Skrev ett långt inlägg om mina tankar kring el och uttag...men folk orkade inte läsa:rolleyes:

Ska försöka dela upp det lite istället, men det är svårt att korta mycket då det är så många frågor....

- Hur många eluttag har ni i sovrummen?
- Är ni nöjda med det, eller tycker ni att ni har för många/för få?
- Vad skulle ni gjort annorlunda om ni är missnöjda?
- Vad är standard hos tex Trivselhus/Myresjöhus som vi funderar på att bygga med?
- Hur mycket extra brukar det kosta om man vill ha fler uttag än standard?
- Är det billigare att köpa Renova, Eljo svarta uttag mm på nätet, än att låta elektrikern köpa dem?

- Min tanke är att jag i föräldrasovrummet kommer ha två sänglampor och två klockradio i anslutning till sängen. Därför bör det finnas två dubbeluttag på var sida om sängen, alt ett 4-uttag på mitten av väggen, nere vid golvlist, där sängen ska stå.
Hatar sladd dosor och förlängningskablar som ligger längs golvet och samlar damm....därav många uttag istället.
Går det att möblera om, så bör liknande uttag finnas på den andra väggen också.

- uttag på var sida om fönstren, då jag tycker det är så fult att ställa en lampa tex till höger och dra sladd diagonalt till uttag på vänster sida (petigt värre kanske men, men, ska jag bygga ska det vara genomtänkt....).

- Vill ha uttag för fönsterlampa (hängande) på VÄGG inte i TAK ovan fönstret..En väninna fick tjata till sig detta när de byggde...Vill INTE dra en sladd från tex julstjärna/hängande belysning, på sidan av fönstret, då det blir såååå fult om man inte har gardinlängder....

- Vill också ha ett dubbeluttag på den vägg där det finns plats för tex en byrå. Så jag kan ha en lampa eller två, eller bara ladda mobilen tex.

- Vill ev också kunna ha en TV med inbyggd DVD ovanför, så antenn uttag och eluttag till den vore toppen!

Övriga sovrum (två tonårsrum, 1 gästrum), kommer se liknande ut. Killarna (2 st) vill ju ha TV, liksom skrivbord och säng..Uttag för detta? Dator (fast) kommer de inte ha, utan de har laptops idag, och kör trådlöst.

Vad tror ni? Blir det lite onödigt många eluttag i sovrummen?
Är det överkurs att skippa förlängningskablar och dosor?

Vad tror ni kalaset för alla dessa extra uttag landar på?

Mvh Susanne
 
Vårt sovrum är ca 5x4 meter och har 5 "dubbeluttag". Ett i vardera hörn och ett precis vid dörren.

Hörnen känns "givna" och sen det innanför dörren används i princip bara för dammsugaren!
 
Hur har ni löst det för fönsterbelysningen då? Använder ni tex ett lamputtag i tak eller på vägg ovan fönstret?
Eller sitter ett uttag så pass nära fönstret så det inte behövs extra lång kabel?

Susanne
 
Ett lamputtag mitt i rummet och ett lamputtag ovanför fönstret.

Det var såhär när vi köpte huset, och vi kunde ändrat på det när vi nu totalrenoverar men det finns inget att klaga på anser jag!
 
Jag skulle sätta uttag i alla hörn och vid dörr och fönster.
Belysningskontakter ovanför fönstret skulle jag strunta i.
Är det ett stort sovrum skulle jag även komplettera med extra vägguttag vid sängen på båda sidor.
 
vi håller på och renovera vårat hus och får därmed välja själva hur vi vill ha elen =)

så har blivit som följande (rummet är avlångt)
1 dubbeluttag innanför dörren brevid det har vi uttat för bredband och tv (dragit in tv och nätverk i varje rum)
1 dubbeluttag i andra hörnet (kortsidan samma som dörren)
samt 1 dubbeluttag på varje sida om sängen.

vi får hoppas det fungerar o blir bra =)
 
Jag har fyra dubbelutag i varje sovrum. Ett under lysknappen vid dörren och de övriga mer eller mindre i hörnen. Jag tycker det funkar bra men skulle jag bygga nytt skulle jag sätta in flera. Exempelvis på varje sida om tänkt sängplacering och bra placerade för fönsterbelysning.
 
Vi har fyra dubbla uttag i varje rum. Vi har bott i huset i många år, men när vi flyttade in, så kändes det tilltaget med råge. Idag är det ständigt så att man letar efter ett ledigt uttag. Myslampor, alla dessa små elapparater, och framför allt dessa laddare kräver mer och fler uttag. Skulle jag bygga nytt idag, blev det betydligt fler uttag, kanske upp mot åtta dubbla i varje rum.
"Dubbla" förresten, sätt en sån där f-d laddare i det övre uttaget, så kan man inte använde det nedre. :@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.