Hej,

Jag har precis byggt till badrum på kåken och funderar nu lite på det avluftningsrör som kommer upp i plattan i badrummet. Det är ett vanligt grått 4" rör som kommer från avloppet från vår slamavskiljare (3-kammar brunn)
Skulle helst inte vilja dra upp detta genom taket (vill inte ta hål i taket om det går att undvika).

1. Kan jag lika gärna sätta en 90 gradersböj och dra rakt ut genom väggen och sedan gå uppåt längs ytterväggen?

2. Måste jag gå över taket med detta rör för luktens skull, eller räcker det att gå upp mot takfoten (ca 2m över mark)?

3. Om "ja" på fråga 2 måste jag gå upp över "högsta" taket (tillbyggnaden är 1 våning och gamla delen 2 våningar = "gamla taket" är mycket högre)

Tack på förhand / Martin
 
Hej.

1) Visst kan du, blir fult som stryk, men funktionen blir densamma.

2) Jag bodde i en stuga med separett, dvs torrtoa där luften sögs rakt ut. Jag lovar dig att det luktade skit vart man än gick runt huset, och för att inte tala om att den sunkdoften drogs in genom öppna fönster på sommaren. När jag inte stod ut längre drog jag ett rör rakt upp över taket, och sen hade jag aldrig mer problem med doften. Döm själv om 2 meter räcker.

3) Eftersom det är avluftning finns det egentligen ingen annan funktion mer än att undvika baksug i systemet, dvs du kan placera det vart du vill. Men som sagt, inte gärna nära några fönster om du någonsin vill öppna dem.

Jag undrar lite varför du inte hellre sätter en vakumventil på systemet istället för att krångla med att dra ut röret i det fria. Då får du minimal förstörelse på huset med bibehållen funktion. Och inte luktar det heller.
 
Hej,
Först och främst. Tack för svaret.
Vad är detta med vakumventil? Det är en rörmokare som dragit upp röret i plattan innan hantverkarna gjöt grunden. Och nu står röret där :) Röris sa att jag skulle dra ut det genom taket...
Finns det bättre sätt är det självklart av största intresse! Vill minnas att jag hörde honom prata något om genomströmning av luft till infiltrationsbädden, kan det vara något sådan som gör att jag bör ha öppet och inte använda vakumventil??

Tack & tack / Martin
 
Ok, det verkar vara så att luftningen ska vara så när det gäller enskilt avlopp. Hittade den här texten.
Så skippa vakumventilen. Där står också över nock. Jag kan inte se att det skulle ha ngt annat skäl än att slippa få in doften i huset.
 
cederbusch skrev:
Ok, det verkar vara så att luftningen ska vara så när det gäller enskilt avlopp. Hittade den här texten.
Så skippa vakumventilen. Där står också över nock. Jag kan inte se att det skulle ha ngt annat skäl än att slippa få in doften i huset.
Jepp över taknocken och öppna spjäll :)
 
...Och då måste det väl vara en vettig lösning att dra det ut på väggen i det innerhörn på baksidan där det inte blir speciellt iögonfallande, iställer för upp genom taket.
/Martin
 
Ja det låter vettigt. Bör vara mindre risk för fukt vid genomförningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.