Y
vid 3 dörrar, borde det inte bli att jag kan öppna 2/3 isf?

2 dörrar 50% men då blir det väl dumt om man ska ha något i mitten?
 
Yrrol skrev:
vid 3 dörrar, borde det inte bli att jag kan öppna 2/3 isf?

2 dörrar 50% men då blir det väl dumt om man ska ha något i mitten?
Då krävs det en skena med tre spår. Den bygger mer på djupet...

Det blir inte så svårt att nå det som är precis vid dörren.
 
Y
borde väl gå att ha tre dörrar på en två-skena?
 
Milkshaken
Hej!
Jag har byggt en garderob med två skjutdörrar (se bild). Dörrarna byggde jag av en formpressad, vitlackerad masonit, präglad som pärlspont. Skruvad på enkel ram av 2 x 2 reglar med baksida av plywood. Dörrarna hänger upptill på 2-skena på hjul. Dörrarna hålls i läge nedtill med en liten styrklack. Dörrarna har fyra försänkta plåthandtag. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad skenan hade för fabrikat. Men den beställdes via en järnhandel, så det är en vanlig produkt. Bestod av en aluminiumskena vari löpte 2 hjul per dörr.
 
  • DSC06588.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
ja den konstruktionen är den jag har förespråkat ......
 
Yrrol skrev:
borde väl gå att ha tre dörrar på en två-skena?
Givetvis men då är 2 dörrar i samma skena och du kan max öppna 2/3 delar.
 
Y
Eller hur är det, de har tre alternativ dom säljer, avsedda för fler dörrar.. men det kanske bara är 2 banor i skenan oavsett?
 
Jag frågade bara efter två-skenors. Men tre-skenors bygger ju lite mycket i djupled. Med tvåskenors och dörrtjocklek på 2,5 cm blir det ju drygt 5 cm och mer vill man nog inte ha.
 
Yrrol skrev:
Eller hur är det, de har tre alternativ dom säljer, avsedda för fler dörrar.. men det kanske bara är 2 banor i skenan oavsett?
Vilka skenor tänker du på nu?

Skånskabyggvaror har trespårig skena till deras paket...
 
Y
Skjutdörrsbeslag K-50-1,5 mFör två dörrar
Skjutdörrsbeslag K-50-2 mFör tre dörrar
Skjutdörrsbeslag K-50-2,5 mFör fyra dörrar

tänkte på dessa från habo... de skirver fler antal dörrar, så då trodde jag det var fler spår..
men om det bara är två spår oavsett så funderar jag på ta den längsta och ha 4 små dörrar, borde ju göra så man kan öppna som mest.
 
Den har endast två spår.
Ju fler dörrar du har desto mindre öppning får du., tänk dig att två dörrar står i samma skena. Dessa dörrar behöver ett överlapp på några centimeter.

Dörr ett står i yttre skenan, dörr två i inre skenan, dörr tre står i yttre och dörr fyra i inre skenan...

Att det står antal dörrar vid skenlängden är för att du får beslag till detta antal dörrar i förpackningen.
 
Y
tänker mer att fler dörrar ger bättre flexibilitet, säg att jag vill få stor öppning i mitten, då drar jag undan två dörrar ut till sidorna.. så stort gap kan jag väl inte få med färre dörrar

eller vinner jag på att ha 3.. känns som 3 då måste ju dörrarna vara bredare och risken blir större att man får zoner man inte kan komma åt kläderna i..
 
Yrrol skrev:
tänker mer att fler dörrar ger bättre flexibilitet, säg att jag vill få stor öppning i mitten, då drar jag undan två dörrar ut till sidorna.. så stort gap kan jag väl inte få med färre dörrar

eller vinner jag på att ha 3.. känns som 3 då måste ju dörrarna vara bredare och risken blir större att man får zoner man inte kan komma åt kläderna i..
Ja det stämmer, att du kan öppna upp mitten med fyra dörrar...

Men har inte upplevt det som svårt med endast två dörrar på 3 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.