Undrar om ingen har börjat tillverka en liten flyttbar värmepump vars in och ut enhet är färdigt sammankopplade. Det borde gå med snabbkopplingar. Billig lågeffektpump t.ex för ett varmförråd, eller ett växthus.

Ännu enklare är det förstås om slangarna är fasta. Det innebär att man måste ta in den via en större lucka, eller genom ett fönster eller en dörr, t.ex såga plats för rören i karmen. Vem vill göra det? Men om det är typ ett förråd eller ett enklare fritidshus, då gör det inte så mycket. För ett växthus eller uterum skulle det vara perfekt. Flyttbarhet är viktigast, för då kan man flytta den där man behöver den för tillfället. :rolleyes:
 
Det finns redan, jag kommer inte ihåg var jag sett
Det men det finns
 
Jag såg en själv nu när jag letade, det är en portabel klimatanläggning som kan "vändas om" så att den fungerar också som värmepump. Zibro var ett märke.
 
Sådan luftkonditionering är väl jättevanlig i USA?
Utedelen kläms fast i deras lustiga fönster, de där som man får i nacken när man tittar ut om de är tillräckligt dåliga.
 
När jag sålde min 1.5år gamla luft/luft pump i våras sågade jag upp väggen och lyfte ut innerdelen. polaren som köpte den ska såga upp väggen i sitt garage när han monterar den där. Lite jobb men vi slipper vacumsugn o påfylln av köldmedium.
Alla pumpar är alltså flyttbara....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.