Någon som har något tips vad gäller snöplogning, vi ska bygga på en tomt som ger oss ca 70 meter från väg till hus och vill slippa använda snöskyffeln till detta även om det är bra träning :)

Fyrhjuling med snöplog? Bil med snöplog? Traktor (inte så kul att ha på tomten dock)? Fu kar tyvärr inte med en snöslunga då vi kommer slänga upp snön på grannens uppfart då...

Det får såklart inte kosta alltför mycket heller :)
 
Inte ofta det är mycket snö i stockholm men Fyrhjuling med snöplog är ju kul, inte arbete
 
Tyresö
Förstår inte riktigt hur du menar. hur ser det ut på andra sidan uppfarten, är det ett högt berg....eller?
 
Milkshaken
Klart du ska ha en snöslunga.... I Alla lägen så är det alltid bäst med en snöslunga....:)

Precis som Tyresö skriver, du har väl en sida till?
 
Vi har en skafttomt, på båda sidor om uppfarten ligger grannar. Ena sidan en hög häck mot grannen och andra sidan den andre grannens uppfart. Med tanke på hur mycket snö det kom förra året så kan det bli smått jobbigt att ta sig ut från tomten om det faller hälften så mycket ens.

Kul men dyrt med fyrhjuling antar jag...

Spånar ganska mycket och min dröm skulle vara att lägga ner värmeslingor i marken som såg till att det alltid är snö och isfritt på uppfarten, men uppvärmningen av detta borde kosta en rejäl slant varje år så det kan omöjligt vara värt det. Funderade då på solenergi till detta, funkar säkert inte heller men tanken går fritt :)
 
Om det verkligen är så att du måste flytta på snön så ser jag inget annat alternativ än att skaffa en lastmaskin med en rejäl skopa. Jag tycker att du skall prata med grannarna och se till att ni kommer överens om hur du skall skotta din väg. Det är ju inte rimligt att grannarna skall kunna förbjuda dig att skaffa dig tillträde till din tomt. För övrigt kan man rikta snöflödet ganska bra med snöslungor. Man kan kasta snön alldeles bredvid slungan, eftersom utkastet är ställbart både i sida och kasthöjd.
 
Vi har i ärlighetens namn inte pratat med grannarna om detta ännu då vi inte nyttjar tomten ännu, men visst ska vi diskutera med dem :)
Kan inget om snöslungor, mend et du skriver låter sunt och bra, kanske kan vi skaffa en sådan iaf, kostnaden blir betydligt lägre än mina andra föslag iaf :)
 
Klart du ska ha en fyrhjuling. Skaffade själv en till kommande vinter. Har bara hunnit köra en gång hitintills.
Tidigare har jag kört slunga och måste säga att hjulingen är både roligare och snabbare + att man kan göra mycket med den som att köra kärra, dra upp rötter, transport, lek och bus.
En fördel till med hjulingen är att jag flyttar bort snön från gården och slipper ha en jättehög med snö som tar veckor att smälta.
 
Vad rekommenderar ni som har fyrhjulingar för märke och modell?
Det är ju inte kul att köpa något kinaskrot som inte tål plogning osv...
 
Billigast, bekvämast och säkrast är att komma överrens med någon som har en lastmaskin/traktor om att denna personen ska snöröja din uppfart vid behov. Du kanske inte får snöröjt först av alla men hur många gånger på 10 år faller det så pass mycket snö att man behöver röja alls. Ett par dagar om året. Inte värt jobbet och pengarna med att hålla ett eget fordon igång för detta.
 
cem77 - har funderat på det alternativet också, ska kolla med traktens bonde om han kan utföra det. Problemet är att det kan vara svårt att komma ut/in om det faller mycket snö och vi inte kan ta bort det själva. Men som sagt, hur ofta händer detta...?

abrovink - vad kostar en ok fyrhjuling som kan användas till ändamålet? Kul leksak också :)
 
Fyrhjuling är ju lite stöldbegärligt, tänk på det oxå.
 
Köper du en kina maskin så går den lös på ca 55000 med plog.
Köper du en Japan/USA maskin så går den nog på närmare 100 000 med plog
Sen kan man ju köpa beg. också.
Du bör ju ha 4x4 samt minst 500 kubik.

Själv köpte jag mellan alternativet =)
En maskin tillverkad i Taiwan, men som används mycket i Europa (bl.a. den franska armen) nämligen TGB Target 525. Kostar ca 75000 med plog. De har även modellen Blade 525 som är mer arbetsmaskin. Target köpte jag just för att den går att arbeta med samt busa med =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.