Hej! Jag skulle vara oerhört tacksam för lite goda råd!
Jag är i färd att köpa en suterrängvilla byggd 1981. På besiktningen upptäcktes lukt som tyder på mikrobiell tillväxt i källaren. Ingen lukt alls på några ställen, väldigt svag lukt på andra och en riktigt unken "jorkällarlukt" i ett hörn om man sniffar vid golvet. Om man inte sniffar så nära så känns inget alls. Besiktningsmannen förespråkar naturligtvis en vidare teknisk undersökning.
Hur allvarligt skall man ta på detta? Om jag inte gör någon vidare undersökning - vad är rimligt att pruta för en sådan här sak?
Just där den tydliga lukten är skall vi inte "bo" utan det är en klädkammare. Det känns alltså som att vi kan stå ut med det men att priset bör justeras. Det vore bra att höra lite åsikter och erfarenheter om detta.
Alternativet är att göra en vidare teknisk undersökning som kostar en massa pengar. Om man gör en sådan - Hur väl vet man sedan omfattningen av skadorna och priset för att åtgärda dem?
Vad kan det som mest kosta om man måste riva ut hela suterrängplanet och göra om konstruktionen?
Jag känner att jag har många val just nu och det är ganska bråttom att bestämma sig så alla åsikter är välkomna. Jag tror att sådana här fel finns i alla liknande hus - har jag fel?
 
Problemet med såna här fel är just att de ofta är väldigt svårbedömda. Hur mycket nytta man har av en fördjupad undersökning vet jag inte. I "bästa fall" så kommer den fördjupade undersökningen fram till att huset är ett rivningsobjekt. Det är ett enkelt och tydligt budskap. Annars så kan det nog ofta bli resultat i stil med att det kanske räcker med lite dränering och utrivning av ett par kvadratmeter golv. Men inte säkert.

En risk med dränering av framförallt suterränghus är att de är ofta byggda mot en bergvägg, det finns risk att det inte går att komma åt att gräva mellan berget och väggen, då kan ett dräneringsjobb bli oerhört dyrt.

Jag personligen (och jag vill betona att detta är en personlig smakfråga) skulle inte köpa ett hus där man har rena bostadsrum mot en sutteräng del av huset, eller i en källare. Om det handlar om lite mer "Råa" förvaringsutrymmen, typ garage, vinkällare etc. Då är det OK.

Detta gäller då i äldre hus. Dagens byggteknik (då syftar jag på hus från typ 1995 och frammåt) förefaller klara fuktproblemen på ett bättre sätt.

Vi har ett hus byggt 1931, omdränerat 1991. Det finns 1 ställe i källaren där dräneringen inte riktigt lyckats. Det slår ibland igenom fukt. Men det är då i ett litet förrådsrum, vi använder det bara för att stapla syltburkar och en och annan vinflaska. I källaren har vi bara tvättrum, förråd/hobbyrum. Och ett rum med trägolv som ligger nästan i markhöjd. I det rummet (som jag använder som kontor) finns det en svag mikrobiell lukt från ventiler som går ned under trägolvet. Vi tror (hoppas) att det beror på gamla idag utorkade fuktskador från före dräneringen. Ligger i min 5 årsplan att riva upp golvet. Skulle under inga omständigheter acceptera att någon bor (=sover) i källaren.
 
>>mse, sniffar vid golvet säger du?

Är det ett golv ovanpå betongplattan?
Hur stor är källaren? Är den lika stor som övriga våningar? Är det bergvägg i dagar åt ena hållet?

Jag är inte med riktigt vad som menas med suterrängvilla. Förutom att huset från ena sidan har en våning mer än från andra sidan.

Jag skulle nog vilja komma tillrätta med problemet för att även om man inte bor där så kommer kläderna
så småningom börja lukta och det känns väl så där.

Däremot så går ju det mesta att rätta till, gäller ju "bara" att hitta källan till problemet.
Mögel/mikrobiell tillväxt kan man ju tvätta bort men då kommer det tillbaka om man inte åtgärdar källan.

Kan du prata med säljaren om att ta in en offert och att säljaren betalar hela/alt. delar av den?

