Jag provar att stänga ventilen nästa gång.
 
Har man springgolv och vedeldat så öppnar man ventilen EFTER badet.
 
Jag tycker att 2cm springor känns brett. Jag tänker mig kanske 3mm. Har någon annan en åsikt om springbredden? Ökar springbredden efter ett tag eller är det tvärtom om golvet torkar eller blir mer fuktigt?

Jag har också funderat på vilken sorts trä jag skall lägga på golvet. Ett alternativ är lärk. Men jag har mer och mer börjat fundera på vanliga bräder eller plankor. Är gran då bättre än furu? Kanske kan man sätta lite tjockare dimension, tex 45 mm? Kanske man kunde lacka golvet med båtlack så att det efter ett tag inte blir så smutsigt av aska och skräp från ved och våta fötter som varit ute. Jag vet att det finns en halkrisk men bedömer att den kanske inte är så stor.

En sak jag lite funderat på är kondens från bastun i yttre rummet vars golv jag tänkte göra tätt med tätskikt och klinker. Hur jag skall göra med golvlister så att det inte rinner in i golvet utan rinner ut på det täta golvet som jag tänkte lägga i fall och med golvbrunn. Jag tänkte låta väggstockarna vara framme lackade med förslagsvis panellack.

Just nu står mitt bastuprojekt stilla fram till nästa sommar, men jag hoppas vara klar med funderandet till på våren så att det går undan då.
 
Jo det är brett med 2-3 cm men det gamla golvet fanns redan i båthuset.
 
Jag har ca 2 - 3 mm. Funkar utmärkt för mig. Jag skulle låta bli allt vad lack heter och köra så naturligt som möjligt. Det funkar faktiskt över all förväntan. Minimalt med underhåll. Bara skura med såpa då och då.
 
Jag har bastat två säsonger nu i min vedeldade bastu med tryckt virke på golvet, ca 10mm glipa. Golvet blir inte varmt men inte obehagligt kallt heller. Jag står iochförsig sällan på golvet i bastun...
 
Hej,
När vi byggde bastu på landet hamnade den på bryggan med tryckt nytt bryggvirke. Det är :

1. Mycket praktiskt vid rengöring och när man häller vatten på aggregatet
2. Inga problem med kyla eller drag

Samtliga bekanta vi har som har badat i bastun, som byggt bastu, har byggt på samma sätt.

Mycket bra.
 
Golvspringor 2-3 mm. Utetemperatur -20 grader, innetemperatur +100 grader.
Visst blir det svalt på golvet men det är bara att sätta upp fötterna på en pall. Uppe på övre laven märks det inget alls av det svala draget på golvet. Väldigt skön ventialtion med öppet golv och praktiskt när man kan skölja av sig obegränsat med vatten.
 
hej
Jag hade byggt öppet. Det är viktigt att du bygger "vindtätt" runt golvet så att inte vinden tar värmen. Är det vindsitlla och kallt så behåller du bastuvärmen så länge du eldar i kaminen.
 
Hej!!
Intressanta disskusioner.. :)
Jag är på G att bygga en bsatu i sommar men skulle behöva ideèr på hur dom kan se ut..
Jag ska bygga alldeles vid vattnet och ska ha en stor ruta mot sjön, de vet jag men sen...
Tackasam för lite fina bilder eller tips på sidor där man hittar lite ideèr..
Taackar på förhand!!
Kallsa.
 
Ja de ska ju va Bastu å inget annat, sen är jag tacksam för fina bilder å inget annat heller.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.