Är det någon byggt stenhus på senare år som fått sprickbildningar i sitt hus?

Vad har det berott på i så fall?
Material?
Grund?

Tacksam för synpunkter. :surprised:
 
Vad strålande att ingen har svarat! Kan ju bara vara positivt!

/har precis gått från rött trähus med vita knutar till "stenhus"
 
Hej

Vilken typ av stenhus har ni byggt?
 
Vi är ännu i planeringsstadiet, men det är ju gott nog :-/

Bara att vi kommit så långt att vi enats om sten är en god bit på vägen. Jag pluggar fortfarande på om "stenhus" och är alltjämt påverkningsbar. :)
 
Calle Anka skrev:
Är det någon byggt stenhus på senare år som fått sprickbildningar i sitt hus?

Vad har det berott på i så fall?
Material?
Grund?

Tacksam för synpunkter. :surprised:

Får du sprickbildningar kan det vara grundsättning.
Det viktigaste när man bygger stenhus är markförberedelse och grunden.
 
Jag kan inte bedöma det.
Vårt betonghus är gjord av betongblock

Det är väggdelar med betong/puts, isolering reglar, färdiga för montering direkt från betonggjuteri.

Man bygger som ett kortlek.
Monteringen tog 1.5 dagar.
 
Hej,

vi byggde ett 1,5 plans stenhus i Ytong för c:a 1,5 år sedan. Vi har tunna (hårstrå) sprickor på ett fåtal ställen i ytterväggarna. Sprickorna har kommit precis i skarven mellan elementen. anledningen till sprickbildningen är jag inte klar över.

mvh,
/Martin
 
Jo, det är på insidan av ytterväggarna i bostadshuset. Det fixade jag till med att måla om den vägg där sprickan syntes som värst. Den ena gavelspetsen på garaget har dessvärre spruckit så mycket att det har gått igenom putsen på utsidan också. Vi har tjockputsat huset med KC bruk och jag antar att det är mindre elastiskt än vad t.ex glasfiberarmerad STO puts är.

/Martin
 
Alla putsade stenhus får sprickbildningar där man har övergång av material. (vid fronespiser, förhöjda väggliv etc) Man kan också få sprickbildningar vid längre balkar (vid stora glaspartier etc) eftersom sådana alltid sätter sig lite.
Invändigt uppstår alltid sprickblildning lär lätta innerväggar möter lättbetongväggar samt vid anslutningar mot träbjälklag.
Sprickorna uppkommer som regel redan under det första året och är altså väl synliga innan garantitidens utgång.

Mao. Vill man ha ett sprickfritt lättbetonghus så bör man även välja innerväggar och mellanbjälklag i samma material som fasaden.
 
Jag har fått en hel del sprickor i 2 hus men det är tork och krympsprickor.
I både betong och murverk.
 
Alla putsade och murade hus spricker!!!
Det får bara inte var i en sådan omfattning att det är störande.
När det gäller sprickbildning i murade hus gäller det att
1 en konstuktör har dimensionerat väggarnas tjocklek och armeringen.
2 att inte material som rör sig påverkar murverket som "volvo" skrev
3 att arbetet utförs under riktiga förutsättningar dvs sommmaren eller intäckt och uppvärmt.
4 Tjockputsen måste vara tillräckligt tjock... totalt minst 20mm och nätad på både in och utsida glöm allt annat!
5 varje arbetsmoment måste få ta sin tid, om murtverket får brinna ordetligt så spricker inte putsen på grund av de rörelserna.
6 använd tunga bjälklag, ju större tryck på väggarna desto mindre risk för sprickor
 
Det är mycket möjligt att anledningen till att vår puts spruckit är att brinntiden varit för kort. vi lyckades pricka in den varmaste veckan på sommaren 03 för putsningsarbetena. Med facit i hand borde vi kanske vattnat putsen under härdningstiden, men det var det liksom inte tid till. Det brann på andra ställen också ;)
 
Får cementen i bruket inte tillgång till vatten så bildas inga bindningar utan det torkar bara och får ingen styrka, nästan samma som om det fryser.
Vatten och värme är A och O.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.