Om man tar en modell större pump 10kwh istället för 8. Finns det några nackdelar med det? Givetvis så är den något dyrare i inköp. Eller är det bättre att gå på 8 och köra elpatronen när det är som kallast? Hus 150kvm + 40 kvm garage. byggt på 70 talet
 
Överdimensionering är inget jag rekommenderar iaf. Pumpen går oftare och i kortare cykler = slits mer. Du har förstås haft någon som gjort en beräkning vilken pumpstorlek som passar bäst i ditt hus hoppas jag ;)
 
beror en hel del på vilken typ av värmesystem man har också, vad har du?
 
C
Har du en större pump kan du kompensera med en volymtank. Frågan är om du tjänar in dom hundralapparna som elpatronen drar per år, jämfört med vad den större pumpen respektive volymtanken kostar i inköp.
 
Ta frågan till http://www.varmepumpsforum.com/ och använd sökfunktionen där. Oavsett pumpstorlek bör du titta efter så den går så effektivt som möjligt med få onödiga starter. Att ha ett värmesystem med stor vattenvolym eller en arbetstank/acctank att låta pumpan arbeta mot kan underlätta
 
rogge_vvs skrev:
Överdimensionering är inget jag rekommenderar iaf. Pumpen går oftare och i kortare cykler = slits mer. Du har förstås haft någon som gjort en beräkning vilken pumpstorlek som passar bäst i ditt hus hoppas jag ;)

det där om start och stopp kan vara sanning med modifikation, pumpar med scrollkompressorer slits mindre av start och stopp men lär ska ha kortare total livslängd i form av ren drifttid. Har jag hört i alla fall...?
Oavsett vad som är sant finns det fler argument som jag tycker känner mer relevanta:
kräver en större pump att man säkrar upp proppskåpet? inte gratis...
Hur mycke ljupare behöver man borra?
Har huset stor andel golvvärme? då kan det löna sig att gå ner i effekt på pumpen, samtidigt som man måste borra ljupare.

Fan att man inte får göra reklam här, när man vet vem som sitter på expertetisen ::p
 
Det enda som spelar roll är hur ditt radiatorsystem ser ut!
Om du har en 10kW pump (så ger den i verkligheten inte 10kW) Men om vi säger att den ger 10kW så är det jätte viktigt att dit radiatorsystem levererar mer än 10kW (ju mer desto bättre)

Man får aldrig! ALDRIG instelera en värmepump som levererar med effekt än var radiatorerna avger)

sen om man sätter in en större pump så måste man vara lite intreserad o ändra lite inställningar i pumpen (inte specielt svårt) Kör man på default inställningar så blir det inte så bra.

Jag har kört 6 år med min kraftigt överdimensionerade pump. förra vintern när det var extremt kallt, så var jag inte i närheten av att behöve nån elpatron (andvände nog bara 80% av pumpens kapasitet)
jag har kört pumpen både med & utan volymförstorare, o vist funkar den bättre med volymförstorare, men jag har även utan volymförstorare bättre start/stopp & gång tider än många andra. Allt tackvare ett väldimensionerat radiatorsystem)
 
CarMan skrev:
Man får aldrig! ALDRIG instelera en värmepump som levererar med effekt än var radiatorerna avger)
CarMan skrev:
Jag har kört 6 år med min kraftigt överdimensionerade pump.
Nu får i alla fall inte jag ihop vad du skriver. Om din pump är överdimensionerad vad är den överdimensionerad i förhållande till?
 
Normalt sett dimensionerar man värmepumpar så dom täcker 85-90% av husets effektbehov, resterande effekt hjälper elpatronen till med

Trådskaparen vill gå upp ett steg på värmepump, alltså överdimensionera. (han kommer då nå 90-95% av husets effektbehov)

Min värmepump täcker 120% av huset effekt behov. Då är den alltså överdimensionsera mot vad man brukar dimensionera.
 
C
Det kan man visst göra. Bara man har nåt ställa att göra av överskottsenergin på så att det inte behöver bli så korta gångtider och många starter. Har man en värmepump som kan avge 12 kW och huset förnärvarande bara förbrukar 3 kW, så kommer pumpen bara gå 25% av tiden, säg 15 minuter för att sen stå stilla i 45 minuter. Effekten som värmepumpen avger och effekten som radiatorerna avger behöver inte alls ha nåt med varandra att göra. Har man mer effekt än vad radiatorerna avger (vilket man nog allt som oftast har) kommer resultatet bli att temperaturen på värmebäraren stiger. Har man då några hundra liter värmebärare extra att värma så har man ju över huvud taget inte ett problem. Den går tills all värmebärare är varm, sen stannar den och cirkulerar värmebäraren i radiatorerna tills den har kallnat. Precis som värmepumpar arbetar i normal drift.
 
Jag håller inte med.
Vi ska inte baladaihopp vad huset behöver för enerfi, med var radiatorsystemet kan leverera för energi! det är 2 helt skilda saker.

En volymförstorare tar inte hand om energin (det är bara mer vatten att värma, så det tar lite längre tid)

Dom flästa har inte alls för klena radiatorsystem (om dom hade det skule värmepumpen inte behöva andvända elpatronen)
 
Jag tycker att min 16kW är alldeles lagom till ett hus som kräver 6kW vid -10grader. Kör mot 750l acktank samt 500l vvb. Shuntar efter acktank och tappar visserligen lite värmefaktor på att ligga för högt i temperatur. Pumpen värmer de 750 litrarna 8 grader innan den stannar dvs det är en halvtimmar gångtid minst i stöten. Hellre en för stor vp än en för liten.... Vid -40 är det dags att koppla in elpatronen...
 
Nu måste vi skulja på äpplen o päron.
Kör du fast kondensering mot ack så som du gör kan du ha hur stor värmepump som helst utan att det stör det minsta.
nackdelen är att du får uselt COP & värmeförlust i acken.

Flytande kondenserng är det som gäller om man ska ha bra ekonomi (flytande kondensering "övergav" dom stora levrantörena för 25-30 år sedan)

med flytande kondensering får man avsevärt bättre cop, men kan kan då inte instalera en för stor pump hur sm hels (trots at en liten pump behöver hjälp med elpatron, så blir driften billigare än att föra fast kondensering med en pump som klarar sig utan elpatron)
 
Kör flytande kondensering mot tank, det fungerar utmärkt. VP värmer mina 750liter 7 grader (en körning igenom pumpen) innan den stannar. Sen finreglerar shunten temperaturen. Du hasr helt rätt i att fast kondensering hör forntiden till och ger uselt COP men det är inte ett måste att köra fast temp mot en tank så länge du inte har VVB i samma tank.

Fördelen med att köra VP mot tank är längre gångtider, färre starter och möjlighet att docka in andra energikällor smidigt. Nackdelen är att det kräver 3m2 golvyta extra och kostar 15000kr extra...
 
Kör också ett överdimensionerat system med 300l acctank. Kostade mig inte speciellet mycket extra. Kör 9kw på 190m isf för 6-7kw på 160m. I tyskland dimensioneras alla vvp till minst 100%. Där är elen dyrare. Och tyvärr så är nog sverige också på väg åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.