Både montagekostnad OCH installationskostnad , ajdå, missade det ena :)

Att trampa ditt golvärmeslang och ansluta till en fördelarkoppling är väldigt enkelt. Behövs absolut ingen rörmokare. Vad jag ser på husbyggen omkring mig är det betongkillarna som gör det.

Provtryckning kräver lite manometrar och annat som kanske inte alla har. Men poängen med ett sådant test är ju för att kontrollera att inte slangen är trasig från leverans. Man provtrycker inte heller slangar inomhus för tapp och radioatorvatten. Ett tillval alltså.

Kan man ingenting alls utan måste leja för att allting får man betala.
Eller också lär man sig fixa själv. tex via bygghus.se , sunt förnuft och allmän händighet.
 
Tyresö, du kan aldrig ta ifrån mig idén om golvvärme i mitt garage jo jag ska ha lyft och just där får slingorna göra en sväng men jag begriper inte vad som skulle behöva bultas fast i ett garagegolv?

När jag gjorde i ordning min mekaniska verkstad resonerade jag som du och det enda som nu efter 19 år är skruvat i golvet är tröskeln och väggen till toaletten. Allt annat står på maskinskor.

Protte
 
Jag la ner slang, med hjälp av svåger och svärfar, på en eftermiddag - 78m2.
Vi hade aldrig gjort det förrut, men vi lär väl ha lyckats för nu värmer de ;)
 
Tyresö
prototypen skrev:
Tyresö, du kan aldrig ta ifrån mig idén om golvvärme i mitt garage jo jag ska ha lyft och just där får slingorna göra en sväng men jag begriper inte vad som skulle behöva bultas fast i ett garagegolv?

När jag gjorde i ordning min mekaniska verkstad resonerade jag som du och det enda som nu efter 19 år är skruvat i golvet är tröskeln och väggen till toaletten. Allt annat står på maskinskor.

Protte

Ville bara ge lite tips......
 
Jätteroligt att så många har gett synpunkter och tips.
Jag hade mest tänkt lägga ner golvvärme slang för att den skulle finnas där. Kanske inte hade kopplat in den på engång. I mitt fall hade det nog blivit nån form av elpanna som fått driva den. Att en byggfläkt ger nog värme + cirkulation som torkar vet jag. Fördelen med en sån är att det går blixtsnabbt att höja värmen om man ska göra nåt.
Golvvärme blir ju trögare. I min tanke hade jag tänkt mig golvvärmen som grundvärme. Och sen en byggfläkt som man drar på när man ska vara där. Kanske skippar slangen gör allt bara enklare och billigare. En 5kw byggfläkt är ju snabbt och enkelt upphängd på väggen. Om man struntar i golvvärme, bör man fortfarande köra på tex. 200mm isolering under plattan?
 
Tyresö skrev:
Du glömde: Montagekostnad,provtryckskostnad, installationskostnad, framkörningskostnad för rörmokare totalt ca: 8 - 10.000 kr.+ slangklammer: några 100 kr
Mja...bygger man ett riktigt garage i akt och mening att renovera bilar i så är det där småpotatis att koppla ihop, mest ett jädra fotarbete...
 
Tyresö
imported_Mogge skrev:
Om man struntar i golvvärme, bör man fortfarande köra på tex. 200mm isolering under plattan?
Dom flesta garageplattor har inte mer än 100 mm frigolit under plattan, och med tanke på att du bara tänkt ha +15 grader, så räcker det.
Själv skulle jag använt 200 mm frigolit pga merkostnaden är försumbar och då har man även förberett garageplattan för villastandard - om garaget i framtiden ska fungera som bostad.....man vet ju aldrig....och det är ju alltid bättre att ligga 5 steg före....
 
Är inte 300 standard idag för villor, eller är det enbart villor med golvvärme?
 
Tyresö
FredrikR skrev:
Är inte 300 standard idag för villor, eller är det enbart villor med golvvärme?

I Stockholmstrakten har dom flesta 200 mm frigolit under villaplattan.
Givetvis finns det några som har 300 mm, men jag tror att det är mer vanligt med 300 mm uppe i Norrland.
 
Jag skulle vilja påstå att det är ytterst få husföretag idag som bygger med platta på mark som har mindre än 300mm isolering oavsett var i Sverige man bygger.
 
Tyresö
jhenrikj skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är ytterst få husföretag idag som bygger med platta på mark som har mindre än 300mm isolering oavsett var i Sverige man bygger.

Ja, du har rätt - helt fel av mej (man är lite disträ ibland - tänkte på kantbalksisoleringen). Det är ju 300 mm som är standard. Rätt ska vara att, det är 300 mm som är vanligast i Stockholm och några har 400 mm, och att jag tror att 400 mm är vanligare i Norrland.

Det samma gäller garageplattor...Under garageplattor är det vanligast med 200 mm frigolit - det är ju under kantbalken det är 100 mm.

Jag jobbar ju med det här varje dag sen flera år tillbaka, ni får ha överseende med att jag tänkte på den delen som har minst isolering i en betongplatta dvs: kantbalken.

