Själv valde jag öppet system för att slippa kraven på nödkylningssystem då vi har egen vattenbrunn. Kommer inte ihåg idag hur stor volym som jag skulle behövt men har för mig det skulle gått åt ca 300L hydroforq(;^;)p
Kravet med slutet system var att jag skulle kunna kyla ner pannan med kallvatten även om huset är strömlöst via kylslingan i pannan och ut till ett avlopp:x

Ett öppet system behövde jag inte ha någon nödkylning på när jag installerade :D
 
Kravet med slutet system var att jag skulle kunna kyla ner pannan med kallvatten även om huset är strömlöst via kylslingan i pannan och ut till ett avlopp
Går att koppla en UPS batteri -inverter backup som driver pumpen också bra att ha vid längre strömavbrott om man är beroende av pump/ar för kylning eller värme
 
Jovisst UPS eller en inverter och bilbatteri funkar bra till cirkpumpen för driften men för nödkylningen som var ett krav vid slutet system skulle det ju för min del behövas en 3 fas inverter och då börjar det kosta pengar + ytterligare rördragning för kallvatten till kökspannan samt avlopp med spilltratt ...
 
SYR ventil- lösningen (Nödkylning panna) är kanske inte den bästa på landet med brunnsvatten & egen pump.

- Jag har för mig att kravet är 3 olika system för att undvika sprängning av panna vid kokning.
Skulle då kunna vara:
1) Säkerhetsventil
2) Öppet expansionskärl
3) Att pannfläkten stannar vid övertemp.

Tar man då bort det öppna kärlet och sätter ett slutet, vill man ha SYR ventil som 3-e "säkerhet".
Men att "på landet" ha en SYR kylning beroende av både vattentillgång i egen brunn + elförsörjning igång och att KV ledningen inte frusit (Just på landet är antagligen pannkok en följd av att strömmen försvinner , eller ?) tycker inte jag är ett bra resonemang.


Frågan är om man godtar ytterligare en säkerhetsventil istället ???(Av annat fabrikat ? ) Eller ett sprängbleck ??

Annars är det nog öppet kärl som man skall välja (Förutom att det är billigare och har längre livslängd än ett slutet så är det ju så mycket enklare/"inuitivt"...)
 
Redigerat:
PST skrev:
- Jag har för mig att kravet är 3 olika system för att undvika sprängning av panna vid kokning.
Skulle då kunna vara:
1) Säkerhetsventil
2) Öppet expansionskärl
3) Att pannfläkten stannar vid övertemp.

----

Frågan är om man godtar ytterligare en säkerhetsventil istället ???(Av annat fabrikat ? ) Eller ett sprängbleck ??
Jag har öppet kärl, övertrycksventiler och kan manuellt nödkyla genom att påfyllningen är kopplad på laddomaten. Saknar fläkt då jag har en kökspanna.
 
orparn skrev:
Jag har öppet kärl, övertrycksventiler och kan manuellt nödkyla genom att påfyllningen är kopplad på laddomaten. Saknar fläkt då jag har en kökspanna.
Dont worry be happy !;)
 
Taxen skrev:
Den här filmen tycker jag är informativ.
[länk]
Ja men arför i h....e har så få acktankar elpatronen där i toppen där den hör hemma ???:@
 
Nu har rörmockarn varit här för två dagar sen och har lyckats sätta in en luftningsmojjäng på högsta röret.. Och nu börjar vi äntligen kunna kunna elda som det är tänkt :)

Dom första omgångarna så började de koka och bubbla på som vanligt. Men då var jag framme och lufta lite försiktigt då och då. Och nu så går den äntligen äntligen utan att koka :)

Sjuuuukt skönt :)

Det tog ca 5 timmar för oss att ladda tanken helt när vi kunde göra fulla inlägg, och då hade vi shunten på och ingen isolering överhuvudtaget på varken tank eller rör. Vilket jag tycker är helt OK. Men när vi har fått på isolering och inte har shunten igång borde vi ju kunna ladda hela tanken på en 4 timmar iallafall va? Alltså ifrån 10-20 grader till 80-90. Enligt mina högst amatörmässiga beräkningar borde de alltså ta typ 2 timmar att ladda upp tanken om den är halvfull när vi startar :)

Tanken höll ungefär 8 timmar nu när vi har den oisolerad, hur lång tid tror ni experter att den borde hålla värmen med isolering? De är en 1000l tank och det var 0 till -3 grader ute under perioden.
 
Jag tror förresten att jag kommer investera i en rökgastermostat!! När rökgastempen var nere under 100 så var de bara pyttelite glöd kvar i pannan så jag borde klara mej med bara en sån. Ska se efter och testa några mer gånger bara!
 
d^_^b
 
Ja måste ju vara omringad av idioter... Inte nog med alla fel som ni varit snälla nog att påpeka som rörmockarn har gjort, nu har jag varit nere i källaren tills nu och fixat alla fel elektrikern har gjort...

Jag märkte i helgen att det blev väldigt varmt inne efter vi hade eldat i flera timmar efter elden har slocknat... tidigare har ja inte tänk sån mycket på de utan antagit att det har pannan som har spillt massa värme och gått och lagt mej när vi har eldat klart...

Men i alla fall så hade ju elektriken lyckats koppla in reglering av cirkpumpen fel från shuntautomatiken och "glömt" sätta dit både framledningsgivaren och utegivaren, så ja tänkte att det kanske var bäst att kontrollera inställningarna i shuntautomatiken utifall (både elektrikern och rörmockarn har försökt ställa in den)

Och det visade sej att de hade ställt in att shunten skulle vridas åt vänster, när min shunt ska vridas åt höger då den är installerad upp och ner. Och så hade de tryckt på regleringen när shunten var halvöppen vilket har gjort att 0% på regleringen har varit halvöppen shunt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.