Har varit i färd att köpa hus eller ev lägenhet i ett tag nu men inte kommit till skott. Bla pga mäklare som enligt mig har betett sig oseriöst. Har en lite fundering ang hur en mäklare får bete sig. Finns det inga etiska regler? Är inte mäklaren till för både säljare och köpare?

Har vid flera till fällen bla varit och tittat på hus och lägenheter där det varit felaktigheter i objektsbeskrivningarna. Som exempel var jag igår och tittade på en lägenhet där det stod att bägga badrummen var renoverade 2008. När jag kom in i badrummen såg jag att någonting inte stämde. Var bla massor med hål i kakel på väggarna efter tidigare badrums möbler. Väldigt olika varianter utav kakel fick mig också att fatta misstanke. När jag frågade mäklaren om detta bedyrade han att badrummen var renoverade 2008 och att det var som han sa "fackmanna mässigt utfört". Tyckte detta lät konstigt men tog förklaringen tills vidare. Undersökte badrummen lite till och såg även viss del av svart mögel i silikon skarvar och på vissa delar utav fogningen i kaklet. Och detta var i det badrummet som hade badkar. Dvs att det inte borde varit jätte tung belastning för ingen skall ha duschat rätt på kaklet. Tyckte även att jag kunde se viss färgskillnad på fogarna till kaklet mellan de olika varianterna av kakel. Påtalade detta till mäklaren och då säger han att det är tilläggs kaklat? Jaha undrar jag. Ja de skulle tydligen ha varit så att de har lagt till kakel där det innan suttit en vatten beständig tapet?? Och det gamla kaklet lät de sitta kvar? Då frågade jag hur länge det hade suttit där. Det kunde han inte svara på? Även klinker på golvet var nylagt. Alltså verkar det vara så att det är en salig röra utav tätskikt i badrummet. Summan är alltså att badrummet inte är nyrenoverat men beskrivningen säger det ändå. Det de har gjort är att klinka golvet och lagt till kakel där det inte funnits innan. Dvs inga nya tätskikt har kunnat appliceras!

Det tråkiga i det hela är att det finns säkert de som tror på beskrivningen och kommer hjälpa till att buda upp lägenheten. Och prisbilden blir totalt missvisande!

Andra exempel är att mäklaren säger att renoverade badrum är fackmannamässigt utförda och gjorda på entreprenad. Men vid vidare undersökning finns det inga papper (kvalitetsintyg på tätskikt) på arbetet som utförts. När detta påtalas menar mäklaren att entreprenören är ägaren och fackmannen är ägarens kompis som vet lite om badrum. Dessa saker påverkar givetvis också slutpriset på objektet!

Som sagt listan på mäklare och deras halv sanningar och i vissa fall rena lögner kan göras lång. Det tråkiga i det hela är att priserna drivs upp helt felaktigt. Har mäklarna inga skyldigheter alls vid försäljningar. Ta tex exemplet ovan med lägenheten där bägge badrummen skall vara "ny renoverade" 2008. Fast det visar sig att renoveringen enbart består i nytt kakel och klinker. Ingen info om rätt utförda tätskikt finns!!

Att sådana här saker händer i bland kan jag gå med på (pga felaktig info osv) men det har varit på alltför många hus/lägenheter på sista tiden. Vad skall man göra för att få stopp på sådana här ofog från mäklare??

//B
 
Redigerat:
Anmäl han till fastighetsmäklarnämnden.
 
+1 på det.

(Så länge mäklaren inte säger "totalrenoverat" så ljuger han/hon ju per definition inte...)
 
Nej det är ju just det. Att de inte ljuger men vet hur folk uppfattar det dom säger. Borde det inte finnas någon typ utav etik inblandad??
 
Anmäl och om du ids och orkar, kontakta ansvarig för mäklarfirman och fråga om innebörden av orden i objektbeskrivningen. Vad kan jag som köpare anta är gjort vid en renovering av badrum?

