Vi tänkte försöka gjuta en betongskiva till vårt L-formade kök i ett stycke, båda "benen" blir 2,60 m. Vad tror ni? Funkar det? Blir den för tung att hantera? Kommer den att hålla för hantering? Någon som har erfarenheter av detta?
 
Redigerat:
Densiteten på betong enligt Wikipedia är 2300 kg/m^3. Vet dock inte om det är i torkat skick.
Nåväl, med en tjocklek på 5 cm på skivan så hamnar du på en vikt på ca 400 kg....
 
Tyresö
Ja, det stämmer att betong väger ca: 2,3 kg/L. Jag har själv gjutit en betongskiva till vår köks-ö och den skivan väger ca 160 kg (4,5 cm tjock) trots att den är så liten.
Ett tips när du blandar betongen är att du blandar i minst 2 L standardcement/säck färdigblandad 0-8 betong. Då får du upp K-värdet i betongen och då blir den riktigt vattentät och hårdheten gör att skivan är lättare att hålla ren.

Nackdelen med hemgjutna betongbänkskivor är att dom suger i sej spill av vin och blåbärssoppa - vilket ger fläckar som inte går att få bort - dom fläckarna får man leva med.
Sliparbetet är ett slavgöra om man - som jag - slipade betongytan så man kan spegla sej i den (!) - jag avslutade våtslipningen med ett 1200-papper tills ytan var som en spegel. 4 timmars våtslipning med maskin upp till ett 280-papper, därefter våthandslipning 9 timmar med stigande kornantal tills jag kunde göra slutfinnish med 1200-papper.

Därefter påbörjade jag slipjobbet på kanterna.....Efter allt våtslipjobb blir man sen som "Al Bundy" ( =uppgiven) när min fru spillde vin på betongskivan första kvällen.....

Använd en 6 mm armeringsmatta, du kan se hela processen och hur du ska göra på den här sidan

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/diskbank.pdf

Och du kan hämta lite inspiration på den här sidan

http://www.betongdesign.se/?gclid=CNTJyPqoqKUCFQM53godfgg2Hw
 
Tack för svar! vi har tänkt oss en skiva på tre centimeter, då kapar man ju lite vikt.

En annan fråga som vi funderat på är om det är smart att använda expanderbetong istället för finbetong för att minimera luftbubblorna. Enligt byggvaruhandeln ska den inte behöva vibreras i samma utsträckning som finbetong.

Tack f.ö. för tipset om cement i smeten!
 
Gjuter du den på plats eller ska den tas in i köket när edn är gjuten?
Om den ska flyttas in rekommenderar jag att du gör en mall i papp eller något annat lättvindigt innan du börjar och kollar om det är fysiskt möjligt att få in den. Annars blir det som i Vänneravsnittet när de skulle bära en soffa i trappan....
 
Vi gjuter den på plats i köket. Men det lär ändå bli knöligt att få den på plats...
 
Tyresö
Hammerfest skrev:
Tack för svar! vi har tänkt oss en skiva på tre centimeter, då kapar man ju lite vikt.

En annan fråga som vi funderat på är om det är smart att använda expanderbetong istället för finbetong för att minimera luftbubblorna. Enligt byggvaruhandeln ska den inte behöva vibreras i samma utsträckning som finbetong.

Tack f.ö. för tipset om cement i smeten!


Oj oj oj, dom där byggvaruhandlarna och kunskap om betong.......

Expanderbetong är expanderbetong dvs den innehåller tillsatsmedel, så att den inte krymper när den härdar. Många tror att den expanderar, vilket den inte gör.
Ett mer passande namn på expanderbetong vore i stället: "Inte krympbetong"

Att påstå att man ska använda expanderbetong för att minska risken för luftbubblor är som att påstå att man ska skotta snö på uppfarten, för att få gräsmattan klippt.
Byggvaruhandlaren har blandat ihop 2 begrepp om betong som inte har med varandra att göra. Alltså....expanderbetong i sej har inget att gör med luftbubblor.

Däremot har koncistensen, att göra med luftbubblor, och då är det helt bortkastade pengar att köpa den dyrare expanderbetongen.
Syftet med expanderbetong är ex.vis om ett bygge har några färdiggjutna plintar och måste komplettera med ytterligare några plintar, men att dom nya plintarna måste ha exakt samma höjd som befintliga plintar när den nygjutna betongen har härdat klart.
Betongen till exemplet får alltså inte krympa när den härdar, eftersom den specifika konstruktionen kräver exakta höjder.

Det är den enda anledningen till varför man använder den dyrare expanderbetong och det har alltså ingenting med begreppet "luftbubblor" att göra.

Anledningen till att jag i mitt förra inlägg, rekomenderade att tillsätta 2 L standardcement/säck färdig 0-8 betong beror på att du ska kunna blanda väldigt lös betong ( = slippa luftbubblor) utan att K-värdet i betongen blir för lågt ( = för låg hållfasthet).

Det är alltså lösrinnande koncistens på betongen, som gör att man slipper luftbubblor.
Och eftersom DU (betongfabrikerna har andra knep) bara kan få lös koncistens med att blanda i mer vatten ( = K-värdet och hållfastheten sjunker), så motkompencerar du det genom att tillsätta mer standardcement, och vill du dessutom ha ett högt K-värde då tillsätter du 2 L standardcement/ säck 0-8 betong.

Du bör nog ändå ändå knacka på gjutformen med en hammare - eller ännu bättre - använd en vagnsbult på en mekanisk slagborrmaskin mot gjutformen, så har du en superbra vibbra. Luftbubblorna kan du i efterhand spackla bort med ett fint betongspackel, som du sen finslipar.

Mycket betonginformation.............
Till mina kunder som ställer frågor om betong, brukar jag börja med att svara: "ställ inga frågor om betong, om du inte orkar lyssna i 5 timmar för att få ett fullständigt svar - och tro mej - det går åt 5 timmar om man ska kunna ge ett 100% fullständigt svar på betongfrågor".

Den här förklaringen är extremt komprimerad - det är betydligt mer invecklat än så här!
Hoppas att jag inte har skapat bryderi i huvudet på dej, för det är faktiskt så med betong: "Ju mer man lär sej - Ju mer inser man hur lite man kan".
 
Tyresö
Kom förresten på att det här i Tyresö, faktiskt finns ett företag som specialiserat sej på bänkskivor i betong.
Fast med en helt annan sorts specialbetong än vad man normalt använder.
Lite intressant information, att läsa för er som bygger egna bänkskivor i betong..

http://www.johansgolv.se/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.