finns det nått intresse för gammalt tegel nu för tiden. ska byta på min kåk då läcktar o sån börjar ge sig varvid några panner börjat vandra neråt. många säger då att jag ska säja dom. men ven fasen köper sånt. o e det lönsamt o stå o plocka ner teglet panna för panna för o få ner dom hela. man får ju inte 5kr st antar jag o då blir det ju inga stora summer o knappt lönt jobbet ELLER ??? ???
 
Jag är alltid intresserad. Håller på med en gammal gård med 4 hus med gammalt tegel så det går åt en del. Vad är det du har att erbjuda? Och var bor du, det är viktigare.
 
Javisst finns intresse för det. Jag sålde mitt gamla vittingetegel, 4:50styck 30 för nockpannorna vill jag minnas - gick åt som smör i solsken. Det blir ju lite pengar faktiskt.

Dessutom är det inte så jobbigt att lyfta ner pannorna om man är ett par gubbar....
 
MrElliott skrev:
Jag är alltid intresserad. Håller på med en gammal gård med 4 hus med gammalt tegel så det går åt en del. Vad är det du har att erbjuda? Och var bor du, det är viktigare.
bor i timmersdala utanför skövde. o vad det e jag har vet jag inte. går det o ta reda på de på nått enkelt sätt

liten bild på hus med tak om det hjälper nått
hus3.JPG

det e ganska stort tak så det finns nog många panner man kan använda
 
Varför lägger du inte tillbaka dina gamla pannor? de ser ju ut att ha en härlig patina dessutom är ju de anpassade till ditt tak. Ett nytt tegeltak på ett äldre hus ser (i mitt tycke) lite konstigt ut. Det lär ju ta 10-15 år innan de har fått ett gammalt taks utseende. Sista argumentet som kanske är det bästa du spar in kostnaden för det nya takteglet 40-50 tusenkr. Byt ut de trasiga pannorna och LÄGG TILLBAKA DET GAMLA TAKTEGLET :)
 
larsu skrev:
Varför lägger du inte tillbaka dina gamla pannor? de ser ju ut att ha en härlig patina dessutom är ju de anpassade till ditt tak. Ett nytt tegeltak på ett äldre hus ser (i mitt tycke) lite konstigt ut. Det lär ju ta 10-15 år innan de har fått ett gammalt taks utseende. Sista argumentet som kanske är det bästa du spar in kostnaden för det nya takteglet 40-50 tusenkr. Byt ut de trasiga pannorna och LÄGG TILLBAKA DET GAMLA TAKTEGLET :)
Problemet med att lägga tillbaka gamla pannor är att det inte längre är "anpassat till ditt tak". Tråkigt nog. Det var ett av skälen till att jag själv uppgraderade till nyare tegelbrickor (förvisso exakt samma modell). Kostnaden för nya pannor är väl inte heller så stor som du säger - 50kSEK räcker ju till långt över 300kvm, så stort är ju inte detta tak.

Fast jag håller med om att pannorna gör sig bäst efter några år på taket.... :)
 
taket ska byta så e det bara. tycker huset ser ut som e ruckel med gammla halv risiga panner. o 50000. e det inte lite dyrt. farmartjänst i mariestad ska lägga om taket för 60000. o då ingår takpanner, vindskiver, plåt runt skorsten, hängrenner o stuprör, läcktar o så skulle dom nog lägga masonit eller va fasen han sa under och hyra av byggställning mm o dåplockar dom även ner den gammle skiten
 
jag tycker också det är synd att du beskriver takets utseende som "plocka ner den gamle skiten"
patinan av takpannorna är fin!
någon annan uppskattar den, alltså sälj takpannorna, t.ex. på http://www.nackabyggnadsvard.se/ och förstör dem inte!
ännu bättre:
sälj huset så som det är och köp ett nybyggt, hittar du rätt köpare så vinnar alla, även huset!
MvH
Barbara
 
taket e värre änn det ser ut på bilden. likaså putsen på huset kommer o tas bort med tiden då den håller på o släppa precis överallt. o runt varenda fönster så e det murbruk i stället för puts efter att förre ägaren bytt fönster.o putsa på nytt blir aldeles för dyrt . själv klart ska jag försöka sälja taket till nån som vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.