Tänkte höra med er kloka här på forumet:), vilken shuntautomatik jag skall välja.
Huset är byggt av sten från 1909 trögt med andra ord, inte speciellt öppen planlösning utan en hel del rum och två plan, vattenburengolvvärme på båda planen. Eldar med vedpanna 3x750 liter.
Har läst på en del och blir inte riktigt klok:x, jag pendlar mellan utegivare och inomhusgivare men eftersom huset är väldigt trögt så vet jag inte riktigt vilket jag skall välja. I början var jag helt inne på cbj shunten men just nu är jag inne på automix 10 altså en med innegivare och en med utegivare. Fördelen med Automix 10 är att man kan bygga ut den? med innegivare om man vill. Vad säger ni?Det går ganska bra med handshuntning men vissa säger att man sparar en massa energi med shuntautomatik.
 
Det är väl innetempen du vill ha konstant?
 
är det inte en flödesreglering till golvvärmen du skall ha istället?

annars så fungerar ju tex esbes 90c med innegivare så att den reglerar med utegivare och sen har innegivaren som maxbegränsning, kanske samma sak med automix 10?

Men helt klart billigast och smidigast med endast innegivare, men vid stor tröghet i huset är utegivare att föredra enligt min mening.
 
Jag skulle satsa på en med innegivare.
 
Matss skrev:
Det är väl innetempen du vill ha konstant?
Ja , det stämmer men huset är väldigt trögt som sagt, så börjar väl temperaturen sjunka ordentligt ute så finns mycket värme lagrat i huset som räcker ett tag.
Efter det så blir det väldigt kallt inne och jag tror inte golvvärmen hinner med utan släpar efter. Är det inte väldigt känsligt också var man sätter inomhustermostaten? Hur lång kan ledningen vara till inomhustermostaten? jag måsta ha minst 50 m kabel.
 
Ok då va det klart, blev en Automix 20 med inomhusgivare blivit övertalad tillräckligt nu. Alla säger (nästan alla) inomhusgivare det verkar vara lite oldschool med utegivare. Jag jämförde Automix 20 och cbjn och beslöt mig för att köpa Automixen dels för jag har en termomix shunt sedan finns all reglering på inomhus delen inkl dygnsänkning antal grader på dygnsänkning, likaså min och maxtemp på framledning.
Jag tror inte jag kommer att använda dygnssänkningen men kan va kul o prova se om det blir någon skillnad.
 
Om ditt hus är "värmetrögt" så är dygnssänkning inget att satsa på. Det hinner inte med helt enkelt......
 
roli skrev:
Om ditt hus är "värmetrögt" så är dygnssänkning inget att satsa på. Det hinner inte med helt enkelt......
Ok, tack för tipset, trodde väl nästan det:S
 
Jag har oxå en automix 20 med innomhus givare och är väldigt nöjd, när vi väl hade hittat en plats som hade "normal temperatur". Och kabeln går ju att skarva, det fick vi göra.
 
legul skrev:
Jag har oxå en automix 20 med innomhus givare och är väldigt nöjd, när vi väl hade hittat en plats som hade "normal temperatur". Och kabeln går ju att skarva, det fick vi göra.
Vilken var platsen, och vad menar du med normal temperatur?Nyfiken:D
 
Det blir ju bara rätt temperatur just där givaren sitter, vädrar man det rummet blir övriga rum varmare.
Är man många eller annat värmetillskott vid givaren så blir övriga rum kallare.

Protte
 
Först hade vi den för nära ytterdörren och där är det kallare än i det övriga huset, sen råkade vi sätta för nära öppna spisen så varje gång vi eldade så blev övriga huset för kallt, men som sagt leta efter en plats som inte reagerar för mycket på öppna dörrar och fönster eller solen som påverkar väldigt mycket.
 
Ja problemet är väl att vi har eldstäder i varje rum på nb, förutom köket. Men köket kan det ju bli varmt i om man kör ugnen väldigt mycket. Hallen är inte bra heller eftersom öppnar man blir dörren det kallt där också, återstår då bara ett litet rum som är en gammal hall dvs där trappan till öp är. Men där är det en massa spring eftersom man passerar alltid detta rum, och ytterväggarna skulle man undvika tydligen. ja hur man än vänder sig har man alltid rumpan bak...
 
Prova att sätta den bakom TV-soffan, 1 dm upp från golvet, så är det alla fall varmt om fötterna när du tittar på TV.:D
 
Ja det löser sig nog, springer runt och mäter med termometer nu och försöker hitta kallaste stället. Men man ska ju kunna stå och pillra med dosan lite också. den är ju lite läcker med dioder och rattar. :Gillar: vill ju helst att den ska synas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.