Vårt hus slutbesiktigades den 5/4 och då var det en del som inte var klart.

Ovanvåningen ska vi själva göra men pga en vattenskada hann vi inte göra klart den del vi skulle ha gjort så att elektrikern bl a kunde sätta upp sina lampor.

För ca en och en halv vecka sen var elektrikern här för att fixa en annan sak och då sa jag till honom att de kan komma nu och fixa spottarna också.

De har inte hört av sig sen dess så jag ringde upp dom i förrgår igen.

Då säger killen att de har semester från och med fredag och inte kan göra klart sitt jobb förrän i augusti!

Vi har jobbat natt och dag för att de ska komma hit och göra det sista!!!

Dessutom står det i besiktningsprotokollet att de ska ha gjort sitt arbete klart senast 2004-07-05.

Det är ju omständigheterna som gjort att vi inte hunnit tidigare så att de inte hinner exakt till det datumet kan jag förstå men det är inte rätt att säga åt oss att vänta hela semestern! (Vi har inga lampor alls just nu på ovanvåningen)

Vad tycker ni?
 
Har de inte åtgärdat sina fel innan det datum som är satt har ni rätt att på deras bekostand ta in någon annan som utför arbetet. Det är det som de pengar, jag hoppas, ni har hållit inne med ska vara till. Det är givetvis bra om ni kan föra en diskussion med dem ang detta. Så var stenhård, pengar är det ända somtalar, tyvärr.
 
Vad synd då att vi redan har betalat dom allt....

Vad har man för rättigheter då?

Kan de bara strunta i det rent juridiskt bara för att vi har varit dumma nog att betala dom?
 
Nja, det tror jag inte. Står sakerna upptagna i besiktningsprotokollet ska de åtgärdas. Men av egen erfarenhet vet jag att det är skitstruligt... Stå på dig och ring och tjata. Du kan ju alltid ta dit en annan firma som gör klart och skicka fakturan till den första men risken att de inre betalar är kanske stor. Försök att lösa det på en vänskaplig nivå, det blir bara jobbigt annars, jag lovar... Usch, önskar att någon skrivit så här till mig för ett halv år sedan... Vi är mer än lovligt osams med vår snickare, tyvärr... men det är en annan historia.
Lycka till!
 
Det som står i besiktningsprotokollet ska åtgärdas. Men jag vet av egen erfarenhet att det kan dra ut på tiden... Jag håller med FlitigaLisa - det gäller att tjata, tjata, tjata och stå på sig. Ge dig inte förrän du fått ett datum.
 
Det är ju det jag menar!

Vi vill ha en tid nu innan de går på semester.
Enligt protokollet ska de ha gjort det nu senast den 5/7 men de påstår att de inte hinner förrens efter semestern i augusti!!!

Om det dröjer och tar tid och vi ska tjata, tjata, tjata så är det ju för *** augusti sen >:(
 
Om vi inte hade betalt då?

Då hade det ju inte varit på deras bekostnad utan på vår -eller??? Har jag fel?

Även om vi nu anlitar någon annan och fakturerar dom är det ju fortfarande på vår bekostnad.

Vi har ju inte fått jobbet gratis.

Jag tycker att det hade varit okej om vårt bolag sa att de inte har tid och att de kan betala tillbaka oss dom pengarna det kostar att be någon annan.

Det handlar alltså om ett belopp på max 5000 kr...
 
Om ni inte hade betalt dem hade du haft pengar kvar som de INTE fått och du kunde använt dem för att betala en ny elfirma med.
Men som sagt var: Det är lätt att vara efterklok... :-/, så tjata på! Om de nu inte hinner innan semestern, be att få skriftligt på när de kommer efter semestern. Skrifligt är alltid bra...

Du kanske ska be dem speca vad det som är kvar att göra skulle kosta (offert, ta kanske en från en annan firma oxå) och begär att få tillbaka pengarna. Hänvisa till besiktningprotokoll och datumet där och att ni inte kan vänta och att det inte är gjort, fast det borde räcka med besiktningprotokollet. Har du ingen byggtekniker på husföretaget som kan ryta till lite? Det har vår varit bra på! Han är en klippa! ;D
 
Grejen är att vi kan inte vänta tills augusti!

Vi ska ha dop här och en massa folk som kommer hit på semestern och vi har inte en enda lampa på ovanvåningen eftersom allt är spottar i taket...

Vår kille på Trivselhus (han som sälde huset till oss) är ju trevlig på alla vis men igår lovade han att ringa elektrikern och sen ringa mig igen. Det struntade han i...

I dag när jag har försökt nå honom har han stängt av mobilen och sekreteraren säger att han sitter i möte.

Jag har ringt och lämnat ungefär 100000 meddelanden...
 
Men byggteknikern på TH då? Det måste ni väl ha en oxå?
 
Var inne på er hemsida, snyggt kök! Ligger ert hus under TH i Helsingborg/Malmö??? Jag vet nämligen att där har TH problem med sina säljare mm. Vår byggtekniker ska börja där i sept för att "ordna till allt". Han är superbäst på sånt! ;D Men jag förtår att ditt problem, du vill INTE vänta. Om säljaren nu är så dålig på att höra av sig kanske du skulle ringa deras huvudkontor i Korsberga eller VD:n... Högre chef brukar ju hjälpa...
 
Tackar tackar ;D

Det är i alla fall färdigt...

Jajemen - visst är det Malmö-kontoret precis som du trodde.

Jag vet inte vem som är vår byggtekniker, har inte en aning faktiskt. Om det är den jag gissar på är det helt kört att få hjälp där.

Det värsta med säljaren är att han är så otroligt trevlig när man pratar med honom att man kommer på sig själv med att förlåta nästan allt för stunden.

Men det är ju det han är bra på- att slingra sig undan och prata bort en. Har nog aldrig fått ett riktigt svar av honom.
 
Jag förstår inte heller hur T-hus kan ha avtal med entreprenörer som bara lägger ner hela sitt företag när det är semester och INGEN kan komma och göra ett jobb.

Hur gör de då med husbyggena - säger de: tyvärr vi får ta 6 månader på oss att bygga sitället för fyra för våra gubbar går på semester allihop under sommaren så då är det ingen som kan jobba på ert hus.

Jo man tackar.

Det finns något som heter ränta som står och tickar...
 
Ring huvudkontoret, de vet om att de har problem i Malmö. Givetvis kommer det inte ekänna detta men du borde nog testa vad som händer. Det borde vara er byggtekniker som ska tjata på elektrikern åt er, det gör ialla fall vår.

Jag blev lite full i skratt när jag såg era sneda eluttag! Våra sitter inte rakt ett enda och det vattenpass han använde såg ut att vara ett från Rusta för 9,90! Men för det har vi fått ca 3000 kr. Alltså en besiktningsåtgärd som inte gick att åtgäda så då behåller vi pengarna. Vår elkille har inte varit bra, vi har tom anmält honom till elsäkerhetsverket för försummelse. Han "glömde" att han inte satt en tät dosa bakom badkaret så där stack tre full strömförande tåtar fram... ca 1,5 cm från ett plåtbadkar. Det hade räckt att någon av barnen fått för sig att det skulle vara lite vågor i vattnet och börjat gunga på karet.... USCH, resten drömmer jag mardrömmar om.
 
ja visst är dom fina!!!

Får jag fråga vad ni har byggt för hus och var i landet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.