Får lov att presentera mig Daniel och Min Fru Katharina och vårt första genensamma hus.
Det är ett gammalt hus med grunden från 1909 som är utbyggt i etapper, största ombyggnaden skedde 1946 då förlängdes huset med (som kommer bli) vardagsrum och hemmabiorum/sovrum samt en lägre del med källare (pannrum) och badrum o hall.

huset är på 136m2 boyta och 4110m2 tomt (från mäklaren, inte mätt upp husets boyta ännu eller biytan i källardelen)

Standarden är från 50-talet inkl. el, tapeter, kök, värmesystem (minus pannan som är nyare), rörsystem (förutom ingående vatten och avlopp som drogs in nytt kommunalt vatten och avlopp 2007). 2 rum tapetserades om på 70-talet och taket har gjorts vid någon gång efter 70-talet. det är ungefär vårt utgångsstadie =)

Vi fick tillträde 1a september 2010 och planen är att kunna ytta in till jul... men innan det blir det total renovering av bottenplanet inkl. el, värmeledningar, vattenledningar, avloppsrör, isolering, ytskickt, fönster... tja allt, men ändå behålla charmen med huset.

vi kommer tilläggsisolera alla ytterväggar utifrån förutom den väggen som badrummet är mot då badrummet är smalt nog som det är redan, den väggen tar vi utifrån.

det vi föll för när vi köpte huset var läget, ligger fint till på en liten höjd med insynsskydd mot grannarna och stor takhöjd på båda våningarna. 2.8X meter på bottenplanet i större delen och ca 2.5 meter på övervåningen =)

lite bilder.

5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

några bilder på hur det såg ut när vi började riva.

6.jpg
köket.
7-1.jpg
i hålet satt kyl och frys... tydligen tyckte släktingarna redan på 70-talet att det var dags o byta ut dem...

9.jpg
mer kök

8.jpg
väggen mellan kök och blivande vardagsrum/middagsrum börjas tas ner.

10-1.jpg
köket borta liksom golvet, börjar ta bort gamla isoleringen för att byta ut till gullfiber.
 
15.jpg
väggen borta mellan kök och vardagsrum (stolparna tas bort och ersätts med limträbalk i taket som kommer kläs in och fäller in LED spottar)

19.jpg
golvet rensat i köket och nya rör till värmesystemet dras.

20.jpg
windstopper o nya värmerör i vardagsrum.


21.jpg
isolerar om vardagsrummet från insidan.

22.jpg
flyttar dörren till matkällaren från köket till hallen utanför köket (kommer ställa kyl o frys på väggen i köket där den dörren tidigare var)

23.jpg
vedspisen som kommer in i köket.

24.jpg
vedluckor till vedspisen




14.jpg
väggarna rensade från tapet, papp och tritex skivor ner till råsponten


13.jpg
isoleringen under golvet till vardagsrummet tas bort. lättare med hyvel än spån =)

18.jpg
sovrummets renovering påbörjas genom att ta bort gamla golvet för att isolera om det samt ta bort gammal tapet.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
25.jpg
köket vi köpt begagnat (säljbilden, nu är det nedplockat)

26.jpg

28.jpg
väggarna i vardagsrummet får osb skiva, vi kommer sätta osb skivor på alla väggar vi isolerat, de vi inte isolerar eller behöver rikta och har trä bakomsig får bara gips, detta för att i framtiden inte behöver hålla på med plug alt. regelhittar...

29.jpg
rörmockaren kopplar värmesystemet.

30.jpg
taksänker kökstaket så det får samma nivå som vardagsrummet och samma stuk (blir vitmålad råspont)

31.jpg
gipsat vardagsrummet.
 
32.jpg
plockar fram en tegelvägg som kommer vara brevid vedspisen och andra väggen ni ser kommer putsas vit.

33.jpg
såhär stor blir vår altandörr =)

35.jpg
köket... in progress =)

36.jpg
köket får osb för att ha något o skruva i samt kunna dra elen bakom.

38.jpg
tapeten vald till vardagsrum o kök samt ekgolvet lagt.

39.jpg
golvet i kök o vardagsrum lagt. vintage oak från bauhaus 14mm

40.jpg
blivande hall och badrum. vi har tagit ned 2 väggar för att få större badrum. blir nu 2.05x3.75.
blir vattenburen golvvärme

41.jpg
ÄNTLIGEN har altandörr o fönster kommit!

42.jpg
betonghåltagning för nya golvbrunnar osv i badrummet
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
44.jpg
taksänker badrumstaket så vi kan fälla in LED spottar, 3W st.

