Har nu gått igenom allt inköpt ekparkett från byggmax. Av 11 paket (7 i varje) tänkte jag returnera hela två paket. Dvs 14 st.

Nu undrar jag hur hårda Byggmax är på att det verkigen är fel. "Fel" är ju lite subjektivt.

Det finns exempelvis några som har stora kvistar, ibland även med hål i kvisen. Detta är för mig ett solklart fel.

Men de flesta som jag tänkte returnera är fel enligt mig, men kanske inte enligt Byggmax. Jag definierar "fel" som att det är iögonfallande skillnader jämfört med det övriga golvet. Och något sådant vill jag ju inte ha...

Nu är min fråga. Ni som lämnat tillbaka golv till Byggmax. Brukar dem vara kinkika när det gäller definitionen av fel? Eller är det "no questions asked"?

Jag vill såklart inte endast returnera. Utan jag vill byta till felfria...

Är 2 paket av 11 mycket? Eller är det normalt?
 
Vet inte om de är kinkiga. Men eftersom de definierar utseendet på sina parkettgolv som "livligt" kanske de hänvisar till det när det gäller skillnader på brädorna.
 
Vet inte hur det är med deras parkettgolv, men deras obehandlade furugolv tar de inte tillbaka om paketen är öppnade. Vi fick kassera ca 30 % av de golvplank som vi köpt till köket, kvisthåll, flisurslag, trasiga noter mm. Det gick ju inte att se utan att öppna paketen, men då fick vi heller inte lämna tillbaka...
 
Hej

Jag ringde kundtjänst när vi fick problem med ett golv som var dåligt. De kopplade mig till den lokala butikschefen. Han ville att vi skulle komma in med golvet. När vi kom dit hjälpte de oss att lasta ur det dåliga golvet och vi fick välja ett annat, dyrare, golv som de sedan hjälpte oss att lasta "no questions asked"

Vid ett annat tillfälle kompenserades jag med 15 säckar pellets för att en säck innehöll ett 20 cm långt vinkeljärn !?!?!?! även där utan att ifrågasätta mer än om det var säkert att vinkeljärnet inte förstört min pelletsanläggning.

Kolla med kundtjänst så löser det sig säkert...

Mvh Wasa
 
Ringde kundtjänsten. De sa att jag skulle ta in plankorna. Helst i full förpackning. Dvs 7 st.

Åkte in till Byggmax. Mannen jag pratade med var trevlig men vill till en början inte gå med på att ta emot plankorna. Han hävdade att "trä ser ut så". Och ändå hade jag lagt den sämsta plankan högst upp.

Men när jag påpekade att det inte bara var tal om kvistar. Utan kvistar med hål i, så gick han med på att ta tillbaka dem. Han kollade dock aldrig på övriga plankor.

Jag fick fylla i blankett där jag skrev vad jag ansåg var fel på plankorna. Kanske kommer dem göra vidare utredning, vad vet jag...

Så svaret på min egen fråga är: Ja, det går att lämna tillbaka. Ja, de är kinkiga.
 
Nu kanske det var så många som var defekta annars kan man ju lägga de som är defekta åt sidan för att sedan kanske kunna använda en hel del till slutbitar eller kortbitar genom att såga bort defekta delar.


På byggmax har jag inte fått den där riktiga hjälpen som man kanske får på större byggvaruhus men det är väl därför de är billigare iform av begränsad personal mm.


Har köpt en hel del varierat ifrån byggmax foder,parkett sist pellets och kan inte klaga på varken pris eller kvalité.


Förstår ju deras synvinkel att det blir ju inte lätt att sälja öppnade buntar, men är det större partier man köpt så måste man ju kunna ta upp en dialog.
 
Alpha skrev:
Nu kanske det var så många som var defekta annars kan man ju lägga de som är defekta åt sidan för att sedan kanske kunna använda en hel del till slutbitar eller kortbitar genom att såga bort defekta delar.
Jag glömde skriva att det var precis så jag gjorde. Av de 14 som jag ansåg var defekta lyckades jag använda sju. Så det var bara sju som jag reklamerade.
 
  • Gilla
Kazing
  • Laddar…
Jag reklamerade två defekta plankor som jag inte tyckte höll måttet. Fick ett helt paket i utbyte, dvs 7 plankor. Ingen diskussion från Byggmax sida, så jag har varit nöjd med bemötandet. (gäller Umeå i detta fall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.