Jag har bytt panna i huset och fått en pelletspanna installerat. I samband med det så revs en liten bit av rörisoleringen upp. I isoleringen finns det asbest. Vi har inte sågat, slipat eller demonterat rören. Den upprivna isoleringen sätter jag igen ordentligt med rörtejp, så det oroar mig inte egentligen.Tror inte det kan ha kommit ut så mycket, men jag hittade en liten bit på golvet som jag har analyserat och det var asbest.

Frågan är vad ska man göra nu? Behövs totalsanering, eller ska man analysera luft/damm för att se om det finns asbestpartiklar. Vart ska man vända sig för att få råd? Jag har pratat med installatören förstås, men han tycker att det inte är något att oroa sig för. Till saken hör att samma rum även används som tvättstuga.
 
är du orolig skall du torka av allt med en fuktig trasa inga rengöringsmedel bara vatten!! Då tar du bort allt asbestdamm som ev kan vara farligt.
 
Man brukar säga att det tar 6 timmar för asbestpartiklar att singla ner till marken, så vänta en stund och vattentorka som tidigare talare sa så blir det nog bra.
 
eller plocka fram vattenslangen med ett fint dusch munstycke som ger en fin vattendimma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.