Andreas_Hansson skrev:
[länk]
En som har gjort något liknande
Intressant! Dock hade det nog varit energieffektivare att bygga ett 1.5 plans hus. Men det verkar ju inte orimligt att bygga ett stort batteripack iaf.
 
Hej Snubbar!
Måste lägga mig i !!
Därav vanvördiga tilltalsordet.
Fy 17 vad ni klankar ner på Warpi.
Varför?
Kom med sakfrågor och beräkningar och inte antyda spydigheter om att han skall ha en lada med batterier!

Grabben är dessutom duktig på elektroniken och det är enbart maskiner/motorer som drar nämvärt med ström, vi talar dessutom om långsamma och låga flöden, då går det bra med 12-24 V ssytem.

Ang själva iden Warpi. Jag skulle rekommendera dig att titta på en anläggning som finns i Älvkarleby . Man har vriodbara persiennen som fångar sole, el mm. Sedan en generator på pelletspannan. Den heter viss biosol tror jag, (nej ingen reklam, men jag måste få tala om saken.)

En vanlig varmlufts växla som drivs av solcell,inbyggt, med hj av en liten 12V datorfläkt genererar åsså en förvånandsvärt mängd värme även kalla vinterdagar. Det finns på nätet. En som t.o.m har byggt dn speciella solfångaren av ölburkar! Ni läste rätt.

Ett annat fall med byråkrati och dumma regler är Gottlänningen och tekninkläraren som byggde vindkraftverk. Det blev ett hallå. Det är några år sedan. Killen blev sur och istället för att generera elström och sälja överskottet på nätet tog han bilgeneratorer och skickadeströmmen till vanliga element som finns i tvättmaskiner bla. Sedan hade han gratis varmvatten året om! Det blev t.o.m större vinst än med elgenereringen, då pratar vi 220V AC

Håll på dig Warpi, jag tror att det går att fixa till det hela. Det ligger mycket "så har vi alltid gjort" som bromsar. Läste nyss här på sajten ett inlägg från en som vill kunna självstyra shunten med GSM telefon. Han klagade åsså över bristen av insikt och innovation och att man sitter fast i gammal teknik. Själv har jag fått på näsan för jag utvecklat en havrebrännare som inte ger myrsyra och förbränner bättre än de som finns att köpa i butik. Men sånt får man inte göra, då kommer Jante och knäpper en på näsan.

Läs åsså han som satte glasluckor i öppna spisen alldeles nyligen.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/153093-staenga-oeppen-spis.html
Det kom en del sk..t svar men killen gjorde det och det blev bra.

Fortsätt med dina planeringar och hör gärna av dig.
Hälsn
Skalman
 
Bingo, va bra pr95.
Det är fler sånt vi behöver.

När det blir slut på dyra metaller och oljan kommer vi att bli tvungna att bygga så här mer och mer. Då kommer inte snabbväxande gran-skräp virket att duga längre heller utan vi får lov att "odla" riktiga stockar av furu. Dags att kolla virket redan nu kanske med tanke på den långsamma tillväxten för sådant virke.

Hälsovårdsnämden i vår kommun skulle få hicka om de bara läste hur de har tänkt ordna avloppet mm. Fast egentligen är det självklart och gammalt naturlig teknik.

Kom igen Warpi.
 
Hittade en artikel i nyteknik som är rätt likt det jag pratar om.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article2508408.ece'

Dock funderar jag även här på vad de tänkt när de
1. Placerade ackumelatortanken precis vid väggen (borde vara mkt smartare att placera den mitt i huset)
2. Ha så grymt stora fönster är inget vidare energieffektivt, jag funderar på att använda "widescreen" fönster istället som är mycket breda och inte så höga.
3. Åter igen tror jag 1,5 plans hus är effektivast, så även här förstår jag inte när de lagt 6 miljoner på en villa för att få det energieffektivt valt en så osmart planlösning?
4. Kul att dom förstått att det är osmart att värmeväxla allt avloppsvatten, då det egentligen bara är duschvattnet som är varmt tillräckligt för att växla. Eventuellt kan man växla även andra maskiner som tvätt och diskmaskin, men då skall dessa vara placerade mkt nära varandra så att man inte för transportförluster. Finns ingen anledning att värmeväxla kallt avloppsvatten!

Totalt sett är det pinsamt att se att någon som borde vara insatt inte gjort det bättre.

Skalman skrev:
. Man har vriodbara persiennen som fångar sole, el mm. Sedan en generator på pelletspannan. Den heter viss biosol tror jag, (nej ingen reklam, men jag måste få tala om saken.)
Kör man med pellets blir man beroende av ett ständigt flöde av pellets så detta är inte intressant.

pr95 skrev:
Här är en annan variant på "oberoende" har varit uppe förr
[länk]
Här behövs ju ved, men visst, det kanske fungerar om man har en skog i närheten och man tycker det är kul med skogsarbete :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.