Vi är i stort behov av att göra ett stambyte i vår villa (byggd 1947) då det aldrig är gjort. Villan är på 125kvm + källare. För tre år sedan drogs kommunalt avlopp fram till huset. Vid själva stambytet vill vi också dra vatten till övervåningen (rakt ovanför toaletten på nedre plan). Eftersom jag är helt ny i allt detta så har jag en hel del frågetecken som jag hoppas att någon duktig på detta forum kan svara på...

Hur lång tid kan det här stambytet ta? Hur mycket, mellan pekfingret och tummen, skulle det kunna kosta? Skulle det kunna uppstå problem vid dragning av vatten och avlopp till övre plan?

Jag vore väldigt tacksam för alla svar!
 
Menar du pris om du gör det själv?
 
Välkommen till forumet!

Ett favoritcitat på det här forumet är nog "Hur långt är ett snöre?". Och det stämmer ganska bra in på dina frågor. Ska du få bra svar, måste du ställa bra frågor. Ska du göra jobbet själv eller leja bort? Ska vattenrör vara synliga eller dolda?

Tar du in hantverkare att fixa allt, då kommer det att dra iväg. Kan inte alls ge dig ngn summa, för det är jag alldeles för rookie själv. Men föreställ dig att de ska riva upp golv/tak och väggar för att lägga rör och slangar, sen bygga ihop allt igen. Det finns dyra rör till vatten och billiga. Gör ni jobbet själva tar det veckor, lejer ni bort kanske dagar. Helt beroende på förutsättningarna.

Utveckla lite så kommer du nog få svar.
 
Sen är det ju väldigt avgörande hur det ser ut. Om alla rör går i taket i källaren och rakt upp genom bjälklaget till olika installationer så är det ju inget större jobb. Ligger rören i bjälklagen kan det bli ett jättejobb....
Att dra upp vatten till ett rum ovan toan är en småsak...Vart anslöts det nya kommunala avloppet? Utanför vägg? Skall du bila/gräva hela vägen till anslutningspunkten?
 
Som "cederbusch" redan skrivit, hur långt är ett snöre? :)
Jag har just lejt bort ett rörmokerijobb i vårt hus, från vårt badrum/toa i källaren har man dragit upp nytt V/A till badrummet på övervåningen + likaså med vattenburen golvvärme till badrum samma väg + ny dragning till utkast i rummet bredvid i källaren, inkl inkoppling av dusch/toa/tvättställsblandare inkl ca en halvdag bilning i golvet för avlopp till duschen. Kosta 23k efter ROT, vet inte om det var billigt lr dyrt för jag lejer normalt INTE bort nåt i onödan :cool:

I ert fall skulle jag dra synliga rör i taket i källaren för allt som hör till våningen ovanför vilket är ett enkelt jobb, likaså att dra rören vidare upp ytterligare en våning från befintligt badrum är enkelt och nåt som jag skulle bara beställa utan budget i princip.

Att stambyta avloppet i källaren är däremot ett gruvligt jobb som innebär att Ni måste bila upp golvet där rören ska gå om Ni drar nytt eller där dom går idag om Ni väljer att byta med samma dragning.
Ska Ni gräva utanför huset för att koppla på avloppet? är grunden omdränerad/isolerad? enklast att passa på att göra det annars när man ändå gräver.

Inkommande vatten kan man borra sej genom väggen var som helst i princip och sen dra synliga rör på insidan så det är avloppet som är det stora jobbet.
Omöjligt att bedöma vad det kostar utan att veta övriga förhållanden.

Helt avgörande för kostnaden är om/vad Ni gör själva och vad Ni lejer bort. Hantverkare är löjligt dyrt att ta in och innebär tyvärr ingen garanti alls för att jobbet blir rätt eller ens bra gjort. Vi fick byta rörmokare mitt i våran renovering för den som kom först är en klåpare som får panikångest av att toalettstolen är italiensk och inte svensk som han kände igen. q(;^;)p:@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.