Är du ute efter huset eller läget? Beroende på hur omfattande skadorna är (dyra att åtgärda) så undrar
jag vilken anknytning du (Ni) har till huset/området/läget.
Hur många hus har du tittat på? (Alla)hus har fel, tyvärr även nybyggda. Det man inte vill bli är ju
överraskad av skador/fel som man inte kände till.

Sambons grabb tittar på hus och hittade ett radhus som han blev sugen på. Han vann, för inte så
länge sedan en budgivning. Han var inställd på att göra om allt (huset byggt ~74) och dom som bott
där har rökt under alla år. Beställde besiktning och hittade lite knas på vinden och mer knas i krypgrunden.
Säljaren var inte beredda att pruta en spänn så det bidde inget köp. 8 000 kr för besiktningen och en
erfarenhet rikare men utan prut för det man inte såg på visningen så var det inte heller något bra köp.

Det finns hur många hus som helst, men inte lägen.
 
Tack för svar!

Annars så kan det nog ofta bli resultat i stil med att det kanske räcker med lite dränering och utrivning av ett par kvadratmeter golv. Men inte säkert.
Ja, just det misstänker jag att det kommer att bli. Om det är ett rivningsobjekt så borde det väl kännas lukt på fler än ett ställe....
Huset är inte omdränerat så det behövs naturligtvis göras ganska snart.

Är det ett golv ovanpå betongplattan?
En betongplatta. Golvet ligger inte rätt på plattan utan är uppbyggd på något sätt. Besiktningsmannen var inte säker på hur konstruktionen var exakt men trodde att det antagligen var "ett flytande golv på platta".
Hur stor är källaren? Är den lika stor som övriga våningar?
Källaren/suterrängplant är lika stort som övervåningen dvs ca 70 kvadratmeter.
Är det bergvägg i dagar åt ena hållet?
Nej, inget berg i dager någonstans.

Jag är inte med riktigt vad som menas med suterrängvilla. Förutom att huset från ena sidan har en våning mer än från andra sidan.

Ja, precis. Halva undervåningen är ovan jord och andra halvan är under jord. Huset ligger i en sluttning. Delen under jord har betongvägg med isolering på insidan och utreglade väggar.

Är du ute efter huset eller läget? Beroende på hur omfattande skadorna är (dyra att åtgärda) så undrar
jag vilken anknytning du (Ni) har till huset/området/läget.
Hur många hus har du tittat på? (Alla)hus har fel, tyvärr även nybyggda. Det man inte vill bli är ju
överraskad av skador/fel som man inte kände till.

Jag har tittat på ganska många hus i detta område byggt i början av 80-talet och det verkar som att fukt och mikrobiell tillväxt är ett vanligt förekommande fel. Många hus har förbesiktigats och jag tror att samtliga föreslår "en vidare teknisk undersökning" av en eller annan anledning. Det är väl så besiktningsmännen måste skriva för att ha ryggen fri?
Nu gillar vi både läget och hur huset är planerat invändigt. Mycket renovering in- och utvändigt, men det ingick i min plan när vi la vårt bud. Mikrobiell tillväxt ingick dock inte även om jag inte var helt oförberedd på att det skulle kunna komma.
Jag känner för att ta huset ändå och är inte direkt sugen på en vidare undersökning då jag misstänker att det inte kommer att ge så mycket. I så fall måste vi enas om ett avdrag på priset. Vad skulle ni ha föreslagit i så fall?
 
Redigerat:
Kan även tillägga att fuktmätaren inte gjorde utslag någonstans i huset. Hörnet av huset som det luktade från ligger alltså helt under jord.
 
mse skrev:
Tack för svar!

Är det ett golv ovanpå betongplattan?
En betongplatta. Golvet ligger inte rätt på plattan utan är uppbyggd på något sätt. Besiktningsmannen var inte säker på hur konstruktionen var exakt men trodde att det antagligen var "ett flytande golv på platta".

Jag är inte med riktigt vad som menas med suterrängvilla. Förutom att huset från ena sidan har en våning mer än från andra sidan.
Ja, precis. Halva undervåningen är ovan jord och andra halvan är under jord. Huset ligger i en sluttning. Delen under jord har betongvägg med isolering på insidan och utreglade väggar.
Idag isolerar man utsidan av husväggen under gjord. (tex isodrän, pordrän mfl).
Kan den invändiga isoleringen innehålla plast?