Trodde dessutom att du alltid ska ha ett och samma tätskikt i ett badrum? Skulle inte köpa lägenheten och absolut inte använda mäklaren vid egen försäljning
 
Tråkigt när lägenheten i övrigt både ligger bra och ser ut som jag vill ha den. Skulle kunna tänka mig att köpa och renovera badrummen själv (fast på rätt sätt denna gången). Men vill ju inte betala för en lägenhet som har "renoverade" badrum för att veckan efter jag flyttar in få göra om jobbet själv.

Har inte föreningen någonting att säga till om i detta fallet. Om tätskikten är brutna är det ju dom som får problem också.

Om man läser föreningens stadgar så verkar det som om de skall besiktiga alla jobb som görs i lägenheten som har med fläktsystem, el och vvs att göra. Antar att VVS även innefattar badrum?

Antar att man kan vara med på budgivningen? Men när kontrakt ev skall skrivas får in en klausul om att man kan kliva av köpet eller ev kan diskutera priset ifall problem uppkommer vid egen eller föreningens besiktning.
 
Redigerat:
Mikael_L
bebbe skrev:
Antar att VVS även innefattar badrum?
Nej.
Inte hela badrummet i alla fall.
VVS står för värme ventilation sanitet.
 
bebbe skrev:
Antar att man kan vara med på budgivningen? Men när kontrakt ev skall skrivas får in en klausul om att man kan kliva av köpet eller ev kan diskutera priset ifall problem uppkommer vid egen eller föreningens besiktning.
Låter som absoluta minimumet du ska kräva. Men om du vill omförhandla priset efter besiktning så kom ihåg att säljaren kan välja att sälja till någon annan och då har du en kostnad för besiktningen oavsett. Bara så du vet.
 
Efter försäljning eller liknande så skriver du precis det du skrivit här till mäklarens chef. Jag gjorde detta till mäklarringen när en av deras mäklare misskötte sig. VDn ringde mig nån dag senare och "bad om ursäkt". Sedan bytte objektet som det handlade om mäklare å en annan mäklare skötte den fortsatta försäljninigen av lägenheten.

En annan gång hotade jag att skriva till fastighetsmäklarnämnden när mäklaren missade att informera oss om att det skulle bli tak över vår balkong (högst upp i huset) trots att vi frågat om det och att det inte fanns tak på modellen som fanns i mäklarbutiken. De erbjöd oss kompensation istället som vi tog.
 
Har sjukt svårt för mäklare och värderar starkt att sälja privat när det blir dags... Har precis köpt efter ca 6 månaders aktivt letande och kan bara konstatera att så fort budgivningen är över så förvandlas den supertrevlige mäklaren till frånvarande och undvikande om man har någon fråga som är lite vansklig...
 
Men mäklarna skriver objektbeskrivningen utefter vad säljaren säger / sagt. Om jag inte mins fel så ska detta undertecknas av säljaren att det som skrivits är sant.

Man får inte glömma att mäklarna är inte "säljaren" de representanter / mellanhand för säljaren.


Jag vill inte hålla dem om axeln men marknaden bestämmer. Och det är vi. Uppträder de som skit så gå... Va jobbig mot dem och tryck på så kanske mäklarens nästa objekt inte är lika uppblåst.

Det finns fler objekt. Var glad att du kan se felen och att du gått ifrån en dålig affär.
 
Även om mäklaren i princip skall gå på vad säljaren säger så skall mäklaren ha koll på rimligheten i säljarens uppgift. Om en säljare påstår att ett badrum är renoverat nyligen och det ändå finns tydliga tecken på att detta inte är sant, då skall mäklaren kontrollera uppgiften. Om säljaren fortsätter att hävda detta som fakta så skall mäklaren inom sin skyldighet att även se efter köparens intressen säga ngt. i stil med att säljaren påstår ... men det tror jag inte är sant. Han blir visserligen inte så långlivad på uppdraget.
 
Mäklare är är precis som bilhandlare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.