Jag tänkte höra om någon känner till ett bra program för att rita upp hus.

Vad finns det för alternativ egentligen, hur långt har utvecklingen kommit? Det jag helst skulle vilja ha är ett program där man enkelt kan rita upp huset och få fram en 3D bild och se det ur olika vinklar, där man kan välja mellan en hel del standardkomponenter (så som dörrar, reglar, takpannor, stuprör etc..), där man kan rita upp lager med el, vatten och avlopp etc, som kontrollerar hållfasthet och ger förslag på material och dimensioner.

Vilket program kommer närmast? Priset har ingen större betydelse. Vad rekommenderar ni?
 
Tackar, bockar och bugar. :)

Jag provade att söka men hittade ingenting, kanske sökte på fel ord.
 
Vet du förresten om sketchup (eller någon av de andra programmen) klarar de önskemål jag hade?
 
Angående SketchUp (har precis testat det):

> Det jag helst skulle vilja ha är ett program där man enkelt kan rita upp huset och få fram en 3D bild och se det ur olika vinklar.
JA

> där man kan välja mellan en hel del standardkomponenter (så som dörrar, reglar, takpannor, stuprör etc..)
NJA - Det finns många modeller (som andra har gjort) att ladda ner, men inga standardkomponenter som du nämner

> där man kan rita upp lager med el, vatten och avlopp etc,
JA - lager finns

> som kontrollerar hållfasthet och ger förslag på material och dimensioner.
Nej
 
Vad jag egentligen behöver är ett program som föreslår regelavstånd, regeldimensioner, räknar ut virkesmängder etc. Finns det något sådant?
 
Det tror jag inte.

Detta varierar ju med hur man kotlar tex.
 
Jag föreslår

1) Sketch-up. Busenkelt . Jag använde detta för att göra 3D modeller över huset.
Efter ett tak ritar man upp hela husmodellen på en timma. Ger en jättebra överblick över husets form och proportioner. för mig räckte det att anända de 8 gratistimmarna på datorer (dvs 16 timmar) för att göra alla modellering med flera olika förslag,

2) Archicad - komplett Cad program. Detta är riktigt anvancerat och används av många arkitektkontor. Jag fick en gratiskopia av skolversionen (de vill ju att studneteran skall lära sig använda produkten från början) på CD. Tar ett tag att lära sig som alla avancerade program. Jag har ännu inte lärt mig alla funktioner och finesser - de är många! Är du haj på datorer och har intresse att lägga mycket tid kommer detta program lösa de mesta av dina problem tror jag.
 
Ska verkligen testa detta, det låter ju perfekt...

Jag kom på att jag ville göra liknande saker för ett litet tag sen men visste inte några bra programm så jag testade att göra huset för spelet Counter Strike. Det är ett 3d spel och man kan göra sina egna "Banor" så jag gjorde upp huset i det.. blev inte så bra :) Svårt att få det skal enligt..
 
Spix skrev:
Vad jag egentligen behöver är ett program som föreslår regelavstånd, regeldimensioner, räknar ut virkesmängder etc.  Finns det något sådant?
Hittade ett test av Archicad:

Archicad 8 är ett cad-program speciellt utvecklat för arkitekter. För blyga 50-lök får man ett utmärkt program som gör allt från att automatisera stora delar av arbetet till att räkna ut plocklista och materialåtgång för projektet.
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=3307
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.