En vän till en vän har haft hjälp med att renovera lite därhemma.
Firman har gått på löpande räkning för c:a 420kr per timme.
Arbetet bestod av fönsterbyte, köksmontering och lite annat smått och gott.
När det var dags för slutfakturering kom det också en faktura på körersättning...

sug på den här: 35kr/mil + timkostnaden för körning till och från jobbet.
c:a 3v arbete = 35 000 i körersättning (3 gubbar) (12milToR)

Körersättningen var ej överenskommen från början.
Kunden fick till slut efter ifrågasättande 5000kr i rabatt...
Alltså 30 000 i körersättning.

Min vän försökte få henne till att bestrida och inte betala, men hon var ganska skärrad och ville inte bråka.

Som snickare och egen företagare skulle jag helst av allt vilja strypa karln långsamt.
Det här är det svinigaste jag har hört om på länge. (förutom hantverkarpriser i sthlm då)
jag skäms för mitt eget skrå!

/råttan
 
Redigerat:
"hantverkarens" marknad just nu...
vad händer när sötbrödsdagarna är slut, och de skamfilat sitt rykte i evighet?
kläm på den!!
 
Tog de samma timkostnad för resa som annars? Dom (hantverkarna och kunden) hade inte gjort upp nåt om resekostnader innan?

Bodde jag 6mil bort och skulle anlita hantverkare så vore nog resekostnaderna de första jag skulle försöka förhandla bort (innan jobbet påbörjades). Men som alltid är de ju lätt att vara efterklok.

Vad var den totala arbetskostnaden på?
 
35:- milen samt timtaxa för EN person är väl ok om det är ett arbete som i praktiken kan utföras av en person...

MEN att debitera timtaxa för de andra som åker med för att firman väljer att vara flera på arbetet är ju helt horribelt anser jag...

Dessutom med tanke på att det var så långa sträckor så förutsätter jag att de arbetat fulla dagar.

Väljer de själv att bara arbeta typ några timmar vissa dagar så anser inte jag att man debiterar fulla körersättningar heller utan då får man slå ihop totala antalet arbetade timmar i slutänden och dela med 8 timmar för att få fram för hur många arbetsdagar man kan anse sig ha rätt att debitera körersättning.

MEN FRAMFÖRALLT.........

Har man inte avtalat om körersättning innan så ska man fan inte debitera för detta heller.

Jäkla pack som skitar ner för oss andra !!
 
Rrrr: Den totala arbetskostnaden var på c:a 200 000.
Körersättning är en sak som egentligen är lite upp till var och en. Däremot resonerar jag och min kollega på följande sätt: Om det är småjobb som tar mindre än en dag så måste vi kompensera för att vi inte hinner med något annat den dagen. Det är ju vardag för servicekillar (El, vvs) Om det är minst 8h arbete eller flera fulla dagar så ingår körersättning i vår budgeterade timlön (325kr ex moms) Inom rimliga gränser förstås...
Att fakturera 35kr/mil + timlön för körning är så lågt att det kvalificerar för allmän prygling på stortorget en söndagmiddag.

Paul: Precis min tanke, jag skäms för att mina "kollegor" beter sig såhär, och dessutom blir vi indirekt drabbade.
 
källarråtta skrev:
Rrrr: Den totala arbetskostnaden var på c:a 200 000.
Körersättning är en sak som egentligen är lite upp till var och en. Däremot resonerar jag och min kollega på följande sätt: Om det är småjobb som tar mindre än en dag så måste vi kompensera för att vi inte hinner med något annat den dagen. Det är ju vardag för servicekillar (El, vvs) Om det är minst 8h arbete eller flera fulla dagar så ingår körersättning i vår budgeterade timlön (325kr ex moms) Inom rimliga gränser förstås...
Att fakturera 35kr/mil + timlön för körning är så lågt att det kvalificerar för allmän prygling på stortorget en söndagmiddag.

Paul: Precis min tanke, jag skäms för att mina "kollegor" beter sig såhär, och dessutom blir vi indirekt drabbade.
Vi blir ju det men det enda vi kan göra är att själva se till och specificera noga när vi lämnar offerter och informera kunden så noga man bara kan... och skulle man missa något så får man ta den smällen själv i slutänden anser jag.

När man lämnar offerter och gör ök. så måste man göra detta med en tanke på att ett barn ska kunna förstå den för då undviker man oftast missförstånd och oklarheter.

Jag har på sex år ännu inte råkat ut för en enda missnöjd kund som tvistat med mig om betalningen överhuvudtaget... men jag lägger också ner enormt med energi för att offerterna ska vara lättförstående vilket brukar vara uppskattat.

Tror problemet oftast är hos de småskuttare som startar hantverkarfirmor med tanken om att bara köra en tid och sen kursa och starta något nytt för de lägger inte energi på att lära sig utforma vettiga offerter utan vill nog hellre att det är så oklart som möjligt för att de ska kunna utnyttja läget att svina på slutet med extradebiteringar.

