Hej!

Jag har problem att små fåglar tränger sig in under taket och river i issoleringen,
Hur kan man bli av med dessa annars trevliga små varelser???
 
Det här verkar ha blivit en trend i år.
Jag har problem med det också. Jag har iofs inte byggt tätt huset ännu men det har varit ett elände med alla fåglar som har pickat och rivit sönder mycket isolering.
Min elektriker som har ett äldre hus har samma problem.

Verkar som om fåglarna har hittat en ny "mossa" som är både varmare och lättare att bära än originalmossa.:D
 
Men varför gör de det? Utanför mitt kontorsfönster jobbar de halva dagarna men tar aldrig med sig nåt. Det bara faller till marken.
 
haavard skrev:
Men varför gör de det? Utanför mitt kontorsfönster jobbar de halva dagarna men tar aldrig med sig nåt. Det bara faller till marken.
Tvångstankar.
 
Haha,

Det känns som en mindre allvarlig psykos hos fågelsläktet. Jag har inte sett någon fågel som har hackat isoleringen. Bara spåren efter dom.
Vad är det för sort som hackar i isoleringen? Talgoxar som har fått spader?
 
Mikael_L
Talgoxarna har tagit enorma mängder isolering från vårt bygge.
Jag tror nog det saknas motsvarande ett helt paket snart. :D

Jag får allteftersom gå efter och fylla på när jag kommer med panelen till hålen.
 
Det är talgoxar som tar isolering. Det är de kända för.
De är som tokiga i isolering, och även omålat fönsterkitt.
Det är någon sorts tvångstanke de har, för de tar inte med isoleringen och där sitter inga insekter som de äter. De tar sig in genom minst lilla springa. Dessa "flygande råttor" kan på kort tid förstöra för stora pengar, och man kan bli tokig på köpet.

Det finns ingen jakttid på talgoxar, ej heller finns någon möjlighet till skyddsjakt på eget initiativ.

För att hålla bort vanliga möss och råttor får man sätta ut vanliga gamla hederliga små rått/slagfällor.
Jag brukar placera ut råttfällor laddade med en liten köttbit på mina byggen både på golv och längre upp på reglarna längs väggar.
Det håller effektivt bort möss och råttor som springer runt på reglar och härjar i isoleringen.
 
Det borde gå att "jaga" talgoxar också? Ladda slagfälla med talg?:rolleyes:
 
Våran katt är en duktig fågeljägare men annars är det väl nån slags råttfälla som kan funka. Fåglar är ett otyg, sprider sitt salmonellasmittade skit över tomten och fönster och bilar och cyklar och trädgårdsmöbler osv osv. Jag kan inte fatta att folk matar dom för att få 1000 st som skiter på allt man äger utanför huset? Dessbättre har jag 2 grannar som matar så flertalet fåglar är på deras tomter och katten håller väl några borta också :)
 
Lindhult skrev:
Det borde gå att "jaga" talgoxar också? Ladda slagfälla med talg?:rolleyes:
Ja, för att då bli övertydlig. Som jag skrev innan placerar man råttfällor uppe längs väggarna för att hålla borta möss från isoleringen. Om nu något annat djur råkar fastna i fällan så är det olyckligt, och fällorna skall naturligtvis placeras så att inte oskyldiga skadas. :rolleyes:
 
Bara att hänga vita remsor av typ en plastkasse som fladdrar i vinden så skrämmer man bort dom..
Stifta fast dom på väggen där talgoxarna hackar så brukar dom sluta med detta ofog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.