Jag satte vid inredning av vår ovanvåning in vattenburen golvvärme i badrummet. nu verkar det som att den strular. om det är ca 10 grader utomhus har vi 22 grader i badrummet men när det blir kallare ute blir det även det inne.
I morse hade vi 14.7 grader enligt den tråd-dragna termostaten. Min undran är nu: Kan man koppla in termostaten fel så att den sänker värmen när den borde höjas?
kan ju nämna att vi hade en vvs-montör som kopplade in vatten och en elektriker som kopplade in elen.
Tacksam för all hjälp
 
Vad styr golvvärmen, inne eller ute temp?
 
Hur länge har den varit inkopplad och har det funkat förut?

det kan ju t.ex vara ventilen som fastnat.
 
vi har en panna som styrs av ute temp. just nu ska vattnet till värmen hålla 29 grader men golvet är svinkallt.

Värmen i golvet kopplades in i slutet av april och har funkat. Förra vecka hade vi 22 grader, idag 14.
 
då känns det som om ventilen har fastnat, lossa på huvudet och kolla så ventilen går som den ska, kolla även så att cirkulationspumpen till golvvärmen snurrar som den ska
 
jag kollad hur det såg ut vid pumpen. det sitter en elektrisk styrning till termostaten. när jag kopplade bort denna styrning började vattnet cirkulera igen

Har elektrikern kopplat fel?
 
googlade på LK och hittade att det jag kopplade bort heter ställdon.
 
Det kan han ha gjort, kolla i termostaten ifall det det står NC eller NO på någon av plintarna, det borde stå NC på den som du kopplade bort, flytta i så fall den du kopplade bort till plinten det står NO på.

Edit: jepp ställdon heter det
 
Jag blir inte klok på detta. Vi har inte en LK termostat utan en Tyco T2 basic control. När den monterades sa elektrikern att den funkade jätte bra med LK. Men det enda jag hittar är att den funkar till är el-slingor.
Dessutom ser det ut som att matningen (230V) går in i termostaten och sen vidare till transformatorn och sen vidare till ställdon och pump!?!

ser helskumt ut
 
Nu är jag ju ingen höjdare på vattenburen golvvärme men det låter lite konstigt att pumpen också styrs via termostaten, men visst med stängd ventil behöver ju inte pumpen snurra ändå.

Sitter det golvgivare också eller är den bara som rumsgivare?
 
Ha! nu dök det upp ett liljeholmens...
Elektrikrn har slarvat bort sig ordentligt.
Så här ska det fungera (tror jag)
I LK´s golvvärme har man en 24V transformator som ska driva termostaten. Termostaten skickar i sin tur ut en styr spänning till ställdonet som regleras efter hur varmt det är i rummet. Vid 0V är ställdonet helt öppet dvs full värme
Så här är det.
Elektrikern införskaffade en digital termostat (för det ville vi ha). denna drivs med 230V. Styrspänningen går sedan till transformator och sedan vidare till ställdonet. Probemet är ju då att eftersom spänningen höjs ju kallare det blir (termostaten tror den styr en el-slinga) så sänker ställdonet sig hela tiden.

Snacka om moment 22.

Jag får väl koppla in LK´s orginal termostat och värma fötterna sen ska jag kräva min elektriker på 600:-
Tack för tips och ideer
 
Ta lite bilder och lägg upp. Och ring dit elektrikern igen. Det låter som han kopplat fel, eller ev. kombinerat prylar som inte är kompatibla.
 
ToA skrev:
Ha! nu dök det upp ett liljeholmens...
Elektrikrn har slarvat bort sig ordentligt.
Så här ska det fungera (tror jag)
I LK´s golvvärme har man en 24V transformator som ska driva termostaten. Termostaten skickar i sin tur ut en styr spänning till ställdonet som regleras efter hur varmt det är i rummet. Vid 0V är ställdonet helt öppet dvs full värme
Så här är det.
Elektrikern införskaffade en digital termostat (för det ville vi ha). denna drivs med 230V. Styrspänningen går sedan till transformator och sedan vidare till ställdonet. Probemet är ju då att eftersom spänningen höjs ju kallare det blir (termostaten tror den styr en el-slinga) så sänker ställdonet sig hela tiden.

Snacka om moment 22.

Jag får väl koppla in LK´s orginal termostat och värma fötterna sen ska jag kräva min elektriker på 600:-
Tack för tips och ideer
Det var det jag trodde när jag menade att han kopplat fel på NO/NC kontakt men sådan finns ju inte på den termostaten du har.

Jepp, LK:s original är nog det bästa i detta fallet eftersom ställdonet troligtvis styrs linjärt då.
 
hej igen1
Jag snackade med elektrikern och förklarade problemet. Han ska prata med sin leverantör och fråga varför dom rekomenderat denna termostat.
Han har också lovat att åtgärda problemen fortast möjligt.
vi får väl se hur snabbt det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.