Vi som driver verksamheter med målet att komma någon vart och vara stolta över det vi bygger upp satsar nog betydligt mer på att visa att vi verkligen vill försöka vara så seriösa det går...

Sen är ett gissel att hantverkare ofta inte är så duktiga på teori/skrift/data m.m. :S
 
Mikael_L
källarråtta skrev:
Rrrr: Den totala arbetskostnaden var på c:a 200 000.
Va f**
Det är 380 timmar eller 476 timmar beroende på ifall 420:- var med eller utan moms.

Vad gjorde killarna egentligen.
På 380 timmar bygger dom ju ett halvt hus!

Lite fönster och montera ett kök ... :x
 
Det var med moms.
Jag håller med dig, 380 timmar för ett par fönsterbyten, köksrenovering och köksmontering är lite i saftigaste laget. Jag blir så förb... när jag hör att kunden betalade för att slippa bråka.
Hon har ju blivit skinnad, rånad och luggad på en och samma gång.
 
380 timmar? Jag hade tagit en oberoende värderingsman hur lång tid borde det ha tagit och krävt firman på pengarna!

Det var löpande! Inte fast pris. Man förväntar sig det ska gå fort. Man har ju mallar på hur fort arbeten ska utföras.
 
Det är ju svårt att uppskatta vad det tar i tid då man inte vet exakt vad som ingår i de olika momenten men om man räknar med det absolut värsta tänkbara scenariot så tar det väl typ för...

Köksrenovering med utrivning av gammalt kök och golv samt nedregling av tak och gipsning med infällda spottar i taket samt spackling/målning och nytt golv in innan nytt kök monteras.

Ca. 80tim

Fönsterbyte där man tar ut de gamla och sätter in nya med listning invändigt och plåtning utvändigt baserat på väldigt svåra väggar att fästa in fönsterna i så bör det högt räknat gå max gå 5tim per fönster, och uppskattar man det högt räknat till att det handlar om 20st fönster vilket förvisso är många fler än det brukar vara i ett hus så pratar vi om...

Ca. 100tim

Alltså totalt under hälften av vad de åstadkommit arbetet på... = KATASTROF !!


(Nu är detta som sagt en uppskattning men för att se huuuuur fel det verkar så får man lite koll.)
 
Mikael_L
Nu skrev TS även att det var lite annat smått och gott, men på det TS skrev fick man i alla fall intrycket att det i huvudsakligen gällde köket och fönsterbytet.
Vi får kanske lite feedback ..!?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vi blir ju det men det enda vi kan göra är att själva se till och specificera noga när vi lämnar offerter och informera kunden så noga man bara kan... och skulle man missa något så får man ta den smällen själv i slutänden anser jag.

När man lämnar offerter och gör ök. så måste man göra detta med en tanke på att ett barn ska kunna förstå den för då undviker man oftast missförstånd och oklarheter.
Det är ju en väldigt förnuftig åsikt. De flesta kunder är väl medvetna om att de måste betala och att saker och ting kostar. Men de flesta konflikterna blir när det är kostnader som bara poppar upp, som hantverkaren varit väl medveten om, men avsiktligt undanhållit.
 
Mikael_L skrev:
Nu skrev TS även att det var lite annat smått och gott, men på det TS skrev fick man i alla fall intrycket att det i huvudsakligen gällde köket och fönsterbytet.
Vi får kanske lite feedback ..!?

Jo jag såg det också men med den uppskattning jag gjorde som dessutom känns som ganska så i överkant så är där plats för mycket smått och gott innan man närmar sig 380 timmar... :rolleyes:
 
När man köper till fast pris, äk det ok med vilket pris som. Godkänner man det, får man betala. Löpande kan man ifrågasätta.

Hoppas TS skriver lite mer.
 
kamilenski skrev:
När man köper till fast pris, äk det ok med vilket pris som. Godkänner man det, får man betala. Löpande kan man ifrågasätta.

Hoppas TS skriver lite mer.
Självklart är ett fast pris precis vad det låter som...

Ett fast pris för den mängd arbete man överenskommer om ska utföras.

Accepterar kunden detta priset så anser ju han/hon att det är rimligt och ok.

I vissa fall tjänar kunden pengar på att ha ett fast pris (men framförallt vet kunden redan innan vad han ska betala och ifall han anser sig ha råd till detta) och ibland tjänar hantverkaren på att köra på fast pris.

Har kollegor som berättat att folk reagerat när ett arbete är utfört och menar på att det blev en "hög timpeng" och att de borde få ett lägre pris än det överenskomna fakturerat men om det hade tagit längre tid och varit på andra hållet...
Hade de då varit beredda på att betala mer än det avtalade priset ? :rolleyes:

Lika för båda parter är ju bäst egentligen...

Kunden vet vad han kommer att få betala och hantverkaren vet vad han kommer att tjäna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.