Hej har precis fått upp ett 2 vånings utbygge på huset och ska börja inomhus nu.

Vad ska jag använda för glespanel/reglar i innertaket på 1:a våningen?
Jag vill få upp spottar i taket och ovanför ska det bli ett badrum, så jag undrar om jag kan pressa upp pottorna i bjälklaget över och sätta vanlig glespanel 28x70 eller ska jag regla ner mer med en annan dimension för att inte inkräkta på bjälklaget över?

Bjälklaget över är 300cc 220mm reglar

Tycker ni att jag ska ta led,12v eller 230v halogen?? Dom två rummen detta berör är en entre hall och en tvättstuga.


Tacksam för tips
 
Tyresö
Använd 12 V och LED-belysning, så slipper du strulet med värmen i valvet.
 
Men vad för reglar ska jag använda då?

Glespanel 28x70? Eller hur mycket bygger dom och blir det tillräckligt med ljus?

Hur många behövs på en hall med yta av 4,5m x2,5m
 
Robin_Andersson skrev:
Men vad för reglar ska jag använda då?

Glespanel 28x70? Eller hur mycket bygger dom och blir det tillräckligt med ljus?

Hur många behövs på en hall med yta av 4,5m x2,5m
Sätt glesen på cc 300
Du får fram hur många gles där går åt genom att dela bredden av rummet med cc avståndet. DVS 2500/300=8,3 sen ska du ha 1 gles på var sida längst ut på väggen så köper du 11 stycken på 4800 så ska de räcka. finns möjligtvis 4500 längde också de beror ju lite på hur välsorterad bygghandel du köper i.
 
Robin88 skrev:
Sätt glesen på cc 300
Du får fram hur många gles där går åt genom att dela bredden av rummet med cc avståndet. DVS 2500/300=8,3 sen ska du ha 1 gles på var sida längst ut på väggen så köper du 11 stycken på 4800 så ska de räcka. finns möjligtvis 4500 längde också de beror ju lite på hur välsorterad bygghandel du köper i.
Glömde ju skriva att de funkar aldeles utmärkt med glespanel!
 
Robin_Andersson skrev:
Men vad för reglar ska jag använda då?

Glespanel 28x70? Eller hur mycket bygger dom och blir det tillräckligt med ljus?

Hur många behövs på en hall med yta av 4,5m x2,5m
Beror på effekten men 6-8stycken skulle jag ha haft, kopplat på dimmer...
 
Tack för alla tipsd^_^b

Har hört att det inte ska gå att dimma led?

Behöver jag ha pottor ovanpå led? Hur mycket bygger dom?

Hur många watt ska dom vara på för att lysa bra?
 
Hej,

Kolla in liton,se Ska du led så är minst 5-6W ett minium. Har själv valt candelux evoled i mitt badrum. I köket så har vi NS 9W dimbara spottar. Det går utmärkt att dimmra led spottar, hänger på convertern, och ledden.

mvh emwgrni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.