Hej hoppas på lite ideer hur jag skall gå vidare.

Vi har precis byggt ut vårat hus som är 1,5 plan med källare och i samband med det gjort ny dränering. I somras och nu när smältvattnet kommer får vi extremt mycket vatten i vår pumpgrop. Jag har satt dit en dränkbar pump som pumpar ut vattnet på tomten, men i det långa loppet måste jag nog se till att få det fixat på ett bättre sätt.

Den sida på huset där det är problem har det troligen varit problem på tidigare, den tidigare ägaren hade satt en platonmatta på bara den källarväggen och troligen skyddat väggen på det sättet mot vattnet.

När det inte har regnat kraftigt eller är vårflod som nu så händer det inget i brunnen. När det kommer vatten så kommer det rejält med vatten, det "forsar" ut från dräneringsröret under upp till flera dagar och jag pumpar säkert ut ett antal kubik.

Kan det vara så att vi träffat en åder med huset? Kan dom ligga så grunt som 2 - 2.5 meter ner. Kan det vara kommunens brunnar som läcker vatten? Hur kan man undersöka det här? Jag har pratat med kommunen och markkontoret en gång men det var som att prata med en vägg, dom har klart inga problem.

En annan sak som stör är att nu ligger pumpgropen inne på tomten och om man skulle få koppla på sig på kommunens avlopp så måste jag gräva upp igen och få lutet ut mot gatan. Då vet jag inte om jag måste ha en pump för att komma upp till deras nivå.

Är det någon som har liknande eller har några bra ideer.?

/magnus
 
puffar lite för att se om någon har någon ide, rinner mycket vatten nu också när det är blött i marken.
 
Har du ingen platonmatta idag? Ligger ditt hus i en "dal" eller djupt ner i backen eftesom du behöver en pumpgrop? Normalt när man dränerar ser man ju till att få bort vattnet från huset genom kommunens dagvattenledning eller någon bäck, dike, stenkista eller dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.