Jag har tänkt att bygga en bastu i föredetta pannrumet i källaren. Det jag undrar över är hur jag skall gå tillväga med vad det gäller att regla upp inner väggarna. Som det ser ut i dag så är det bara puttsade men puttsen håller på att rammla av.

1.Skall jag slå av all putts och kasta på ny. Det känns lite onödigt då jag tänkt att kakla innerväggarna?
:-/
2. Hur skall jag göra med reglingen av väggarna? Luftspalt skall jag väl ha men skall det plastas?
???
3. Betong golver börjar också att falla sönder. Räker det att ta bort det dåligaste och fylla i med nytt och därefter lägga ett lager flytspackel som jämnar till det?
 
Hej

Jag står själv inför samma arbete som du. Jag tänker inte göra något åt väggarna bakom bastun. Övriga väggar fyller jag i de djupaste groparna med renoveringsbetong. På detta kommer kakelfix och kakel.

Jag reglar mot betongväggen med antingen stålreglar eller 45x45 mm med en plastdistans mellan vägg och regel. Sjävla väggen byger jag av stående 45x45. Jag sätter rostfri stältråd bakom för att hålla isolering på plats. Därefter isolerar jag med 45 mm glasull. Därefter blir det liggande 45x45 som även denna isoleras. På detta sätter jag stående panel (som jag nu spikar i den liggande regeln). Väggen blir alltså 90 mm tjock + mellanrummet mellan yttervägg och bastuvägg. Övriga väggar bygger jag likadant men naturligtvis med panel på utsidan i stället för rostfri tråd.

Jag tycker själv att Timell visar det ganska bra på tv4`s hemsida. Går in där och kolla http://www.tv4.se/visa/?innehall=/antligenhemma/searchtip.aspx

Glöm inte att du skall ha friskluftsintag under kaminen och uttaget på motstående sida uppe vid taket. Luften skall mynna ut i samma rum som där man tar in luften (dvs inte direkt ut i det fria). Jag bygger en luftspalt mot taket också så att jag får cirkulation på luften från utblåset bakom bastun.

Nere vid golvet slutar panelen en decimeter upp ungefär. Där låter jag det vara helt öppet in mot luftspalten. kanske lägger jag på lite puts för att den sista biten mot golvet skall se fin ut.

Betr din fråga om plast: Jag sätter i alla fall inte upp någon plast.

Golvet kan man fixa som du skriver: Laga och lägg på flytspackel.
 
Man får tacka för tippsen. Det jag inte riktigt förstår är om du tänker sätta liggande 45x45 mot betong väggen och sedan ståend och där efter liggande igen. Är det rätt uppfattat?
 
Bra fråga. Jag ser nu att jag beskrivit det hela galet. Så här bir det:

Stående 45x45 (jag sätter nog stålreglar. Därefter rostfri tråd. Sedan liggande 45x45 som jag isolerar mellan och i dessa spikar jag panelen.

Det blir alltså 45 mm isolering (inte 90 som jag skrev tidigare.

Glöm inte spika kortlingar för att fästa bastuaggregatet.
 
Hej,
här är ytterligare en som går i bastutankar.. och det genererar ju en massa frågor. Jag har tänkt att bygga min i vår befintliga tvättstuga i källaren. Har tänkt mig typ en badrumsbastu, d v s en "lös" fristående byggnad inne i det befintliga rummet. Den kommer inte att bli särskilt stor, skall stå i ett hörn cirka 160 x 160 cm. Dörr på framsidan. (Har tjuvkikat lite på Tylös idé). Kommer att ha klinker på golvet (med värme i) som bastun skall stå på. Jag har tänkt regla mot väggarna med stående 2" x 3". Sedan hade jag tänkt skruva dit 50 mm vinkeljärn invändigt mellan reglarna med ståltråd mellan för att fästa isoleringen i (och få en luftspalt kvar innanför). Jag har skruvat på idén att använda cellplast (frigolit) 50-60 mm. Vad tror ni om det? Och så plastens vara eller inte vara..? Och slutligen luftspalt? Skall det vara ytterligare en luftspalt mellan isoleringen och innerpanelen?
Sedan har jag en tanke på att sätta en stående rad med glasbetong på var sida om dörren. Någon som har någon erfarenhet/några tips kring detta? Fungerar de billiga enkla varianterna man kan köpa för runt 20-25 kr/st?
//GoForIt
 
Hej

Du ställer några frågor som jag kan besvara direkt:

Cellplast som isolering? - Det är lättare att få till passformen med vanlig isolering. Det funkar naturligtvis med cellplast men det är mer jobb att montera...

Plast: Glöm det - har du inte haft problem innan så får du det nu. Låt konstruktionen vara så öppen som möjligt. Eftersom man inte badar bastu dygnet runt så hinner konstruktionen torka upp fint mellan passen.

Luftspalt: Nej det skall INTE vara någon luftspalt mellan innerpanelen och isoleringen. Fukten skall vandra rakt igenom mot utsidan. Där skall luftspalten, som du byggt in, ta hand om funkten. Det är alltså på den kalla sidan om isoleringen som luftspalten skall vara.

Glasbetong: Jag har läst om detta tidigare. Det ska fungera med glasbetong i bastu (om det är vanlig eller speciell vet jag ej). Däremot är det inte speciellt praktiskt eftersom glaset blir varmt och det är lätt att bränna sig på det. Det kan även spricka om man får vatten på det (enligt vad jag hört).

Annars tycker jag att din lösning med vinkeljärn skall fungera bra. Lite omständigt förstås men i alla fall...
 
Hallå! Tack för tippsen. Familjens_Fixare nu ramlade poletten ner. Är nu helt med på noterna. GoForIt när det gäller glasbetong i bastun så går det bra men tänk på att köpa kvalite, annars är det som Familjens_Fixare säger, dom kan spricka. Lycka till.......
 
Och jag som har en hel trave med (billig) glasbetong i källaren... ;D De heter WOLKE Neutral, tysktillverkade, inköpta hos Silvan. Fungerar dessa, eller..?
 
Vet ej något om dessa. Men du kan kanske kolla på nätet om du kan hitta någon info om dessa betongglas. Men du kanske skulle kunna göra något kul med dom.
T ex: Mura upp duschen med betongglas är himmla snyggt. Har du något fönster i utrymmet skulle man kunna sätta för det med glasen. Fäll in några glas i golvet och placera en lampa under varje glas, väldigt snyggt. Nackdelen är iofs att glasen bygger ganska mycket i höjd. Men skall man regla upp nytt golv så spelar det ju ingen roll. Bygg infällda hyllor i vägen med glasen. Låt fantasin flöda.
 
Japp, det är tänkt att det skall bli en vägg med glasbetong vid duschen. Får se hur det går med bastun. Hade tänkt göra en hörnvariant på bastu, och om möjligt sätta en stående rad med ett glasbetongblock på var sida om dörren för att få in mer ljus i basturummet. Hittade en broschyr på Coop Forum om bastu i helgen, som gav ytterligare fart på fantasin..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.