vintermörkret som gör att man bara kan åka skridskor mitt på dagen. Därför tänkte jag iår satsa på att ställa ut några strålkastare som kan lysa upp "rinken".

Jag har kollat lite på ställen som jula och biltema men mest sett byggbelysning på stativ som är runt 1,5 meter höga. Jag tänker att man för bästa resultat behöver komma upp lite högre med strålkastarna, så att man kan lysa ned mot isen och ändå lysa upp åkarna.

Har någon tips på strålkastare och strålkastarstativ som till en låg kostnad skulle passa för detta ändamål?
 
Just stolparna är väl ett problem men jag kan rekommendera Bauhaus arbetsstrålkastare med 40W lågenergi, kostar 200kr eller nåt sånt.

Men med mycket snö så borde du kunna slå ner några 3-4 m träslaner att fästa armaturen på
 
Tack för det tipset, det låter överkomligt, både vad gäller inköp och drift.

Man skulle förstås kunna fästa plankor i snön eller isen, men jag är rädd för att de i slutet av vintern sitter fast rätt rejält när snön töat och frusit några gånger och plankorna sitter i 30 cm is... går förstås alltid att få upp, men jag fortsätter nog att leta stativ lite till innan jag ger upp med det.
 
det går att göra en trebening, med tanke på väder och vind, får Du kanske använda 45X90 reglar. 3 reglar ( 4.8m ) ställer du upp, håller ihop i toppen och särar på de nedtill. Sen för du in en till i toppen på dessa och för upp i den höjd du önskar, surra eller skruva samman alla fyra. Finns det snö där, blir trebeningen stående själv, eller du kanske kan fixa någon sten som stöd för de 3 benen, ganska enkelt. Fixar sig nog med 45X45 reglar.
 
J
om det blir en varm vinter går det bra med lågenergi annars har de svårt att lysa rejält
det tar lång tid för lågenergi att få upp lyset när det är kalt
 
Mikael_L
Just nu är jag inne på:

http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Stativ-justerbart1/
och
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Arbetslampa/Arbetslampa-lagenergi/

Stativet går i alla fall upp till 2,6 meter, och jag kan säkert hitta något att ställa det på så att det blir en meter till.

Men det är ju en bra poäng att dessa lampor kanske funkar lite dåligt i sträng kyla.

Eftersom det säkert i slutändan ändå blir rätt få timmar belysningen går så kanske det inte lönar sig med lågenergi för just denna belysning. Inköpspris och köldkänslighet talar ju i andra riktningen. Halogenstrålkastare på 500W kan man ju få för ungefär en hundring.

Kvicksilverlampa kanske är ett bra alternativ, får kolla lite mer på det.
 
Mikael_L
Du har nog rätt i att det mycket förmånliga inköpspriset på en 500W halogen kräver rätt många belysningstimmar innan man sparat in skillnaden mot kvicksilver.

Du får räkna, 2 timmar lyse = ca 1kr mindre el ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.