Hej
Är det ok att lägga omkull en frysbox under transport. Eller är det en dum ide?
 
Tror man ska försöka undvika det. Tror tom att det sår " Denna sida upp" på paketet när man köper en ny.

Vi tog över en gammal frysbox av svärfar som gått klanderfritt i 10 år. Efter transport med släpkärra och diverse trixande med att få in den i källaren, börjane den att ryka krfatigt när vi testkörde den på plats. En halvdags slit till ingen nytta... So lessons learned - testa den efter transporten så kanske du sparar massa onödigt slit.
 
Ajj då det lät ju inte så skoj.
Minns att man ska låta nya kylskåp stå på sin plats ett tag innan man kör igång dem. det kanske räcker med det i detta fallet också eller är det nått helt annat?
 
Ju äldre Kyl/Frysen är desto längre ska man låta den stå.

Frysar går ofta sönder när man flyttar dem.

Jag skulle låta frysboxen stå en dag eller så innan jag slog på den. Det är för att oljan ska få rinna på plats i kompressorn (tror jag)
 
Göran.W
Byggboom skrev:
Tror man ska försöka undvika det. Tror tom att det sår " Denna sida upp" på paketet när man köper en ny.

Vi tog över en gammal frysbox av svärfar som gått klanderfritt i 10 år. Efter transport med släpkärra och diverse trixande med att få in den i källaren, börjane den att ryka krfatigt när vi testkörde den på plats. En halvdags slit till ingen nytta... So lessons learned - testa den efter transporten så kanske du sparar massa onödigt slit.
Det beror inte på transporten utan att den ståt avstängd i någon fuktig miljö så det gått fukt i PTC start reläet.
Byter du start reläet så funkar den igen.
 
Nu e frysen på plats men har inte startat den än. Tänkte göra de i kväll så får vi se :) då har den stått i 1 dygn.
 
Som sagt, det viktiga är att låta den stå ett tag innan den sätts igång! Den ska inte bli förstörd av att ligga ner.
 
Den funkar nu ialla fall så :) Men då fick den ju stå upp i 1 dygn innan den drogs igång :surprised:)
 
Göran.W skrev:
Det beror inte på transporten utan att den ståt avstängd i någon fuktig miljö så det gått fukt i PTC start reläet.
Byter du start reläet så funkar den igen.
Nja, den har inte stått avstängd i någon fuktig miljö... Däremot drog jag igång den precis efter transporten och det började ryka och lukta helvete. Efter att ha läst detta borde jag ju självklart ha låtit den stå och vila ett dygn för att sen dra igång den.

Mycket slit för ingenting - men så är det väl med det mesta...
 
Göran.W
Som fuktig miljö räknas garage, sommarstuga, uterum, kallföråd och liknande.
I såna utrymmen drar ptc start relä till sig fukt och brinner direkt när man startar dom och skapar en obeskrivlig doft.
Sartreläet kan även brinna om man transporterar den en längre tid om det är fuktigt ute.
Ptc reläet sitter i lådan på kompressor.
Bara öppna och titta så ser du en svart bränd tingest.
Jag byter mängder med såna start relä och då specielt fram på vår kanten.
Havererar kompressorn skramlar det på sin höjd för kompressorn är hermetriskt tillsluten så någon rök kan ett kompressor haveri inte ge.
För var det en döds synd att transportera kylar med kolv rotations kompressor liggande sk pannkaks kompresorer men såna finns inte mer.
Dagen kompressorer går utan problem att transportera liggande.
 
calle336 skrev:
Minns att man ska låta nya kylskåp stå på sin plats ett tag innan man kör igång dem.
Som jag förstått det är det för att oljan ska rinna ned i kompressorn igen, ingen olja=dålig smörjning=kompressorn skär snabbt.
En klassiker för att få gamla kylskåp bytta i hyreslägenheter är att ställa kylskåpet uppåned och köra det tills kompressorn skär vilket kan gå förvånansvärt snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.