Som topic så skulle jag vilja ha denna knapp hemma: E1831417 men då behöver jag dosdimmrar (eller motsvarigher för centralmontage, kanske på din-skena) som har styrspänning på 12-24 VAC eller 12-30 VDC.

Finns det?

e1831415.jpg
 
Nåt sånt har jag letat efter också, skulle vara perfekt till vårat sovloft!
Bevakar tråden...
 
Är inte den där knappen är till för att styra KNX system? För att styra en "dosdimmer" så behöver ju knapparna vara återfjädrande, tror inte dessa är det.

Man kanske skulle kunna styra olika reläer på varje knapp som kopplar in olika stora motstånd på en 0-10V dimmer för DIN-montage...?

Edit: Ah de verkar ju vara återfjädrande knapp:

Funktion:
Slutande impulsfunktion med diod indikering.

Denna dimmer kan styras med 8-230V AC/DC
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/eud12z_4810_internet_sw.pdf

Ska du styra 3 olika lampor. Eller 3 olika dimmringsnivåer på samma lampa?
 
Redigerat:
Jag går på Rrrr's förslag fast jag går ett steg längre... Styr ett servo med knapparna låt servot vrida på en pott och styra en dimmer.. annars så finnns det IC-krettsar som är elektroniska potentiometrar som har öka/minska ingång en sån är inte allt för krongligt att få till..

typ en sån här...https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/zgDS1809_e.pdf
Elfa har ett gäng olika..
 
Redigerat:
Ska man styra EN armatur (eller flera fast EN tändning) fast 3st olika dimmringslägen så skulle jag sätta 3st reläer som kopplar in olika motstånd på en 0-10V styrd dimmer. Måste ju funka.. Fast är väl förmodligen lättare med en riktig KNX aktor eller nån slags multifunktions relä/plc typ Logo.. Blir nog lite krånglig koppling med reläer för att förhindra att man trycker på flera knappar samtidigt osv..
 
det där kan nog bli lite krångligt om du ska ha 4 olika ljusnivåer på samma armatur, det går ju att lösa med Tridonic eller Dali-grejor om du har armaturer som är anpassade för detta.
 
nej idén är inte att styra samma armatur.

Denna apparat på bilden ovan finns i flera utföranden, 1, 2, eller 4pol.
Lysdioden har jag ingen ide på hur jag ska använda, så den struntar jag faktiskt i, om inte ni har någon smart ide?

I sovrummet har jag fyra stycken belysnings zoner. Med denna knappen och fyra stycken dosdimmrar som Rrrrr skrev om, tillsammans med en trafo. så kan jag smidigt och ganska billigt få en 1-facks knapp med text på och enskild dimmring av alla fyra zoner.

Underbart.

Jag använder redan denna i köket, men då inte dimmerbart då jag använde mig av några simpela impulsrelän.
 
PatrikElektriker skrev:
nej idén är inte att styra samma armatur.

Denna apparat på bilden ovan finns i flera utföranden, 1, 2, eller 4pol.
Lysdioden har jag ingen ide på hur jag ska använda, så den struntar jag faktiskt i, om inte ni har någon smart ide?

I sovrummet har jag fyra stycken belysnings zoner. Med denna knappen och fyra stycken dosdimmrar som Rrrrr skrev om, tillsammans med en trafo. så kan jag smidigt och ganska billigt få en 1-facks knapp med text på och enskild dimmring av alla fyra zoner.

Underbart.

Jag använder redan denna i köket, men då inte dimmerbart då jag använde mig av några simpela impulsrelän.
Dioden är ju egentligen inte så intressant då den bara ska indikera vilken ljusscen du använder, eftersom du inte använder någon slags programmerbar enhet tillsammans med den så faller ju den funktionen bort och är ju egentligen inte så intressant heller.

Sen måste jag passa på att tacka för en bra idé, nu blir det nog en sådan i köket för att styra belysningen tillsammans med dosdimmer d^_^b
 
Om du skall styra 4 olika dosdimmrar är det inget större problem, sätt 230V relän med 12-24V spole som får styra dosdimmrarna. Om du nu inte hittar en dosdimmer som har lågspänningsstyrning.
 
nsiak skrev:
Om du skall styra 4 olika dosdimmrar är det inget större problem, sätt 230V relän med 12-24V spole som får styra dosdimmrarna. Om du nu inte hittar en dosdimmer som har lågspänningsstyrning.
Jag länkade ju nyss till en från Eltako som klarar detta ;)

TS: har du 4 olika belysningszoner så blir de ju perfekt. Diodlampan är bara för att indikera vilken "scene" som är på.. Ska du tända dessa samtidigt som dina belysningszoner så behöver du nåt mellanrelä för varje zon.. Du kan ju enkelt koppla så att lampan bara lyser medans du håller in respektive knapp.
 
Rrrrr skrev:
Jag länkade ju nyss till en från Eltako som klarar detta ;)
Jo jag läste allt det (kom ihåg det när jag läste det nu igen) men hann glömma det några inlägg längre ner tills jag svarade :blushing: :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.