Mikael_L
Det är väldigt väldigt mycket att hinna kolla, fundera på, sätta sig in i osv osv när man står inför ett husköp, jag tycker inte att det är märkligt att en köpare i brådskan missar vissa orimligheter i uppgifter man får (av olika slag, men i just detta fall driftskostnaden).

Och att driftskostnaden plötsligt går upp med 23000:- / år är ju ingen liten skitsak, så även jag skulle bli fly förbannad.
 
Jag tror nog man får försöka underska huset själv, att lita på andras genomgång och analys av huset är alltid vanskligt. Alla kan vi göra fel, även om man är proffs.
 
Det är lag på att ta fram energideklaration. Den informationen räcker väl för att förstå att den inte är så mycket värd. De flesta gör väl precis vad lagen kräver, och inget mer.

Hade det varit en bra grej hade det inte behövts någon lag för att få till dem. Lite som med byggfelsförsäkringen.
 
Jag hade samma erfarenhet. Anticimex gjorde en energideklaration i mitt hus byggd 1940, utan nämnvärt isolation. Tittade på elfakturan, och i rapporten står det exakt hur mycket el som gick år för uppvärmning och hur mycket för hushållsel. Hur visste datorprogrammet det? Iaf är mitt hus nästan lika energisnål som ett nybyggt hus. Besiktningsmannen gick runt och mätte fönsterytor med laser men kunde inte svara på hur stora fönsterytorna nu var.
Samma typ gjorde även överlåtelsebesiktning för mitt hus. Han hittade några anmärkningar, och skrev upp även fler anmärkningar på helt felaktiga grunder. Jag reklamerade hos Antticimex och blev först utskälld att det är inte jag som ska godkänna rapporten. Men jag som beställare kan väl ha synpunkter på kvaliten?
Undrar vad dom har för utbildning och kvalitetssystem. Och folk blir kanske ruinerat av deras dåliga rapporter. Man borde stämma dom.
 
Har hört att vissa av de dära sk energideklarationerna görs per telefon. I princip antar jag att de uppger bostadsytan och elräkningen och viola klart (lite grovt sett men ändå inte helt avlägset).

Intentionen med e-dekl. var god men verkligheten blev en helt annan tyvärr.
 
Nanny Fine
v-g skrev:
Har hört att vissa av de dära sk energideklarationerna görs per telefon. I princip antar jag att de uppger bostadsytan och elräkningen och viola klart (lite grovt sett men ändå inte helt avlägset).

Intentionen med e-dekl. var god men verkligheten blev en helt annan tyvärr.
Energideklarationen, som kom till för att göra folk medvetna om sin energiåtgång (och i förlängningen förhoppningsvis förbättra miljön..), blev en guldkalv för seiösa och oseriösa företagare... Aldrig förr har så många betalat så mycket för något så meningslöst......:blushing:
 
Mikael_L
Nanny Fine skrev:
Aldrig förr har så många betalat så mycket för något så meningslöst......:blushing:
Nejdå. Vi kan sätta upp en tävling med kombattanter såsom:
Byggfelsförsäkringen.
Kvalitetsansvarig.
Halkkörningsprovet vid körkortstagning.

Finns säkert fler ...

Men ... Ser ni ett mönster?
Saker som lagstiftningen tvingar oss till, oavsett om vi vill ha det eller inte. :O

Så blir det när klåfingriga politiker stiftar lagar, troligen med hjälp av ngn lobby. :S
 
Nog tycker jag att halkkörningsprovet fyller sin funktion... Alla som ska ta körkort får lära sig vad halkan kan göra, och hur lite kontroll man har på bilen när man tappar grepp och styrning...

Kvalitetsansvarige kan väl också vara värd det han kostar? Det är ju inte alla som har stenkoll på vad som händer på ett bygge, och har man då en duktig KA så är det ju guld värt??

Byggfelsförsäkringen däremot håller jag med om, man läser mycket här om den, och inte en enda verkar fått ut nån ersättning från den...
 
Mikael_L
Ja påståendet som ställdes: "Aldrig förr har så många betalat så mycket för något så meningslöst..."
Betyder väl ändå att KA hör hit.
Även om nu en på tusen faktiskt råkat få en seriös och engagerad KA så kvarstår fortfarande en massa människor som betalat så mycket för så lite ....

Ang halkprovet så är det ju ingen som lär sig hantera en bil på den där korta ögonblicket. Utan man lär sig bara att bli skräckslagen.
Sen är det ju rätt gott om avarter, typ att dom har halkbanekörning i en halv timme, men sen får sitta 4 i bilen och byta om, dvs ca 5 minuter riktig körning per elev..., för ... ja hur mycket pengar var det nu ...? :O
 
1800:-
 
Mikael_L
Men visst finns det gradskillnader även i helvetet. Däremot är det ganska typiskt med dåliga och ej prisvärda tjänster så fort lagstiftningen påtvingar oss dessa. q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.