:)Med infällda spottar kommer dessa inbyggnadsburkar. Dessa bör väl vara tätade med massa/tejp eller liknande för att inte luft skall kunna sugas in i huset från andra sidan tätskiktet. Är detta ett nytt krav eller har det hängt med ett tag? Vad säger Husama? Någon som vet eller som kan ge en intressant vinkling till frågan.
 
Till burkarna skickas det med en dubbelhäftande tejp.
Lite drag brukar det alltid bli runt spotlights och dess burkar, jag är inte speciellt glad för att montera sådana ut mot yttertak/kallvind, mellan 2 våningsplan är det inga problem.
 
Hej,

Vid yttertak och 45x45 på tvären + 28x70 gles så kan dessa burkar användas http://www.liton.se/ slipper ta hål på platsen.
Kan givetvis användas i bjälklag.
mvh emwgrni
 
J
Om lådorna sätts i yttertak eller mot vind är det mycket vicktigt att det blir luft tätt annars fins risk att fuktig luft från huset läcker ut och då finns risk för mögelskador.
I dessa fall skulle jag ta en halogen spott som inte behöver någon låda eller en led spott med låg bygg höjd.
 
Vi har ett innertak av spontade brädor och under dom plastfolie och gips. Vi skall isolera med cellulosaisolering (lösull).
Elektrikern har sågat hål i innertak med plastfolie.

Har någon hittat något bra material för tätning?

Någon typ av vävtejp eller byggfog har vi blivit rekommenderade.
Men tejp tätar ju inte bra mot spontade brädor. :(
 
Redigerat:
Jag hittade en mappsa som säljs i 300 ml patroner som egentligen används till att täta ventilationsanläggningar:

Ventfogmassa. Ger starka, täta fogar mellan de flesta material i. Fäster mot metall, aluminium, trä, betong, glas, plast m.m. Ger en elastisk gummiliknande fog. Tål temperaturer från -25 till +75 °C. Klarar övertryck upp till 2500 Pa. För inomhusbruk.

Pris troligen ca 50-60 kr/st

Kan det vara något för att läta kring LED-burkarna eller har någon bättre tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.