Jag måste alltså upp med tekniktanken så att den är 50 cm över slavtankarnas topp om jag förstår att detta ska funka?
Annars kommer jag att skikta alla tankar lika mycket hela tiden eller?
Ska pannan också höjas då?

Jag vill ju att tekniktankens topp alltid är varm.
Det ska elpatronen se till om jag inte eldar i rätt tid.
Det eventuellt kalla vatten som kommer in i slavtankarna ska inte komma in i tekniktanken. Det är det som är syftet med 5030 som jag ser det.
Om jag inte har 5030 så kommer allt vatten att vilja cirkulera genom tekniktanken och sedan finns det inte något som tvingar ner det varma vattnet från botten på tekniktanken ner i botten på slavtanken?

Anders
 
Pannan vill du ha lågt ur skiktningssynpunkt.

Det är lättare att jobba med naturlagarna, sätt tekniktanken så högt som möjligt så skiktar sig vattnet själv såsom du vill ha det.

Gör en ny ritning så får vis se...
 
Du får nog tänka om hur du ska dra övre laddröret till acken.Trots att Laddomat 21ans pump går på läge 3 så vill panna punkt koka,med ång/luft lås som följd.
 
Förstår inte riktigt vad du menar.
Ska jag koppla in pannan till tekniktanken längre ner?
Eller
Ska Laddomaten vara på andra sidan väggen så att den ligger närmre tekniktanken?
 
Inga anslutningar i toppen av tankar, där får du sätta kulventiler för luftning.

Dra nedre rör parallellt med golvet och sätt ett T till tekniktanken, annars måste kallvattnet i slavarna tvingas upp vid laddning, vilket det inte gör, vilket leder till att pannan får hetvatten in och slår av trots att det finns kallvatten i slavarna.
 
Tekniktanken är på ca 300 liter och är ca 130 cm hög.
Slavtankarna är på 1800 liter och är ca 2 m höga
Jag tänkte ställa tekniktanken på ett stativ som är ca 30 cm högt.
Och tekniktanken står bredvid de övriga tankarna?? Varför denna 300 liters burk överhuvudtaget? Är det inte bara en massa onödig rördragning?
 
Matss skrev:
Inga anslutningar i toppen av tankar, där får du sätta kulventiler för luftning.

.
Rörisen i byn är benhårt övertygad om att man ska ansluta laddningen
i toppen uppifrån annars blir det ingen skiktning .

Jag håller inte riktigt med honom .
 
Lindhult skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar.
Ska jag koppla in pannan till tekniktanken längre ner?
Eller
Ska Laddomaten vara på andra sidan väggen så att den ligger närmre tekniktanken?
Röret från panna måste stiga uppåt till högpunkt/exp så man blir av med luft/ånga.Gå in på www.termoventiler.se klicka på dokumentation,manualen till laddomat 21,finns bild som visar.
 
Ursäkta att jag inte har hunnit med att kommentera i helgen.
Det har varit en intensiv helg på bygget och det har inte funnits möjlighet att prioritera att starta upp datorn.:(
Nu är jag ju på jobbet så det kan gå att klämma in någon minuts surfning. :blushing:

Jag ska kolla så snart jag får möjlighet.
 
OK. Nu så.

Tekniktanken var till för att jag skulle kunna få snabb värme i en liten del av all ackumulatorvolym.
Där skulle alltså slingorna för varmvatten, avtappningen till golvvärmen vara samt solslingan

Om jag nu ska försöka mig på att koppla in slavtankarna utan någon pump så måste jag alltså göra om systemet enligt följande om jag förstår dig rätt Matss.
Visa bilaga pannrum_2_____a30001.pdf

Hur funkar det då med utnyttjandet av solslingan i tekniktanken?

Varför kan jag inte koppla in slavtankarna i toppen på tanken?
För att det kan bildas en luftkudde som jag inte kan få bort vid något tillfälle?
Om jag sätter på ett längre avluftningsrör som är ganska grovt och sedan har en ventil ca 50 cm från panntopp. Skulle det funka?

