Hej!

Har precis bytt central i min lägenhet. I den centralen är det 3x16A och några 10A. Saken hör till att jag idag endast har 2st 16A huvudsäkringar. Så för att slippa springa ner i källaren och byta huvudpropparna så fort man lägger för mycket krut på spishällen, tänkte jag försöka få in 3st 16A säkringar i källaren.

Nu är frågan, är detta möjligt? Pratade med Vattenfall och de sa att de hade 3fas in i huset och att jag sedan bara skulle ringa vattenfall och säga till så att de kunde notera det.

Så här hade jag tänkt:

Jag har idag tre kablar 2.5mm upp i lägenheten, i två av dessa är det ström. så den tredje verkar som att den ligger löst inne i huvudcentralen. Kan man då bara ringa en elektriker som kommer och monterar in en tredje säkring mellan de två som finns idag? (se bild)
 
  • elmätare100.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elmätare101.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elmätare102.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt går men det blir en lite omfattande ombyggnad. Där mellan de två säkringarna som du har redan har jag för mig att det en gång i tiden suttit en brytare och bakom är dety inte gjort för en säkring. Risken finns att hela mätarplattan måste bytas i värsta fall och då börjar kostnaderna springa iväg men ta ut en firma eller fler som får lämna pris och se då till att få fram prisuppgift för eventuell nyplombering från nätägaren också.

Ett annat alternativ är att höja huvudsäkringarna till 20 eller 25 A, du kan ju räkna lite på vad som kan vara bäst.
 
Glufsglufs skrev:
Allt går men det blir en lite omfattande ombyggnad. Där mellan de två säkringarna som du har redan har jag för mig att det en gång i tiden suttit en brytare och bakom är dety inte gjort för en säkring. Risken finns att hela mätarplattan måste bytas i värsta fall och då börjar kostnaderna springa iväg men ta ut en firma eller fler som får lämna pris och se då till att få fram prisuppgift för eventuell nyplombering från nätägaren också.

Ett annat alternativ är att höja huvudsäkringarna till 20 eller 25 A, du kan ju räkna lite på vad som kan vara bäst.
vad kostar en mätartavla? ca...
Kan man inte ta bort där det tidigare suttit en brytare och sätta in något sånt här:
 
  • 2260422.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glufsglufs skrev:
Allt går men det blir en lite omfattande ombyggnad. Där mellan de två säkringarna som du har redan har jag för mig att det en gång i tiden suttit en brytare och bakom är dety inte gjort för en säkring. Risken finns att hela mätarplattan måste bytas i värsta fall och då börjar kostnaderna springa iväg men ta ut en firma eller fler som får lämna pris och se då till att få fram prisuppgift för eventuell nyplombering från nätägaren också.

Ett annat alternativ är att höja huvudsäkringarna till 20 eller 25 A, du kan ju räkna lite på vad som kan vara bäst.
höja huvudsäkringarna känns väl inte aktuellt då kablarna är så pass klena. 2.5mm2. det är väl max 16A på dem om jag läst rätt.
 
Man kan kanske tycka att nätleverantören borde ha sponsrat med nya mätarplattor då man en gång i tiden bytt systemspänning från 127/220 till 220/380V. Eller så resonerade man kanske som så att man bjussade på uppgradering från "i stort sett enfas" till tvåfas.

Jag trodde inte att såntdär fanns kvar.


Det krångliga i det här fallet är att nätägaren ska på nåt (antagligen godkänt) sätt kunna plombera även en ny tredje säkring...
 
Jaha, är det bara 2,5mm2 till lägenheten. Det var ju lite klent iofs. Ja, då är det ny platta som gäller eller dra upp 6mm2 (om det får plats i röret) och säkra upp dom två säkringar du har. Om du nu inte kan få föreningen/fastighetsägaren att fixa till det.
 
yxis skrev:
Man kan kanske tycka att nätleverantören borde ha sponsrat med nya mätarplattor då man en gång i tiden bytt systemspänning från 127/220 till 220/380V. Eller så resonerade man kanske som så att man bjussade på uppgradering från "i stort sett enfas" till tvåfas.

Jag trodde inte att såntdär fanns kvar.


Det krångliga i det här fallet är att nätägaren ska på nåt (antagligen godkänt) sätt kunna plombera även en ny tredje säkring...
Nätägarna bjussar aldrig på något, det handlar om hur snål fastighetsägaren/föreningen är.
 
En trefas mätartavla med huvudbrytare kostar 1500:- - 2000:- det tar kanske en dag med att byta och dra om stigaren. Så det slutar väl på mellan 7 och 10 000:-
 
Låter som lång tid, jag brukar hinna med 3-4 st på en dag med omdragning 6-8 st om det inte ska dras om något (ja, vi är ju två som drar och skjuter då iofs) Men det är ju inte bara det, alla andra i trapphuset (kanske flera) blir ju strömlösa också under tiden då matningen till respektive tavla är skarvad genom alla tavlor.
 
Visst om allt fungerar och det inte dyker upp nått oförutsett, men eftersom jag är luttrad blir det en dag. det ska ju åkas titta på jobbet, beställa grejer och ev kompletteras med nått man inte såg när man var och tittade på jobbet, resor för minst två besök (åker man två minst tre "resor"), byta ledningar (gamla sitter som berg för nån har smort med diskmedel eller såpa en gång i tiden), bygga om i mätartavlorna, ev bygga om i central i lägenhet. Det kan gå på kortare tid men det kan även ta längre.
 
elmont skrev:
Visst om allt fungerar och det inte dyker upp nått oförutsett, men eftersom jag är luttrad blir det en dag. det ska ju åkas titta på jobbet, beställa grejer och ev kompletteras med nått man inte såg när man var och tittade på jobbet, resor för minst två besök (åker man två minst tre "resor"), byta ledningar (gamla sitter som berg för nån har smort med diskmedel eller såpa en gång i tiden), bygga om i mätartavlorna, ev bygga om i central i lägenhet. Det kan gå på kortare tid men det kan även ta längre.
Mjo, det är ju sant, jag räknar ju på att man kollat och har allt på plats så som vid en renovering av flerfamiljshus där man är varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.