Hej!
Vi har en braskamin som komplement till vår direktverkande el.
Tidigare har vi haft lätt att få tag på ved och fått väldigt bra pris men nu verkar priset stiga och frågan är om det inte skulle löna sig att byta ut den mot en pelletskamin.

Nån som har pelletskamin hemma? Ge mig för och nackdelar är ni snälla!!

Mvh Sara
 
Jag kan väl bara citera mitt eget resonemang, först hade jag tänkt mig vedkamin + en luft luft pump men luft luften ger ju nada(möjligtvis tillförd effekt) när jag vill ha värmen och här där jag bor är det bara och räkna med minst 2 månader med -20 eller kallare.

Så därför valde jag en pelletskamin som är oberoende på utomhustemp samt ser till att det är varmt när man kommer hem samt vaknar och stiger upp.


Det är ju lite skötsel med en pelletskamin och behövs rensas dagligen(brännaren), pellets ska inhandlas,förvaras,fyllas på, uraskning + dammsugning kan behövas ca 1gång i veckan.


Det enda orosmomentet jag hade när jag valde p.kamin är att jag använder befintlig rökkanal dvs risk för kondens med mera och för mig är den här redan men hur omfattande eller hur skadligt det är återstår att se.

Kondensen uppstår genom en lägre rökgastemp pga vad jag fattat som större verkningsgrad +90% har väl säkert med förbränningsdelen också att göra lämnar den biten dock.


Är nöjd med själva kaminens arbete som den sköter mycket bra så här långt(dvs 1månad)



Några saker att tänka på är ju hur eran planlösning ser ut, när ni eldar i vedkamin sprids värmen ut bra då eller ej, visserligen så finns det ju varmluftsfläkt till de flesta pelletskaminerna men ju öppnare destå bättre.


Lite kortfattat då

Fördelar

Programerbar dvs sköter sig självt så länge det finns pellets + andra finesser.
Bra värmespridning
Miljövänligt(tråkigt men sant)
Bra ersättare mot elradiatorer
sänkt uppvärmningskostnad


Nackdelar som jag ser det

Ovisst pelletspris i jämförelse med elpris
Ett visst buller ifrån fläktar + lite knorpskrammel
Skötsel, hantering dvs kräver lite pyssel.
Något dyra i inköp(har själv den billigaste så ja klagar inte:)
Skorstenskostnad(om man inte väljer kmp drag förstås)
Pelletsförvaring



Det finns ju mycket elektronik med förstås som kan strula med tiden, återstår att se där vad som sker.



Det bästa hade ju varit en vedkamin om man hade haft en eldare hemma, ved har jag dessvärre en HEL del av.
 
Tack för svaret!!
Har ved så det räcker denna säsongen men sen får vi se hur vi gör. Visste inte att pelletseldning ger högre kondens i skortstenen.. kan ju bli en dyr historia...

Sara
 
Rökgaserna blir lägre än med din ved kamin,. räkna på ins av pellets kamin samt pellets så inser du nog att det blir billigare att fortsätta elda med ved,,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.