Anders
 
Mitt tips är att strunta i att höja upp tanken så mycket och istället ta en större tank, ryker strömmen räcker ändå inte självcirkulationen till för att det ska börja tokkoka. Jag har pannan på 2 leca som sagt och tanken (750l) står på golvet, funkar hur bra som helst tills strömmen går, då får man pyrelda upp ilägget. (funderar på UPS).

Normalt så kör man bara in högt uppe i tanken och sen har man alla tankar parallellt med tekniktanken(precis som din ritning) Det kan ju vara en liten fördel om tekniktanken är lite högre än de andra då man får varmvatten i toppen på den först om allt är kallt.

På sommaren stänger du av bamsingen och kör bara på tekniktanken så gott det går, du kastar bara solenergin i sjön om du värmer 100000 liter 2 grader. Bättre då att ha 100 liter på 60 grader så man kan tvätta händerna åtminstone. Alltså kan du inte ha en 20 liters tekniktank utan den bör vara dimensionerad såsom solfångarna kräver varken större eller mindre.

Mitt tips är att inte krångla till det hela med massa ventiler och skit överallt det blir bara S K I T. Bättre att bygga rätt med fall (eller rättare sagt stigning) mot EN ENDA LUFTPUNKT och DÄR sätter du avluftaren. Om du sätter den på framledning på pannan så gör ett litet avstick så tempen inte är så hög om du har en autoavluftare.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det lilla problemet är ju att jag redan har tankarna och pannan. :x
Jag hade ju som sagt redan gått på den tydligen så förhatliga laddomat 5030. :p
Läge för en kompromiss?

Jag hade tänkt att jag bara skulle köra tekniktanken på sommaren.
Jag tror inte att jag behöver så mycket värme på sommaren. Jag ska ju bara ha varmvatten då.
Kan bli svårt att dimensionera solfångarytan då iofs för jag skulle ju kunna använda vakumrörsolfångare o förlänga solsäsongen. Men då måste jag ju kunna ladda alla kubikmeter som jaghar.
Kompromiss igen alltså. :)
 
Strunta i vakumrören de tillför ingenting alls samt att deras hållbarhet är ytterst tveksam. Solfångare är en 20årig investering.

En bra plan fungerar minst lika bra vintertid om man nu är ute efter det. Men i princip så är det bara bortkastade pengar att försöka få in annat än några få kilowattimmar under vintermånaderna.

Kruxet är att om du har liten tank kan du inte har särskilt stor solfångare, men det är klart kan man med termostat/PLC eller nåt kan man ju sätta en elektrisk ventil som öppnar den större tanken om solfångaren riskerar kok.
 
Du menar alltså att vakumrör inte håller. För vaddå? Det måste ju finnas tusentals med solfångare med vakumrör. Håller inte dom? Det var nyheter.
Jag har lesol 4 nu.
Jag är nöjd med dom men det är lite trögt att få igång dom på morgonen och om det är lite halvmulet ger dom inte så bra effekt.
Det är heller inte så många månader som dom funkar.
Jag har väl gått på reklamen för vakumrör som jag uppfattar som effektivare och därmed förlänger säsongen. Jag är inte så intresserad av att få någon kW mitt i vintern men däremot av att inte behöva elda lika många månader i sträck.

Jag skulle ju kunna göra en överströmmare efter första slaven så att jag i princip kan isolera en slav.
Å andra sidan. Hur mycket drar en cirkulationspump till solfångarna?

Det är inte lätt att räkna ut hur systemet kommer att funka.
Jag har ingen koll på hur mycket värme jag behöver i huset ännu. Tror inte att det är mycket men ändå.
Jag vet inte hur jag kommer att uppleva min Viadrus heller.
Jag vet inte hur länge 4m3 ackumulatorvolym kommer att räcka heller.
:S
Det var visst inte så mycket jag visste överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.