Hej,

Har sökt både på hela nätet och byggahus.se efter det bästa sättet/tillbehör för att dra frånluftsventilation genom en yttervägg men hittar inte mycket info, hur gör man och vad behöver man?

Jag kommer att ha en Pax kanalfläkt 100 på ett spirorör från två badrum, vidare så kommer fuktstyrning att ske från bägge badrummen. Detta system vill jag få ut genom en yttervägg.

Låter jag spiroröret gå igenom väggen hela vägen ut och sätter sedan på ett galler, eller finns det annat att tänka på?

Vore mycket tacksam om någon kan stegvis förklara materialbehov och tillvägagångssätt för detta.

Tack alla på förhand!

Mvh
Nicolas
 
Hej!

Vad består ytterväggen av? vad är den byggd av?
Som du skriver så måste du borra dig genom väggen och sätta ett galler på utsidan och rör genom väggen sen fläkt eller frånluftsdon på insidan.
Kolla på fresh.se där finns kompletta ventilationssystem.
 
Oj, ja det kan ju vara bra att beskriva väggen! :)

Huset är byggt -76 och är av träkonstruktion. Isolering, vindskydd och ytterpanel skulle jag gissa. Väggen är inte särskilt tjock, 20 cm kanske.
 
Det finns som sagt färdiga kit med detta från Fresh, säljs exempelvis på K-rauta. Tror att jag sett liknande kit även hos Bauhaus och övriga byggmarknader.

En detalj att tänka på är att se till att röret genom väggen lutar svagt utåt så att ev. kondens kan rinna ut.

Pax säljer ett i mitt tycke snyggt utomhusgaller utformat som en halvrund kåpa som samtidigt ger ett vindskydd.
 
Otroligt mycket tack för era svar! Sticker till K-rauta idag och kollar in produkter från Fresh.

Inget annat att tänka på? Till exempel när man ska gör hål etc?

Mvh
/Nicolas
 
Jag har ett 125 mm spirorör för frånluft genom min yttervägg. Jag hittade inga bra tillbehör utan jag bockade till en plåt och klippte ut ett hål. Sen lät jag röret sticka ut en bit (röret kommer ut under en balkong) och monterade sedan en ljuddämpare och sen ett galler. Har funkat bra i 5 år nu.
 
Hej bmx, tack för tipsen!

Vilken funktion fyller plåten du nämner och hur har du bockat den och var sitter den?

Ljuddämpare, behövs det vid frånluft?

Mvh
Nicolas
 
Plåten satte jag dit för att dels få det tätt och även för att det skulle se snyggt ut. Sen var jag orolig för kondens. Innanför så är ju röret kondensisolerat men precis där det går igenom väggen är det ju inte det. Så jag tänkte att en plåt står emot kondensfukten bättre än trä.

Min frånluft kommer från en frånluftvärmepump/panna och det lät så jag höll på att bli tokig i trädgården på sommaren. Så jag tyckte definitivt att ljuddämpare var på sin plats men det beror ju på vad du ska ha som blåser i röret och vad du har utanför.
 
  • ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, tack bmx!

Nu har jag varit på K-rauta. vad säger ni om detta?

K-rauta menar att man skall dra spiroröret genom väggen kapa längs med panelen och sätta på ett galler. Är detta verkligen OK? Jag menar, skall man inte täta runt röret vid panelen, avstyra kondens som bmx nämner etc? Detta är kanske självklart och behöver inte nämnas, eller?

Jag har en uppvärmd vind kan jag tillägga.

Vad säger ni om K-rautas förslag?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.