Plast i vägg och/eller golv fungerar inte bra när fukt ska stiga kapillärt, utan fukten
måste avdunsta utan att hindras av plast eller annat tätt material.

Golvet är alltså målad betong? Kanske har man använt felfärg, en färg som är för "tät".
 
mse skrev:
Delen under jord har betongvägg med isolering på insidan och utreglade väggar.
Förmodligen är även golvet uppreglat. Det kan man se om badrummet ligger lägre än övriga golv.

(Observera att jag är en glad amatör, så följande skall läsas kritiskt. Påpekande av felaktigheter i nedanstående är välkommet!)

Uppreglade golv och väggar är vad jag förstått en klassisk 70-talslösning som visat sig vara ganska kass. I stället för att man, som idag, isolerat mellan mark och hus på utsidan med cellplast så har huset en betongvägg med träreglar invändigt. Isolering mellan reglarna och sedan en trävägg. Fördelen med den konstruktionen är naturligtvis att man slipper värma upp betongen. Nackdelen är betongen blir blöt.

Eftersom dåtidens dränering varierade betänkligt i kvalité och betong dessutom släpper igenom vatten så har många hus sugit upp vatten genom vägg/golv som med åren fuktat reglar och isolering. Dessa börjar med tiden att mögla. Man trodde på den tiden att tryckimpregnerade reglar skulle klara sig. Det gjorde de också. I typ 30 år. Sen börjar de stinka något otroligt.

Vad är då lösningen? (Återigen, amatör). Som jag har förstått det kommer man åt problemet genom att utvändigt dränera ordentligt (det ska finnas något som heter "Isodrän", men jag vet inte exakt vad det är) riva ut golv/vägg invändigt och bygga upp igen med stålreglar och ny isolering. Dessutom ska man ha platonmatta närmast betongväggen. Till det ska man ha ventilerade socklar så att luften kan passera genom platonmattan och vädra ut eventuell fukt.

Det är vad jag har hört i alla fall. Så vi valde att inte köpa ett sånt hus.
 
Eftersom jag sitter i min källare och skriver detta så är det väl lite sten i glashus. Men boyta i källare? Nej, det skulle jag ej rekommendera. Man behöver ändå massa förrådsutrymmen, bättre att använda källaren till det.
 
hej mse, ett par synpunkter från ännu en amatör :(

A)
En klädkammare som alstrar mögeldoft är inte bra.
Förmodligen kommer ni som bor i huset att vänja er vid doften,
eftersom ni har den kring er jämt.
Er omgivning kommer däremot att märka att när ni kommer i
vinterjackan nyss framtagen ur klädkammaren så luktar det.

B)
Hur är det med ventilationen?
Om problemet är en avskild klädkammare utan ventilation
kanske det räcker att öppna upp och åstadkomma mer luftväxling
för att lukten skall försvinna.
Ventilation kan både vädra bort dofter och torka ut ev fukt.

Lycka till!

//KoW
 
Tack för alla hjälpsamma svar! Nu skall jag sova på saken så får vi se hur det känns imorgon.
 
Nyfniken skrev:
Förmodligen är även golvet uppreglat. Det kan man se om badrummet ligger lägre än övriga golv.
.
Stämmer inte alltid.
Ofta gjöt man lite extra på plattan vid badrum för att komma till samma nivå.
 
anaitis skrev:
Stämmer inte alltid.
Ofta gjöt man lite extra på plattan vid badrum för att komma till samma nivå.
Man lär sig, man lär sig. Tack! d^_^b
 
Hemmakatten
Om inte huset är exceptionellt vackert estetiskt eller tomten har ett fantastiskt läge skulle jag aldrig köpa ett hus med mikrobiell påväxt. Enligt dig så är detta ett standardhus i ett standardområde. Skippa huset o titta på andra. Du skriver att du gillar huset, men med mögel kan man aldrig veta om det går att åtgärda och jag skulle aldrig chansa. Dessutom var det ju stora renoveringsbehov för övrigt. VAD är det du egentligen gillar? Du riskerar att köpa ett hus som i värsta fall inte går att åtgärda. Ta åtminstone in en besiktningsman och gör en utvidgad undersökning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.