Rikard Ågren:

Ser jag fel eller sitter det också ett ojordat droppskyddat uttag ihop med E27-armaturen?

Jag har en viss pytteliten föreståelse för den som borrat hål i E27-armaturen eftersom ifall man börjar röra på de där gamla före-plastisoleringen-kablarna så brukar saker gå från dåligt till sämre, d.v.s. det är ruggigt svårt att lyckas göra något med befintliga ledningar utan att isoleringen smulas sönder eller liknande...

(Jag har ett uthus med sånadär elgrejer kvar, de rör jag helst inte om inte allt ska bytas... och nej, det är nog ingen direkt fara varken för personskada eller brand eftersom det enbart är ett par lampor som matas och armaturerna är av isolerande material, d.v.s. skyddsjord skulle inte fylla nån funktion och belastningen ligger långt under vad prylarna var avsedda för en gång i tiden)
 
Asbest skiva är det säkerligen..
 
På min bild? Tror det var masonite

Hur brukar ni förresten göra när ni kommer i kontakt med asbest? Lägger över det på kunden att åtgärda?
 
Tycker det ser ut som gipsbitar som håller på att trilla ut i skivan längst upp till höger, asbestskivor var väl mer som "eternit" eller?
 
Hörde idag en fin kommentar ang. elkunskap: "Är det vanlig 230 så kan jag, men är det starkel kan jag inte. Men det får man ju inte hålla på med heller så.."
Hade jag haft tid hade jag kommenterat med info om begreppet "starkström"
 
Rikard Ågren skrev:
På min bild? Tror det var masonite

Hur brukar ni förresten göra när ni kommer i kontakt med asbest? Lägger över det på kunden att åtgärda?
Beror ju på, om jag kommer till privatkund och ska göra något minimalt där asbest är inblandat så gör jag jobbet ändå, skulle det vara något större som att spåra för slang och rör i vägg så får ju kunden fixa sanering. Är en byggare huvudentrepenör så får han ta ansvaret vad det än gäller i princip för att fixa det för i regel måste det ju ske ändå för alla yrkesgrupper blir ju säkert drabbade av asbesten.
 
Rikard Ågren skrev:
På min bild? Tror det var masonite

Hur brukar ni förresten göra när ni kommer i kontakt med asbest? Lägger över det på kunden att åtgärda?
Är man anställd så får man inte befatta sig med det:

Klippt från byggettans medlemstidning:

För att få arbeta med asbest behövs
tillstånd från Arbetsmiljöverket.
Arbetsgivaren ska se till att arbetstagare
som ska arbeta med asbest genomgått
utbildning på området. Den som river
asbest eller asbesthaltigt material utan
tillstånd från Arbetsmiljöverket riskerar
en sanktionsavgift på 50 000 kr.
Under de senaste två åren har uppemot
tio företag dömts att betala 50 000
kr i sanktionsavgift.
Kräv sanering
Det är alldeles för många som kommer
att utsättas för asbest, utan att veta vad
det är och hur man ska skydda sig.
- Byggherren ska göra en miljöinventering
innan bygget startar. I den
inventeringen ska man kunna se om
det finns farliga material/ämnen som
byggnadsarbetaren kan exponeras för,
säger Tomas Kullberg, miljöansvarig på
Byggettan.
Vid misstanke om asbest
Hur gör den som misstänker att det
finns asbest på sin arbetsplats?
- Har man misstankar om att det finns
farligt material på arbetsplatsen är arbetsgivaren
eller byggarbetssamordnaren
skyldig att sanera eller skicka en
bit på provtagning. Arbetet stannar tills
frågan är utredd och att arbetsgivaren
kan påvisa ett skriftligt svar. Skyddsombudet
gör en sådan anmälan.
 
Brukar göra som så att så länge det inte är håltagning så kör jag på. T.ex asbetsskiva på trä så spikar lr skruvar ja, fast försiktigt. Om det är på betong lr tegel så man måste borra för klamring så är det direkt nej, eller om det ska tas hål för kabel igenom skivan o liknande.
 
