Tjena,

Ska slå upp en vägg runt en ack-tank som sedan skall fyllas med lösull, hur ska jag göra?

Har ju 2 väggar klara så drar fast en regel i betonggolvet, en i taket och en i varsin vägg och sedan cc 60? Sedan drar jag fast en spånskiva och sedan dubbelgips utanpå? Regla cc 60 och Får man ha en spånskiva direkt mot kopparrören som kan vara uppåt en 90C(tror jag) eller hur långt före skall jag avsluta dessa?

Gärna en utförlig beskrivning för man är lite halvkass på snickarfronten..

Tack så länge! MVH
Milj
 
Jag har byggt vägg men kör enbart dubbelgips. Inget spån eller osb.
 
Går säkert med bara enkelgips också om man är snål. Fast det är klart flyger det vedträn kan det ju gå igenom både ett och två gips :rolleyes:

Gipsen har ju ingen annan funktion än att hålla isoleringen på plats och kanske målas.
 
Har dubbelgips pga brandcellskraven så nog finns de en anledning.
 
Tanken står i samma brandcell så det kvittar och dubbla skivor på samma sida regel är en myt som är seglivad...
 
Min tank står utanför brandcellen därav dubbelgips. Väggen runt acken är en del av cellen. Annars hade jag aldrig byggt så.

Om du nu menar mitt svar och inte trådskaparens...=)
 
Jag tänker mest på att den ska orka hålla emot isoleringen, vara hållbar i övrigt samt inte utgöra någon brandfara, därav tänkte jag sätta spånskivan först och sedan dubbelgips alt enkelgips men det kanske är overkill?

MVH
Milj
 
OSB-skiva är väl det man brukar använda som underlag till gips
 
Om det ens behövs OSB, det blir stabilt nog även utan, antar att det inte är 50meter vägg som ska upp utan max 2-3 meter, regla på 45cc och använd 900 gips, räcker med en skiva, tål lite mer stötar om du kör dubbelt.
 
Det var snarare skruvbarheten jag tänkte på, men ska man inte fästa upp saker i vägen funkar enkelgips på CC 60 bra
 
Men det är så tungt och tråkigt med 1200 gips ;)
 
Absolut
 
Hur sort skall "rummet" bli?? cc60 2st = 120cm det blir inte så många reglar.
Hur är dom andra väggarna byggda?
Jag bygger mina väggar med lecablock, dels för det brukar alltid förr eller senare bli översvämmning i en källare..
Där jag inte använder lecablock så murar jag fast en rad med leca längst ned lägger papp och sen en regel så man kommer upp en bit från ev. översvämmning.. samt det är lättare o spika i lecan än att borra o plugga i plattan.. man kan riskera o hamna i nått vp-rör om man borrar i plattan..

inte tar en spånskiva eld vid 90°C så det är inget problem att lägga rören emot.. men jag förmodar att du isolerar för att få bättre ekonomi så då bör du nog isolera rören för annars får du ju avledning av värme genom skivorna som ligger mot.. så om man ser ekonomiskt på det hela bör du nog ligga på min 90mm ifrån..
så din in byggnad ej funkar som ett element för kringliggande ytor...
 
glöm ej plasten pojkar. så gjorde jag. har rund tank fyrkantigt rum fyllt med isolering reglat runt om plast på spånskiva på det. snacka med en kille som först körde utan plast sedan med plast o det var stor skillnad när det blev lufttätt. så plast är bra där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.