Har införskaffat en EKKJ jordkabel 2x1,5+1,5 på classe som ska grävas ner mellan garage och vedbod. Tänkte nog mata ett uttag i växthuset också. Förutom att lägga den på frostfritt djup, vad ska man annars tänka på vad gäller jordning?
 
Vad är det för kabel? EKKJ finns inte som 2x1,5+1,5 vad jag vet.
Jorda som vanligt, eller menar du jordfästning av kabeln...
Gräv ned den tills den inte syns...helst i markrör och helst på en halvmeters djup och lägg ett gult kabelmarkeringsband en decimeter ovanför.
Frostfritt djup finns det inga krav på. Man ska bara tänka på att göra en lite ögla där kabeln kommer upp ur marken så att tjälen har lite att röra på, plus kabelskydd 1.5 meter upp på väggen.
 
Jodå, den finns. Enligt Clas Ohlson iaf :)

Jo jag tänkte på jordningen.
 
Mikael_L
Skärmen är skyddsjorden.

Det du ska ge akt på är att alla kopparledare samt bandet ska utgöra jorden. Du får alltså inte klippa bort något.
Var försiktig när du skalar så du inte skrapar upp någon brottsanvisning på kardelerna.
Tvinna ihop skärmen och dra gul/grön slang över.

Glöm inte JFB.
 
Har ju ingen JFB dessvärre. Blir snart till att ringa på elektriken att komma och fixa. Det mesta av elen är dock dragen på den tiden då man inte jordade. Sen har saker efterkompletterats så det är lite snurrigt med elen i skåpet.
 
Mikael_L
Att dra el till en vedbod är nog att betrakta som nyinstallation eller komplettering av så stor grad att dagens regler gäller för denna del.
Så tyvärr är nog JFB ett krav, om du ska hålla dig till lagar och regler.


Eller vadå tyvärr ??? En JFB kanske räddar ditt liv någon gång .... :)
 
Jag har aldrig använt EKKJ treledare, men beteckningen måste väl bli så.

2x1.5+1.5 . 2 ledare (blå och brun) + skärm/skyddsjord. Treledare.

//Patrik
 
Japp EKKJ eller med nya beteckningen SE-N1VCV-U. Standard på färger:
1-led: svart
2-led: blå, brun
3-led: brun, svart, grå
4-led: brun, svart, grå, blå
Har dock aldrig sett en 1-led men kanske bra som signal eller likspänning..
Vad gäller jordning så ska det vara fina massor, inga vassa stenar eller liknande.
 
1 ledare + skärm finns, används tex som gamla gatubelysningskablar (EKKJ 1x10/10). Nog väldigt ovanlig nuförtiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.