45.jpg
upp med taket. köpte lite för mycket våtrumsgips så blev det även i taket =)

46.jpg
bytt ut 3 golvbjälkar o sovrumsgolvet då de började bli dåliga (kondensskador pga gamla värmerören som ej var isolerade o skruvade direkt i balkarna...)

47.jpg
isolering av golv och läggnin av golvspån (22mm) i sovrummet

48.jpg
påbörjning av byte av fönster och installation av vardagsrums dörr. (och ja alla har löstagbara spröjs för att behålla charmen med huset)

49.jpg
sovrumsfönstret byts.

51.jpg
blir stort hål =)

50.jpg
vardagsrumsdörren installerad :D

52.jpg
innifrån vardagsrummet.
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
53.jpg
"moderniserade dörrar", undra vad som finns bakom masoniten....

54.jpg
jo röd/vinrödmålade dörrar med fina speglar anno 1909

55.jpg
vettig takhöjd i sovrummet, min fru är 16X CM =)

56.jpg
kommer bli varmt och gott i vinter i huset

57.jpg
min far och fru sätter upp vägg i sovrummet för att bygga walking closet =)

58.jpg
lite mer med väggen.

har hänt mer i veckan men inte den kameran med mig. blir att uppdatera mer i helgen.
så detta är hur långt vi kommit sedan vi fick nycklarna 1a september. så bara o ligga i så vi kan flytta in snart, synd att man har ett vanligt jobb som vill att man ska vara där =)
 
Mycket bra jobbat!
Hur hinner du med då du har en jobb att sköta också?
 
tackar, har haft en del komp. tid sparad som jag plockat ut under höster plus att min far och hans anställda när de har lite jobb (i början av renoveringen) kom de till huset och rev ut allt gammalt =)

sedan är det varje kväll fram till 22-00-tiden och varje helg från morgon till kväll med min fru. familj och vänner hjälper oss när de har tid.
 
  • Gilla
Robblund
  • Laddar…
Imponerande! Och inspirerande bilder. Väntar på en uppdatering redan...
 
Känns lite som ni "slaktar" huset. Jag kan ha fel, det kanske blir jättebra, många renoverar sönder sina gamla hus, själen tas bort och kvar blev bara ett skal.

Lycka till
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
kommer under och efter helgen :)

fick idag veta att kalelkillen kommer på fredag morgon och ska flytspackla badrummet :)
 
Vita Huset skrev:
Känns lite som ni "slaktar" huset. Jag kan ha fel, det kanske blir jättebra, många renoverar sönder sina gamla hus, själen tas bort och kvar blev bara ett skal.

Lycka till
då huset stått obebott i över ett år och innan det hade ett stort eftersatt underhåll så är detta nog enda sättet.
än så länge har vi bara tagit bort ytskikt och golven samt isoleringen där och isolerat innifrån.
tidigare ägare har byggt på utan några speciellt finesser.
har bla tagit bort 10-20 meter gamla rör (från värmesystemet) som inte var inkopplad i någon ända i golvet.

men ser snarare att vi räddar huset än tvärt om.
allt var slitet, men stommen är bra och än så länge inge vattenläckage i taket. men det ska bytas i vinter/vår/sommar (beroende på när snickaren som vi ska anlita har tid).

men vi försöker bevara så mycket vi kan av det gamla och ändå få charm i huset.
 
T
Kan intyga att Daniel bevarar charmen i huset, men lyfter det till en modernare standard.
Man kan inte bevara ett hus 100% i 60-talsstil hur länge som hälst...

Kommer bli jäkligt fint när det är klart (inte för att ett hus någonsin bli "klart", me iaf)

Får se när jag har tid att hjälpa till nästa gång :)
 
det här ska följas, vi börjar med en ganska identiskt operation på ett likvärdigt hus från 1907 nästkommande vecka, verkar som att ni tar det på rätt sätt, är inget fel att slita ut allt och börja om och ändå få rätt känsla, resultatet kommer bli super bra, ni verkar ju ändå få bra med hjälp.
 
Jag tror "vita huset" menar att ni blev glada för en dörr från slutet av 1800-talet, men renoverar (gipsar) hela kåken som om det vore en modern lägenhet. 1909 är årtalet som skrivs i fastighetsregistret på alla hus som är äldre än systemet (infördes 1909), dörren och en del detaljer tyder på att det är lite lite äldre än så, kanske 10-20 år
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.