Har ett så kallat brygghus på tomten som delar en vägg med grannen. Detta är på ca: 30kvm och just nu delat i 2 rum. Det finns kallvatten utdraget, avlopp samt el.
Huset är gjutet på en betongsula och har murade, tegel putsade väggar.

Har tänkt göra om där ute till kontor samt tvättstuga, och slå upp väggen helt eller delvis. Hur gör jag med isolering där ute?

Vill ju inte att det kryper upp fukt från betongplattan om jag lägger golv. Ska jag lägga en "sån där knottrig matta" så fukten kan gå mot väggarna och vädras ut vid golvlisterna.

Kan man regla upp på innsidan av väggarna samt isolera och sätta gipsskivor. Ska jag tänka på att ha plast någonstans eller ej. Måste det kunna andas överallt. Ja egentligen skulle jag behöva hjälp med de olika skikten från utsida till "tapet"

Tack
 
Bygga innifrån blir ju lite lurigare såhär hade jag gjort.
Bef. puts och tegel naturligtvis, sedan:
Luftspalt, någon form av board typ en asfaboard, reglar, isolering, en ångtrög duk (ingen plast alltså)
gips.
Inte för mycket isolering heller då väggen inte mår bra av det. vet inte hur mycket tegel du har i väggen men jag hade nog lagt max 50 isolering.

Ska du lägga en platon på plattan behöver du som du säger vädra ut luften någonstans.
 
Okej, så asfaboarden ska inte ligga intill tegelväggen eller är den en luftspalt i sig.
Platonmatta, ja just så heter det jag tänkte på. Har sett en konstruktion med golvlister så det blir en överlappning och en "osynlig" spalt intill väggen mot golvet. För att få bort eventuell fukt som behöver vädras.Vågar jag isolera golvet, det är ju svinkallt med betongsula. Typ regla upp ovan platon och sedan isolera med asfaboard???
 
Om du kan säkerställa en ventilation under golvet så kan du isolera en aning. just asfaboard är väl inte optimalt men någon skiva ska funka iaf. Du behöver ha lite cirkulation på luften om den ska torka upp någonting. hur mycket plats har du på höjden??

Mellan väggen och regelstommen håller du ca 30mm luftspalt, det kan vara lite lurigt att få till det eftersom du bygger på "fel håll" men det går, asfaboarden är till för att isolera lite och att hålla isoleringen på plats så den inte ramlar ut i väggen. Jag har en liten bild på detta men jag har aldrig lyckats lägga upp någon bild förut så varför idag?? försöker inte ens, kan maila den om du vill ha den.
 
Från betongsulan och upp så kan jag bygga mycket. Ska nämligen byta ut dörrarna, de som sitter där är dåliga. Så 20cm kan det byggas utan problem. Kanske kan man gjuta mer på är det bra? Vill dock inte lägga in golvvärme över hela, möjligtvis där det kommer vara vatten (tvättstugedelen).

Tror jag vet vad du menar med väggarna och luftspalten. Men är det bra att använda träreglar mot betong och annat, med tanke på fuktvandring?? Sätta upp profiler eller annat för att få till en luftspalt?

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.