Halloj,

Jag skall bygga en fileserver på Linuxplattform och letar efter en strömsnål processor. Iom att det endast är en fileserver så kan det vara en slö rackare. PIII funkar och kanske också PII.

Någon som har någon idé/förslag?
 
Tack så hemskt mycket för det snabba svaret. Har du egen erfarenhet av någon av dom?
 
Nej, tyvärr. Vi har haft ett par liknande på jobbet till ett par maskiner som bara skulle visa en webbsida (larmsystem).

Har varit väldigt sugen på att skaffa sådana, men det har fallit på att lådorna e så dyra, och i viss mån att de lådor som fanns förr krävde en slimline-cdspelare vilken var ännu dyrare. Kollade nu och såg att det fanns lådor med plats för en vanlig CD-spelare (om man nu vill ha en sån) men de kostar fortfarande ungefär lika mycket som moderkortet med processor :surprised:

Men om jag inte hade en dator som står och tuggar så skulle jag nog köpa en sån...

/fredrik
 
OK! Jag skall ha den till en fileserver med en massa disk för att lagra allt content till min multimedialösning.

Lycka till med Carporten!
 
VIA c3 är la gött. Klarar sej med passiv kylning.
 
Vi är inne på VIA EDEN. Har du någon aning vad som skiljer dessa åt och varför C3 är bättre?
 
Med C3 kan man klara sig med passiv kylning, vilket är trevligt i vissa tillämpningar (=tyst!)

/FW
 
Det blev Celeron till sist. Drar mkt mer effekt men jag skall ha fem diskar (en systemdisk och 4 lagringsdiskar a 320GB) och den lådan som jag får in diskarna i passar inte MINI-ITX i.

Nu har Celeron strömspar funktion så den drar 80W endast när den går för fullt. Totalt drar hela burken cirka 240 W med diskar = 1000 spänn per år under förutsättning att allt går för fullt hela tiden.
 
conan, hur har du räknat nu?

Drar den 240Watt så drar den alltså 240wattimmar dvs 240X24=5760wattimmar vilket är ungefär 5,7KWh.

Detta blir i mina ögon då 365*5.7=2080KWh.

Antingen har du ett grymt billigt elavtal eller också är jag rädd att det tillkommer några kronor

Sen bara eftersom det var uppe så är Eden en bänämning på vias strömsnåla processorer. I denna familj finns modeller av C3,C5 och C7. Deras moderkort som klarar sig utan fläkt benämms också med ett E i namnet.
Jag har ett sådannt 600Mhz kprt som gick som brandvägg i ca ett år
 
Ja, 2000 tusen då :)
 
Ja, 2000 då :)
 
Mikael_L
Med 5 diskar igång så är kanske inte processorn den största energislukaren ändå .. ;D

VIA´s processorer är mycket trevliga om man vill ha en sval och strömsnål lösning. Nackdelarna är att prestanda inte alltid räcker riktigt för t.ex. filmavkodning.

Den annars strömsnålaste processorn med bättre prestanda än VIA är antagligen Intel Pentium M (Centrino heter det ibland, men då är det hela konceptet med rätt chipset osv.) i ULV (ultra low voltage), den drar endast ca 5W i upp till 1,3 GHz versioner, det finns även några ULV Celeron (mkt ovanliga) som ligger i samma härad.
Nu har även core solo och core duo kommit i ULV-versioner, som ligger under 8 W och har en massa kraft.

Problemet med ULV-processorer är att det knappast går att finna moderkort till dom, det är tillräckligt svårt (dyrt!) att hitta bärbara med ULV.

Då blir det "vanliga" Pentium M/core duo/core solo, som ligger på 25-35 W.

Nästa sak med processorn är att den är ju bara en mindre del av effektbehovet, HD drar väl så där 5-20W, grafiken kan ta upp till 100W (men knappast när man designar en strömsnål lösning) chipset drar ett flertal watt och RAM-minnet är faktiskt också en strömslukare...

En sida med lite ström och effektsiffror till de flesta Intel och AMD-processorer finns här:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Skulle faktiskt vara lite manligt att kunna berätta att ens processor drar 150 Ampere :surprised: ;D
 
Vi byggde 80 burkar baserade på Vias MiniITX-kort som var fläktlösa med 533MHz-processorn på. Vi kör egen liten Linuxdist på dem och maskinerna ingick i ett lägenhetsprojekt HSB-GBG byggde för några år sedan.

Maskinerna som sitter i varje lägenhet används för surf och för att visa bild och möjliggöra öppning av entrédörren vid en porttelefonpåringning.

Det speciella med burken är att disten hämtar all konf från en central databas. På maskinen finns egentligen bara Firefox och inte så mycket mer. Jag tror att vi har behövt att byta en av dessa pga moderkortet, de andra tuffar och går på!
:)

Peo
 
Jag har en VIA PD10000 i min backup filservrar och den har gått som klockan.
Har även haft en VIA M10000, men det är på väg till tippen, bara massa problem med det kortet.
Till min stora filserver hoppade jag över VIA, jag tycker det är för mycket krångel för det lilla man vinner i mindre effektförbrukning. Dessutom behövde jag ett chassi med plats för flera diskar och då spelar ju dessutom storleken på kortet mindre roll.
Jag valde ett ASUS micro-ATX kort (Intel chipset) med allt på (LAN, Ljud, VGA) till en micro-ATX låda. Då fick jag dessutom 4 * SATA2.
Som processor har jag en Intel Celeron 2.6Mhz.
Eftersom jag kör Linux så är det (tycker jag) en fördel att hålla sig till "mainstream" eftersom man (oftast) slipper strul med drivrutiner som det saknas stöd för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.