Hej!

Köpte en snöslunga inför vintern. Canadiana med 11hk och 81cm bred skopa.
Nu tycker jag den kastar snön ganska kort. Satt dit en ny orginalrem som sitter som den ska och "fläkten" snurrar på, man känner att det blåser ganska bra från "fläkten" iaf.
Man borde tycka att en 11hk snöslunga borde kasta snön ganska långt.

Jag har hört talas om något hårt gummi som man sätter på bladen på fläkten så att det inte blir något mellanrum mellan bladen och trummans innerväggar. Är det någon som har gjort någon sådan operation på sin snöslunga?

Eller är det någon som har några andra tips som man kan tänka på.
Utkastningsröret är ganska kort, kan det ha någon betydelse på kastlängden?
 
Redigerat:
Milkshaken
Är den begagnad? Ta bort tändstiftet eller bara tändhatten förståss...
Trä in handen framifrån förbi stora breda skruven, och sen in till fläkten som sitter längre in (Andra steget) Ta tag i den, känns det glappt? Kan du röra det upp och ner? Byt isf lager.... Brukar normalt sitta ett filtlager, men vet inte hur det ser ut på din....
Om glappt rejält.... Då har du jobb sen... Det tar 4-6 timmar att byta lagret ...
 
Jo den är från slutet av 80 eller början av 90-talet. Motorn går fint (briggs & stratton).
Får känna på fläkten när jag kommer hem och se om den glappar.
Ska jag ha "driftspaken" på fläkten nertryckt när jag prövar? Annars så lär väl fläkten röra sig när jag rör på den?
 
Redigerat:
Milkshaken
Men du ska inte röra den som den ska snurra normalt sett utan bara känn om den går att lyfta upp och ned...
 
Jo den glappar. Men vad är mycket? Rör jag den kanske den glappar ca 2-3 millimeter.
Jag gissar att den inte ska glappa överhuvudtaget.
Men hur påverkar det kastlängden? Snurrar den med en lägre hastighet om man har ett glapp?
 
Hej, jag har en gilson 11hp, jag upplever att den kastar dåligt den med...
Min är kullagrad, det är de flesta i den hp-klassen.
Det var iofs blötsnö när jag premiärprova min beg. gilson, frågan är om de inte kastar bättre vid torr snö?
min kastar ca: 3 meter i blötsnö, men det står 14 meter (!?) i spec. men det måste ju gälla i torr snö...?
 
  • Gilla
T.berggren
  • Laddar…
Forward skrev:
Jo den glappar. Men vad är mycket? Rör jag den kanske den glappar ca 2-3 millimeter.
Jag gissar att den inte ska glappa överhuvudtaget.
Men hur påverkar det kastlängden? Snurrar den med en lägre hastighet om man har ett glapp?
generellt ska du inte ha kast överhuvudtaget radiellt, åtminstone inte märkbart.
du kan nog få tag i ett SKF-lager motsvarande, byt!!
 
Milkshaken
Fördelen med ett filtlager är ju när det blir blött... Då funkar ju lagret lika bra, likaså skadar inte vattnet lagret....
2-3 mm är ingenting, jag har varit med om en Toro som jag kunde lyfta flera cm.... Dom kastar sämre vid lagerhaveri om fläkten går emot någonstans, eller rent av hänger ned sig i lagret.
 
Milkshaken skrev:
Fördelen med ett filtlager är ju när det blir blött... Då funkar ju lagret lika bra, likaså skadar inte vattnet lagret....
2-3 mm är ingenting, jag har varit med om en Toro som jag kunde lyfta flera cm.... Dom kastar sämre vid lagerhaveri om fläkten går emot någonstans, eller rent av hänger ned sig i lagret.
...men moderna lager har packboxar.
radiellt ska man inte ha kast/glapp!
/cust3000 design engineer automotive
 
Tyresö
cust3000 skrev:
frågan är om de inte kastar bättre vid torr snö?
min kastar ca: 3 meter i blötsnö, men det står 14 meter (!?) i spec. men det måste ju gälla i torr snö...?

Nej, det är faktiskt tvärtom - när det är blötsnö, då skickar snöslungan iväg snön - t.o.m längre än vad som står i spec.
När snön är krut-torr, då är det så mycket luft i snön, och då ska den luften "mättas" innan den slungas iväg - och då kastas den inte lika långt.

Bäst är riktigt blöt snö - om man vill ha iväg snön långt, den åker all världens väg men i gengälld så packar den sej hela tiden i utkastarröret i stället, så det blir mer rensa utkastarrör än köra snöslunga.
 
Tyresö skrev:
Nej, det är faktiskt tvärtom - när det är blötsnö, då skickar snöslungan iväg snön - t.o.m längre än vad som står i spec.
När snön är krut-torr, då är det så mycket luft i snön, och då ska den luften "mättas" innan den slungas iväg - och då kastas den

Bäst är riktigt blöt snö - om man vill ha iväg snön långt, den åker all världens väg men i gengälld så packar den sej hela tiden i utkastarröret i stället, så det blir mer rensa utkastarrör än köra snöslunga.
Du har absolut en poäng där!

Kanske min fläkt inte når optimal rpm...?
 
Men då kanske det är att fläktens blad har nötts ner en aning?
Funderade på en såndär clerence impeller kit. Går att beställa från USA och verkar ge resultat.
Kan ju sedan rapportera resultatet.
 
  • Gilla
Thoisa
  • Laddar…
Forward skrev:
Men då kanske det är att fläktens blad har nötts ner en aning?
Funderade på en såndär clerence impeller kit. Går att beställa från USA och verkar ge resultat.
Kan ju sedan rapportera resultatet.
gör gärna det!
mvh custard
 
RoTe
Se till så att utkastaren är nylackerad och välvaxad också. Alla delar som har kontakt med snö i rörelse ska vara blanka och hala!
Utkastarna blir ju med tiden helt blästrade av småsten man slungar iväg, ren metall skapar friktion mot snön!
 
  • Gilla
SSlangen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.