Nu blev måtten rätt.... Bra att du var uppmärksam, jhenrikj !

Lite pinsamt....
 
Redigerat:
En kompis har haft en 3fas 6Kw byggfläkt i sitt garage i flera år. den var termostatstyrt. Funkade bra, men blev lite dyrt med elräkningen och att propparna gick ibland i samband med bastubad :) förden som sagt, det går fort att värma upp luften, men alla verktyg och bilar var fortfarande kalla :)

värmefläkten gick sönder häromdagen och då installerade vi istället tillsammans en Coolix luft-luft värmepum från Jula kostade 5000:-

Funkar väldigt bra. drar ca 1.1Kw när den går. och man kan ställa den i frostvaktsläge vilket gör att den försöker bara hålla +8 grader.
Har man vattenbaserad färg och annat som inte tål kyla i garaget så vill man ofta ha lite grundvärme.

Skall du bygga nytt så kolla på en sort kantbalk med inbyggd bruten köldbrygga. (tror ett fabrikat heter supergrund) Vet inte om hur mycket dyrare. men jag har själv konventionell kantbalk och sedan ett lager leca murat på. (ifall man spiller vätskor i garaget så förstör man inte väggen)

hursomhelst misstänker jag det smiter ut värme via leckablocken och ytterst på kantabalken då betongen går ända ut till kanten.
 
Tyresö
Benny_Steen skrev:
hursomhelst misstänker jag det smiter ut värme via leckablocken och ytterst på kantabalken då betongen går ända ut till kanten.

Det är bara i ovankant (max 1 cm) på plattan som betongen går ut på kantelementet, och den köldbryggan är ungefär lika stor som fogen till Lecablocksraden, dvs: knappt mätbar köldbrygga.
Leca-block har en rätt hyfsad isolering, beroende på vilken tjocklek, så man ska nog inte underskatta Leca-blockens isoleringsförmåga.

Superbra av dej att du med understa Lecablocksraden låg 5 steg före med garageplaneringen.
 
Vi byggde garage för 2 år sedan som vi nu har nästan, nästan, nästan färdigställt.

Det är 7,5 meter brett och 13 meter djupt. Det ser bra ut brevid huset då fronten inte är så stor men det går på djupet istället. Lite bök när man skall ha ut bilen längst in men dom har ju hjul så dom går ju flytta. första 6,5m är tvätt/poler/daglig parkering med loft över. Nästa 6,5m är öppet i nock med lyft nerfälld i plattan och travers i takbalk. Detta är mekavdelning gissar ni säkert.

Det är 300mm i plattan och golvvärme, 195 i väggarna och ca 400 i taket.

Jag utgick ifrån att jag skulle kunna ha 2 bilar inne i garaget med alla luckor fullt öppna och ändå kunna gå runt dom utan att behöva stänga eller flytta något samt att ha utrymme till cycklar, trädgårdsredskap, förvaringshylla, arbetsbänk.

Ett begagnat kök hittade jag genom en bekant och det kostade 500kr inkl. rostfri bänk med en nästan ny gustafsbergblandare. En bänkskiva från IKEA för 400 kr och lite arbete så blev det en jättefin förvaringssektion och en bra tvätta-händerna-koka-kaffe-sektion.

Jag håller ca 11-12 grader i garaget med golvvärmen och kostnaden för detta är omkring 1 pall pellets på helåret. Varmare går inte ha om man skall greja då svettas man ihjäl. Eftersom jag har såpass svalt så kan jag inte säga att det är speciellt skönt att ligga på golvet och vätan man drar in med bilen torkar inte heller speciellt fort. Det är inte torrt på golvet på morgonen om man ställt in en blöt bil på kvällen.

Nu byggde jag med golvvärme för att det höjer värdet på fastigheten eftersom framtida köpare kan använda garaget som bostadsdel om man önskar. Det finns även 3 avlopp i garaget varav 1 går till avlopp och 2 till dagvatten.

Hur stort garage man skall bygga hör aldeles för mycket ihop med vad man skall ha det till för att generallisera.

Skall man bara ha det som parkeringsplats så är "Mellby"- standard aldeles tillräckligt medans mekarbeten kräver mer för att vara bekvämt.

Trots en mindre kollaps på vägen i bygget som uppstod när dom tunga räkningarna började trilla in så är jag idag otroligt nöjd med mitt garage och all förvaring och utrymme och jag har ännu inte kommit till den punkten där jag upplever att det är för litet.

Nu skall bara bilarna hämtas hem ut i landet. En S2 och en urquattro =)
 
Mikael_L
Tyresö skrev:
Leca-block har en rätt hyfsad isolering, beroende på vilken tjocklek, så man ska nog inte underskatta Leca-blockens isoleringsförmåga.
Likväl ska man inte överskatta den heller.

En vägg av 19cm tjocka lättklinkerblock har samma u-värde som en 4-5 cm tjock regelvägg.
Ingen skulle väl idag nöja sig att isolera med 45mm minerull?

Jag har ett skift med 15cm lecablock mot golvet i vårt garage.
Väl medveten om att detta garage aldrig får permanentuppvärmas till 15-23 grader utan att isoleras mer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.