Jag skulle behöva tilläggsisolera vinden i mitt fritidshus, för isoleringen är usel och jag tror att isolera vinden hjälper bäst. Väggarna och fönstren står näst i kön.

Jag har tak med mycket låga vinklar och utan takfotsventilation. Takstolarna har en vågrätt ribba i mitten (ser ut som bokstav A), vilket gör att åtkomsten till vinden är dålig och att lägga fibermattor skulle vara en övermäktig arbetsuppgift.

Samma gäller att sätta dit skivor så att isoleringen inte ligger an mot takpanelens undersida.

Jag funderar på att blåsa in lösull eller något liknande, men skulle behöva någon sort som kan ligga an mot takpanelen, utan att varken isoleringen eller takpanelen tar skada. Finns det något lämpligt isoleringsmaterial ?
 
Jag tror att ekofiber skall kunna ligga direkt mot yttertaket. www.ekofiber.se Det är säkert inte förbehållslöst. Den har större förmåga att torka om de blivit fuktig än vad glasfiber har, men det är givetvis inte bra om den långvarigt utsätts för fukt.

Erik
 
Är det större risk för fukt om isoleringen ligger an mot takpanelen ?
 
I och med att du saknar takfotsventilation är det troligen inte det, men tilläggsisolering av bjälklaget ökar risken för fuktproblem. Den förbättrade isoleringen gör att det blir kallare på vinden och då stiger den relativa luftfuktigheten. Det finns de som förordar utvändig tilläggsisolering med cellplast ovanpå råsponten. Då ökar i stället temperaturen på vinden och relativa luftfuktigheten minskar. Det finns lite skrivet om det sedan tidigare på forumet. En del info går också att hitta på www.thermisol.se

Erik
 
Tack för svaret.

Det som skiljer är bl.a kostnaden, att spruta lösull klarar jag själv och materialkostnaden stannar förhoppningsvis under 10K. Att lägga om taket med yttre isolering skulle säkert hamna på 50-100K.

Den delen av huset som jag funderar på att tilläggsisolera har inget badrum, inget kök utan främst en storstuga som värms huvudsakligen med en spiskassett. Det betyder att luftfuktigheten som vandrar upp mot vinden är mindre än i ett "normalt" hus.

Dessutom så är jag där på helgerna tom december och sedan från april, men det kan ju ändras t.ex när jag går i pension och vill bo där större delen av året (dock tveksamt till att vara där permenent på vintrarna).

Jag vet ej om det finns plastfolie mellan bjälklagret och nuvarande isoleringe, och i fall det finns, i vilket skick det är. Det finns inget mögel på vinden som är byggt 1976.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.