Vi har i dag dörrkarmar helt av plast från 70-talet och vill i stället ha av trä. Kan man låta själva dörrposten vara kvar med sina synliga plastdetaljer och endast byta ut de löstagbara plastlisterna mot nya av trä? Hur gör man - är det lätt att göra själv?
 
Någon som vet?
 
Du menar behålla karmen men byta ut fodrena? Isånafall ja. Men byt hellre ut hela skiten, det finns redan tillräckligt med saker i huset som skapar giftiga gaser i händelse av brand.
 
Trots att huset är endast 120 kvm finns det elva dörröppningar! Jag tror att de flesta då väljer att behålla de något brandfarliga dörrkarmarna och endast byter dörrfodren.
Antar att man helt enkelt kapar nya foder och spikar fast dem och sedan målar både foder, karm och dörrar i samma vita färg. Dörrarna ska lämnas för sprutlackering.
Rätt eller har jag missat något?
 
AXS
Ska du både måla dörrarna och sätta nya foder så skulle jag lika gärna byta hela dörren.

Finns dörrar för en drygt 500:-. Men om du vill spara några tusenlappar så låter det väl bra det du säger.
 
Byt bara karmen då, tydligen så var standarden för dörr upphängning redan utbredd på 70-talet enligt en tidigare tråd.
 
Att byta 11 dörrkarmar kostar förutom material även snickarlön för demontering och montering. Därutöver material för dörrfoder och montering. Om jag accepterar plasten i de gamla karmarna kommer jag undan med enbart fodren. Det gör naturligtvis stor skillnad ekonomiskt vilket är lockande.
Detta måste ha varit eller är en aktuell fråga för boende i bostäder från 70-talet med plastdetaljer. Hur ser ni på frågan?
 
Redigerat:
En normalhändig person byter karmarna relativt enkelt, med stöd från folk här på forumet så kommer det att gå galant, när man har gjort den första så går de andra snabbt. Finns det ingen bekant som kan hjälpa ?
 
AXS
Eller så kan du byta några dörrar nu och vänta med de i källaren/vinden/som man inte ser.

Men om du nu absolut inte vill byta karm skulle jag testa att byta på en dörr. Kör med omålat och se om det går att måla plast+trä för samma kulör.
Eller måla bara foder i samma färg som karm. eller bryt av helt. Värsta som finns är 4 nyanser av vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.