Då vi just är i farten med att bestämma vilket kök vi vill ha i huset så tänkte jag att ni som har bilder på era kök kunde lägga upp bilder på dessa i denna tråden.

Beslutsångesten ligger som en stenbörda runt våra halsar (och plånböcker/byggkreditiv).......är verkligen Tibroköket värt de 140.000:- (!) som säljaren angivit på offerten....eller ska vi köpa samma kök från Marbodal för 79.000:- , eller det mittemellan för 97.000:- ? ......eller ska vi rent utav satsa på IKEA-köket för strax under 40.000?

Om ni lägger upp bilder, vilket jag verkligen hoppas att ni gör för att inspirera oss som inte kan bestämma vad vi vill ha, så tänk på att inte lägga upp FÖR stora bilder, 800*600 är lagom.

Har ni inget hemsidesutrymme kan ni maila bilderna till mig på "byggahus@pc.nu" så lägger jag upp de åt er! :)
 
Nu förstår jag inte riktigt, Tibrokök skall ha 140.000:- och ni köper samma kök på Marlbodal för 79.000:- .. valet där är väl givet .. varför ge det dubbla på tibrokök ?

Vi valde bort vårt tibrokök då dom skulle ha 225.000, vi valde Kungsäterkök som ritade upp exakt samma kök med exakt samma luckor, trä, gångjärn .. ja identiskt för 150.000. Valet var enkelt.
 
M@ZE skrev:
Nu förstår jag inte riktigt, Tibrokök skall ha 140.000:- och ni köper samma kök på Marlbodal för 79.000:- .. valet där är väl givet .. varför ge det dubbla på tibrokök ?

Vi valde bort vårt tibrokök då dom skulle ha 225.000, vi valde Kungsäterkök som ritade upp exakt samma kök med exakt samma luckor, trä, gångjärn .. ja identiskt för 150.000. Valet var enkelt.
Vi tittade på både Tibro och Marlbodal. Även om köken ser likadana ut på några meters håll så är det "stor" skillnad om man fingranskar snickerierna. Om det är värt priskillnaden kan bara betraktaren avgöra.

Man får "nästan" vad man betalar för....
 
Vårt Kungsäter vart ju dubbelt så dyrt som Ikea ( nästan) men å andra sidan så har Kungssäter mer å välja på i skåpsväg än Ikea. Och de lösningar vi valde med Kungssäter kunde vi inte fått med Ikea. Lidhult skulle ha 170 000 för samma lösning så 64 000 kr på Kungssäter var ett enklare val.
Tjaa-a det är känslan och bemötandet som gör mycket....och hur mycket extra Du är villig å betala för namnet och vad Du 'ser' som skillnad. Efter ett tag tappar man 'ögonen' :D
 
har Marbodal blivit sämre de sista tio åren? Vi har ett Marbodal kök idag som är från 1992 och är tipp topp ser helt nytt ut. Inte en skavank på det. På grund av det funderar jag på ett kök från dem igen när jag bygger.
 
koket_t.jpg

Puustelli, slät björk.
 
på vår web finns lite bilder av vårt Tibrokök.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/koket.html

När vi kollade priser så var det ju en herrans stor skillnad på VAR man fick offert - även från samma leverantör.

Därför åkte vi upp till Falun och köpte köket (bor i Stockholm). Prisskillnaden var så stor att jag knappt vågar berätta hur stor den blev.
 
Jättesnyggt Ditt Tibrokök- allas kök är jättesnygga! Jag har inte fåt upp första skåpet ännu så suckar tungt över resan som väntar!
 
Här är bilder på ett fint IKEA-kök som Peter Wigert byggt! (vad han heter i forumet vet jag tyvärr inte)
Det är ett Ädel i Björk.

peterwigert1.jpg

peterwigert2.jpg

peterwigert3.jpg
 
...ah, fler som gillar AEG-Santo och Moccamaster :D
 
Hej Fasting.
Min sambo har precis ditt Tibrokök som sitt absoluta favoritkök och det var det som då skulle kosta 140.000:- :( .....men det jag funderar över är att du har två stycken kyl/frys istf. en av varje. Är det av någon speciell anledning eller vill du bara ha större kyl än frys? Hur är det med elförbrukningen på ett sådant jämfört med ett vanligt kylskåp? Är det dubbla kompressorer i varje eller är det en kompressor?

 
Dubbla kylfrysar är ju lite lyx, men det finns flera tankar bakom det:

1) Frysarna passar bäst nertill för där gräver man inte så ofta. Dessutom behöver vi inte så mycket frysutrymme som ett helt skåp. Kylarna behövs mer tror vi.... om man nu får för sej att expandera.

2) Man kan ha olika temperatur på kylarna liksom frysarna - vissa grönsaker i ena kalla kylen, andra grönsaker i den lite varmare kylen. Glass vill ha en frystemperatur medans fisk en annan.

2.b) Man har fyra grönsakslådor, och två hyllor för flaskor - ren bonus som vi inte direkt räknade med....

3) Elförbrukningen - lägre än två 20 år gamla skåp :D.... Sämre än separat ny kyl och frys.

4) Det är dubbla kompressorer, dvs 4 kompressorer totalt i köket.
 
Tackar för det uttömmande svaret! :)
 
Fasting :

Är det 185cm kyl/frysar ni har ?

Står i valet o kvalet mellan hel kyl och hel frys kontra dina. AEG i alu blir det iaf, men vilken typ är vi ännu lite osäkra på ..
 
Fasting65 skrev:
Därför åkte vi upp till Falun och köpte köket (bor i Stockholm). Prisskillnaden var så stor att jag knappt vågar berätta hur stor den blev.
Men vad var skillnaden i % ??
10% billigare eller 50% billigare??

Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.