Rikard Ågren skrev:
På min bild? Tror det var masonite

Hur brukar ni förresten göra när ni kommer i kontakt med asbest? Lägger över det på kunden att åtgärda?
Är du säker? Jag hade båda typerna i min källare och kunde inte se skillnad mellan målad masonite och målad asbest (hade jag gjort det så hade jag upptäckt asbesten betydligt tidigare. Innan jag satte hålsågen i den). (Nu ser jag ett hörn på bilden som inte ser rätvinkligt ut, vilket är konstigt om det är asbestskivor).

Elektrikern som var här (fjärrvärmeinstallation) bara borrade och skruvade rätt igenom den. Utan att säga till heller. Så där är en datapunkt... Jag pratade med en annan hantverkare som var där och lagade ett hål senare och han sade samma sak, "vad skall man göra?". Hans dotter läste till elektriker och var med på jobb och han var tydlig till henne "bara gå därifrån, om någon annan vill jobba under de förutsättningarna så låt dom göra det själva".

(Jag hade själv inte en tanke på att man satte eternitskivor som takbeklädnad inomhus, men har i efterhand förstått att det är bitvis vanligt här på västkusten som brandskydd i exv. gamla pannrum, tvättstuga osv. I vilket fall 40 timmar senare så är det väck!)
 
Jag skruvade i taket och minns att det var masonit. Men på en tidigare bild jag postat syns en asbestskiva bakom en central som byttes. Det stöter man på ganska ofta vid centralbyten. Svårt att veta vad man ska göra, jag har då inte gått någon asbestutbildning.
 
Jag skulle också vilja höra någon säga svart på vitt, "så här ska du göra, alltid" när det gäller asbest. :p

När man läser om asbest på wikipedia så undrar man om det fanns något som dom inte använde asbest till på den tiden!

//Patrik
 
Redigerat:
Enkelt: Peta inte i Asbest om du inte har tillstånd från Arbetsmiljöverket....
 
AFS 2006:1

Bearbetning och behandling
11 § Asbest och asbesthaltigt material som redan installerats eller tagits i
bruk får hanteras vid bearbetning och behandling endast efter tillstånd av
Arbetsmiljöverket.
Enstaka hål får dock borras utan tillstånd om den totala tidsåtgången för
arbetet är mindre än en mantimme och den borrmaskin som används har
utsugsanordning.

Rivning
12 § Material som innehåller asbest med en halt av mer än 1 viktprocent
får hanteras vid rivning av byggnad, byggnadsdel, teknisk anordning eller
del av sådan anordning endast efter tillstånd av Arbetsmiljöverket.
Tillstånd enligt första stycket behövs dock inte för enstaka rivning om den
totala tidsåtgången för arbetet är mindre än en mantimme och inte heller för
demontering av asbesthaltiga bromsbelägg och andra friktionselement eller
för demontering av asbesthaltiga packningar.
 
Redigerat:
Det var inte många år (nåja, nästan 20) sedan som alla bromsbelägg på bilar innehöll asbest och det bytte/fixade man varje år.
Nu är det totalpanik bara någon nämner order "asbest".

PS: kan inte moderatorn ta bort jättebilden i denna tråd, den låser ju skärmen i flera minuter !!!
 
http://www.byggvarlden.se/nyheter/arbetsmarknad/article87515.ece

Ungefär hundra plus dödsfall om året till följd av asbest och det minskar inte trots att det varit förbjudet i Sverige sedan 1976 och totalförbjudet sedan 1982. Det kan jämföras med exv. ca 450 dödade i trafiken, eller varför inte sex personer om året till föjd av elolyckor i hemmet. (Nu ser åldersfördelningarna inte riktigt likadana ut så man kan inte jämföra rakt av, men det här är en bra början).

Så asbest är långt ifrån så "ofarligt" som vissa vill ha det till. Det tar bara några decennier att bli dålig. Men när du väl blir det så dör du fort, i en mycket otrevlig cancerform. Men visst, vill vi gå plus på pensionssystemet så är det bara att återinföra asbesten igen...
 
  • Gilla
Appeman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.